Nekromanti Unearthed Arcana från WotC = 100% OGC

Oldtimer

Slava Ukraini!
Unearthed Arcana från WotC = 100% OGC

snarare att de utelämnat en av de tunga bitarna, nämligen att om du använder någon GPL-kod så blir hela din produkt GPL.
Okej. Det tror jag nog att de känner till, även om de inte nämner det i sin FAQ om OGL.

Som av en slump är detta också den viktigaste skillnaden mellan OGL och GPL.
Och förmodligen den skillnad som sålde in OGL bland företagen. Bara det faktum att man tvingades införa Product Indentity-begreppet (som inte fanns i de första utkasten till OGL) tyder på att en licens som tvingat företag att licensiera ut 100% av sin produktion (som använder licensen) inte hade blivit speciellt accepterad. Jag kan ha fel, men det är den känsla jag har efter att ha följt diskussionerna på ogf-l och ogf-d20-l under många år.

Nåväl, OGL som den ser ut idag passar mina behov och allt jag producerar är ändå 100% OGC.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: Unearthed Arcana från WotC = 100% OGC

Och förmodligen den skillnad som sålde in OGL bland företagen.
Säkert, man ser samma sak för GPL, vilken inte slagit så stort bland företagen. De sätter dock
i halsen nu när de blir omkörda av amitiösa GPL-projekt drivna av intresserade entusiaster.

Oldtimer

Slava Ukraini!

De sätter dock i halsen nu när de blir omkörda av amitiösa GPL-projekt drivna av intresserade entusiaster.
Vi börjar väl bli väl OT snart, men jag tänkte bara peka på skillnaden mellan rollspelsutveckling och systemutveckling vad gäller starka aktörer utanför företagen. För systemutveckling finns den akademiska världen med betydande resurser, medan rollspelutveckling saknas dessa resurser. Utan att förringa betydelsen av intresserade entusiaster (som finns i båda fallen), tror jag ändå det är en viktig skillnad.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Vi börjar väl bli väl OT snart, men jag tänkte bara peka på skillnaden mellan rollspelsutveckling och systemutveckling vad gäller starka aktörer utanför företagen. För systemutveckling finns den akademiska världen med betydande resurser, medan rollspelutveckling saknas dessa resurser. Utan att förringa betydelsen av intresserade entusiaster (som finns i båda fallen), tror jag ändå det är en viktig skillnad.
Fram tills för några år sedan stämde det. Då bidrog den akademiska världen med stora insatser, vilket man fortfarande gör. Dock är det idag från de intresserade entusiasterna som pysslar tillsammans med andra entusiaster på sina hobbyprojekt som står för såväl den stora mängden som de intressanta innovationerna (och en rejäl hög skit, fast där bidrar iofs även akademikerna och företagen i lika hög grad...). Ta till exempel en sväng in på source forge och se.

Jag tror att anledningarna till att entusiastrollspel inte slagit är flera:
- Folk vill ha en fysisk bok. Det kräver en organisation.
- Folk vill ha kontinuitet. Det kräver mer än en person.
- Folk hittar inte gratisprodukterna.

Alla dessa problem kan lösas.

Med de digitala böcker som är på frammarsch kommer folk att vänja sig vid att inte ha en pappersbok. Man kommer att vänja sig vid att ha sökbarhet, korsreferensmöjligheter osv.

Samma metoder som vid programutvecklingsprojekt kan tillämpas. Flera utvecklare kan samarbeta över internet. Kan man samordna ett projekt som MAME med hundratals utvecklare eller Linux med tusentals så ska det inte vara omöjligt att samla en grupp kring ett spel. Det är bland annat detta som jag försöker lösa med mitt kommande spel, att arrangera formerna för ett sådant samarbete.

Att hitta spelen kommer att ske automatiskt om man får tillräckligt många spel och utvecklare. Folk kommer att göra länksiter som kommer att fungera som nav. Folk börjar dessutom vänja sig vid att söka på internet.

Jag hyser alltså stort hopp till en utveckling av entusiastutvecklade spel som tillhandahålls helt gratis under en öppen licens. Spel av spelare för spelare.

Även om du är tveksam så misstänker jag att du ser möjligheten, annars skulle du väl inte släppt dina grejor som 100% OGC?

(Edit: Kanske den här frågan/deltråden ska lyftas ut och flyttas till rollspelsforumet eller makarforumet?)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ska fråga

Kan inte själv flytta till rollspelsmakarforumet, men ska fråga.

Om det inte flyttas utan ligger kvar här, vill jag dock INTE att ni fortsätter OT. Okej?

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ska fråga

Jag inser att vi kommit väl långt ifrån trådens ämne nu och droppar detta.

Men att UA skall vara 100% OGC var ju mega-kul! Det måste väl vara första gången för WotC själva? :gremsmile:

/Miakel - leder omärkligt samtalet tillbaka in på rätt spår...

Krille

Super Moderator

"Samma metoder som vid programutvecklingsprojekt kan tillämpas. Flera utvecklare kan samarbeta över internet. Kan man samordna ett projekt som MAME med hundratals utvecklare eller Linux med tusentals så ska det inte vara omöjligt att samla en grupp kring ett spel. Det är bland annat detta som jag försöker lösa med mitt kommande spel, att arrangera formerna för ett sådant samarbete."

Där tror jag att du har den svåraste nöten att knäcka: rollspelare vill inte samarbeta. De vill köra sitt eget rejs. I vilket fall som helst, om de nu måste samarbeta så ska det definitivt inte vara med dom ("dom" här varande generell beteckning på alla dem som spelar spel som man själv avskyr: du och D&D, jag och Storyteller, Arcana och TORG etc).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Läs gärna inlägget "Ska fråga"

Och följ sedan instruktionerna om undvikande av OT.

M i egenskap av Moderator på d20-forumet

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om den här tråden förvirrar dig ...

… kan det bero på att den är utbruten ur denna tråd på d20-forumet.

Troberg

Sinister eater

Där tror jag att du har den svåraste nöten att knäcka: rollspelare vill inte samarbeta. De vill köra sitt eget rejs. I vilket fall som helst, om de nu måste samarbeta så ska det definitivt inte vara med dom ("dom" här varande generell beteckning på alla dem som spelar spel som man själv avskyr: du och D&D, jag och Storyteller, Arcana och TORG etc).
Jo, det är därför jag försöker göra ett program där man ska kunna utnyttja ett befintligt spel och sedan modifiera det så att det passar den egna smaken, samt dela med sig modden till andra. På så sätt behöver man inte samarbeta, de stora produkterna kommer att evolvera fram på egen hand.

Hoppas jag i alla fall...