Ajajaj... det var inte den lilla frågan, men jag gör väl ett försök.
För det första så är D&D klass- och levelbaserat. Din klass bestämmer rätt mycket av din figurs förmågor. Vissa hatar klassbaserade system bortom allt annat - om du är en av dessa är inte D&D för dig.
Strid funkar ungefär så här:
1. Alla slår initiativ, ett värde som behålls hela striden.
2. Kombattanterna turas om att utföra handlingar i initativordning.
För att anfalla någon i strid, slå 1d20+din attackbonus och få lika med eller mer än motståndarens Armor Class (som även inkluderar faktorer som smidighet, storlek, magiska skydd och lite annat jox). Om du träffar, slå skada och dra av från motståndarens hit points. Det finns rätt många andra handlingar man kan utföra i strid, som att använda magi och annat jox.
De flesta klasser som använder magi använder "förberedd" magi. Varje dag så har de ett visst antal spells tillgängliga på varje spell level (0 till 9), beroende på sin level och sina egenskaper. En femte levelns wizard med Int 14 har t ex 4 0:te nivåns spells, 4x1:a, 3x2:a och 1x3:e. Dessa spells förbereder de under en timme varje dag, och sedan kan man utlösa dem med några få ord och en liten gest (för de flesta spells, vissa tar längre tid).
Spells fungerar för det mesta automatiskt om inte användaren blir störd av något (som att få en klubba i huvudet), då användaren måste slå ett slag för Concentration. Däremot får ofta målet ett slag för att stå emot eller minska effekten av magin, ibland måste magikern slå ett attackslag för att träffa med magin, och vissa varelser har inbyggt motstånd mot magi som magikern måste övervinna.
Vissa klasser har "spontan" magi, som fungerar på ungefär samma sätt, förutom att man inte behöver förbereda magin varje dag utan kan använda de spells man behöver vid tillfälle. Å andra sidan har dessa klasser ett mer begränsat antal spells att välja från.
Färdigheter fungerar ganska enkelt: slå 1d20, lägg till värde, och kom över en svårighetsgrad. Olika klasser får olika mycket poäng att lägga på färdigheter (2-8, plus Intbonus, per level), och har olika klassfärdigheter (färdigheter som inte är klassfärdigheter kostar dubbelt).
D&D3 är kanske inte så lämpat för riktiga nybörjare - det har rätt mycket regler. Det finns en box att köpa som heter "D&D Adventure Game" som innehåller en nerbantad version av reglerna, färdiga figurer, och ett antal färdiga dungeonscenarier att köra. Om du är sugen på att testa D&D kan detta vara något att titta på - boxen kostar bara runt en hundring, så det är ingen stor förlust om du inte gillar det.
Både Greyhawk och Forgotten Realms är ganska standardiserade fantasyvärldar. Det finns dock avsevärt mer material till FR, medan GH lämnar mer upp till spelledaren - en smaksak.
Angående språket så är givetvis alla böcker skrivna på engelska. Under spelets gång brukar det bli en hel del svengelska - speltermer brukar bli på engelska men resten på svenska.
Hoppas det här hjälper!