Nekromanti Undrar?

Zaaken

Veteran
En gammal Sunari alv som nu råkar vara odödlig genom åldern blir ju efter sin tid inåt vänd men efter den tiden då, då måste det ju vända?
Och en det är dåligt tycker jag att en alv slutar att lära sig efter 500 år. Men det kan ju inte betyda att dom inte kan bli bättre på det dom redan kan eller?

King Kromm

Hero
En gammal Sunari alv som nu råkar vara odödlig genom åldern blir ju efter sin tid inåt vänd men efter den tiden då, då måste det ju vända?
Menar du att alven fått förmågan odödlig eller undrar vad som händer "efter" han har vart inåt vänd? Nåja, efter tja, han dör väll så småning om, och vad jag vet så finns det inget mer steg i utvecklingen, och inte heller vänder det... Och om någon spelare slår det slaget å för förmågan "odödlig" så hade jag antingen låtit honom slå om, eller helt enkelt inte brytt mog om det, efter som han redan är odödlig.

Och en det är dåligt tycker jag att en alv slutar att lära sig efter 500 år. Men det kan ju inte betyda att dom inte kan bli bättre på det dom redan kan eller?
Och vadå slutar lära sig nya saker efter 500 år? HAr jag missat nått? Har aldrig hört om någe sådant...

smaffy

Hero
om man slutar att lära sig saker borde det väll betyda att man inte kan lära sig fler saker. altså kan man inte bli bättre på det man redan kan.

sånna regler är till för att göra det omöjligt för folk att spela übervarelser. en alv med en triljon enheter i bagaget är väll inte kul att spela?

jag skulle se det såhär: det går inte att hålla hur mycket som hellst i skallen. vid ett visst antal enheter på kunskap så klarar hjärnan inte av att stoppa in mer.. naturligtvis borde det då gå att lära sig nya saker - på bekostnad av det man redan kan. säg att en alv-hjärna kan innehålla 500 kunskaps-enheter. vid 500 års ålder är dessa enheter slut.. men det hindrar inte dig som spelare att helt enkelt flytta en inlärd enhet från en färdighet till en annan. hmm.. lite otydligt skrivet, hoppas du fattar :gremsmile:

DAKRilla

Hero
"men efter den tiden då, då måste det ju vända?"

Då man blir inåtvänd så finns nog ingen återvändo är jag rädd.

"Och en det är dåligt tycker jag att en alv slutar att lära sig efter 500 år."

Och du tycker inte det är ännu konstigare att vi vanliga, dödliga människor i princip helt slutar lära oss saker vid runt 60 års ålder (säkert ännu lägre)?

Och att leva i 500 år. Det är inte konstigt att man blir uttråkad och tappar lusten och orken att ens göra något (för att inte tala om att leva). Men, det är ju faktist inte säkert att man blir innåtvänd har jag för mej. Man får slå några PSY- eller VIL-slag tror jag. Eller det kanske är en husregel som vi har i våran spelgrupp?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Undrar? [edited]

Det kan bero på inåtvändheten. En inåtvänd alv gör inget för att lära sig något nytt eller förbättra färdigheter, typ. Men det finns ingen spikad åldersgräns som säger att det tar stopp vid exakt 500 år.

[EDITED]

Förresten så heter det sanarialv (ihopskrivet med gemena bokstäver). Skogen de bor i heter Sunari. :gremsmile:

*ville bara göra dig medveten om skillnaden på de snarlika orden - inget illa menat*

Zaaken

Veteran
Men det står ju i Alver bocken i vilken ålder som dom blir inåt vänd vi men det står inte men om man läser mällan raderna så kan man ju säga att en alv som har fårr odödlig genom ålder inte grips av det lika tidigt eller har jag fel?

Zaaken

Veteran
Re: Undrar? [edited]

Tack. Men jag vet. Det ända jag spelar är typ alv men atck för att du sa det ändå.

(Men jag viset)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Men det står ju i Alver bocken i vilken ålder som dom blir inåt vänd vi men det står inte men om man läser mällan raderna så kan man ju säga att en alv som har fårr odödlig genom ålder inte grips av det lika tidigt eller har jag fel?"

Kan inte ge dig mer än min tolkning, men här följer den i alla fall: Alla alver åldras, de åldras bara väldigt... väldigt... (osv)... långsamt. Till slut dör de dock, det gör alla. Okej, det kanske tar 25'000 år, men till slut dör de.

Om de inte har fått den övernaturliga egenskapen "odödlig" - då kommer man aldrig någonsin att dö av ålder. Samma gäller människor, misslor, ja, till och med råttor. :gremsmile:

Men, min högst subjektiva tolkning lyder i alla fall att de påverkas av förbannelsen lika snabbt som vanligt.

(jag kan ha missförstått något och i sådana fall beror det på trötthet - ska sova nu :gremshocked: *gäsp*)

DAKRilla

Hero
Leva livet

Borde man inte hur som helst bli inåtvänd efter ett par hunra års liv? Alltså, jag har ju inte testat, och det är nog inte många andra som har det heller, men med tanke på att många är "less" redan då de blivit 60-70 år antyder ju lite. I och för sej så kan ju en del av det bero på att en vanlig människa åldrats betydligt mer då än vad en alv gjort efter sina hundratals år av levnad. Men jag tycker att alven borde vara väldigt avdankad ändå, oavsätt förbannelse eller inte.

King Kromm

Hero
Vet inte...

Hade jag haft mina böcker här hade jag just nu läst för fullt å tolkat efter bästa förmåga å gett dig ett svar, nu näjer jag mig med å säga att jag inte vet...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Vet inte...

Jag kikade lite snabbt i Alver så här innan jag ska bege mig till skolan och det efterlängtade nationella provet i engelska B, på kapitlet Förbannelsen. Där står det "Förbannelsen och alvernas liv...", så jag tror att det är båda. Jag tolkar det i alla fall som att en vanlig människa som blir odödlig inte blir lika depressiv som en alv på grund av förbannelsen - odödliga människor sänker ju generositet istället. Det illustreras bäst genom rollspelande, helt enkelt, medan alver blir så pass sinnessjuka att man behöver speciella regler för det.

*springer till skolan*

Zaaken

Veteran
Re: Vet inte...

Dom måste ju nästan bli mer lojala ju på grund av att dom lär sig skillja på bra och dåliga människor eller?

DAKRilla

Hero
Re: Leva livet

Det tycker jag inte. Apati brukar betyda att man inte ens utför saker man kan göra (i onödan), utan att man som allra mest gör det som är direkt livsviktigt för en. Då borde man istället få kraftigt sänkta färdighetsvärden tack vare att kunskapen och förmågan faller i glömska.

Åtminstone så har jag fått för mej att inåtvända alver blir tämligen apatiska, men det kanske är fel (?). Bara att leva i hundratals år borde få allt att bli rutin och trist, oavsett inåtvändhet från någon förbannelse eller inte.

Zaaken

Veteran
Re: Leva livet

Jo jag håller med dig. Men jag tycker fort farande att dom borde kunna för bättra sig på det dom redan kan + att dom lär ju inte glömma det dom redan kan pga att en alv glömmer aldrig. Eller?