Nekromanti Ungdomlighet och livsförlängning

Starvid

Veteran
Är dessa två effekter allmänt kända inom magikerkretsar och inom allmänheten?

Evigt liv och ungdom är ju en av människans högsta önskningar och om någon kände till ett sätt att leva för evigt borde han ha i princip hela världen efter sig.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Livsförlängning har ju kaliber... hrm... magnitud, menar jag, 9. Vilket är ganska mycket! /images/icons/smile.gif

Det finns en ritual i slutet av M&M någonstans. Sista slaget för 'Ritual' ligger på Ob5T6. Det är nog inte så många som ids lägga ned åtskilliga år på att skriva nya ritualer, så de får nöja sig med den som finns.

Man måste alltså ha 18-20 i ritual för att ha en hyfsad chans att klara det. Och eftersom att den är så extremt svår, så vill inte så många ha den, och nöjer sig med 'ungdomlighet' istället. Så livsförlängning är nog riktigt "rare".

Om nu någon får för sig att skriva en ny, lättare ritual; så finns alltid det gamla vanliga hindret: Ekonomi. Det enda man gör är praktiskt taget att sitta och skriva... hur tjänar man pengar medans?

Starvid

Veteran
Jag menar kungar och adelsmän har ju ganska mycket pengar, och alla andra magiker... Alla vill ju leva för evigt

Skulle tro att magikerna själva inte skulle vilja att almänheten fick kunskap om det här....
Dessutom tror jag magiker bara använder dessa lagom mycket, så de hinner klara av det d ska göra

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Jag menar kungar och adelsmän har ju ganska mycket pengar"...

Vi börjar med kungar. De har ett helt land att styra, massvis av akademiskt trams att hålla på med o.s.v.. De hinner inte lära sig magi själv, inte på den nivå som krävs.

Kungen över ett land däremot, har garanterat tillgång till en massa magiker. Dessa kan ju lägga ritualen på honom... eller?

Njet! Då behöver du 'Beröring', och helt plötsligt är magnituden uppe i 18 - hälften är dessutom den farligaste aspekten som finns att hålla på med, nämligen ataxatropi. Och för att inte tala om tiden att skriva (hitta på) ned något sånt där...! Kungen hinner ju dö innan det är klart.

Adelsmän då? De har minst lika mycket att stå i som konungen, fast det sker i mindre skala. Skillnaden är väl att de inte har lika mycket pengar och makt som en kung, och där gick den idén i stöpet.

..."och alla andra magiker..."

Det skulle jag däremot svälja som SL. Om du lade till 'alla andra skickliga magiker' - d.v.s. inte Maxander /images/icons/wink.gif.

Nja, jag tror de flesta nöjer sig med 'ungdomlighet'.

Helmgast
Så lång tid tog det inte för mig:
Makorius förängda liv:
Alstra Heliotropi (Ob3T6, sex filament på fyra timmar), Alstra Biotropi (Ob3T6, sex filament på fyra timmar), Transformering (Ob2T6, två timmar utan filamentsförlust) , Besvärjelse (Ob3T6 nio filament och tre i förlust = Ob6T6, på fyra timmar Ob3T6),
Tidsåtgång: 14 timmar
Räckvidd: Personlig
Varaktighet: Permanent

Magikern slipper slå åldringsslag för det gångna året.

Offrar magikern då ett heliotropiskt och ett biotropiskt filament per år så är det inte så svårt faktiskt.

Starvid

Veteran
Ekonomi behöver ju inte direkt vara något problem. Gå till kungen av Consaber och säg "Ge mig tio år och x antal silver och du kommer att leva för evigt och aldrig åldras". Om jag var kungen av Consaber skulle jag tacka ja fort som f*n.

Starvid

Veteran
Alla med minsta inflytande och makt skulle bli som galna och göra allt för att på något sätt få tillgång till den magin. I alla fall skulle jag göra det.

Inte jag. Jag skulle inte vilja leva för evigt, 70 år räcker gott för mig. Tänk dig själv, alla vänner, alla älskade skulle dö, du skulle se dina barnas åldras, dö, begraves, dina barnbarnsbarnbarn åldras och dö....

Inget 'liv' jag skulle se fram emot.

Starvid

Veteran
Om man behärskar den magin på ett eller annat sätt kan man nog använda den på sina nära och kära också. Det förvånar mig en aning att inte alla magiker är biotropiker...

Jokimmolator

Veteran
Egentligen, det är väl inget speciellt som hindrar en att förvandla denna ritual till en besvärjelse, med alla effekter man vill (som t ex beröring), och sedan skriva in en alstring av en massa extrafilament så att effekterna blir enklare att lägga? Det man gör sen är förstås att skaffa en massa kongelat för att även eliminera svårigheten från alstringarna, och vips kan man förlänga livet på fem pers per minut! /images/icons/cool.gif

Eller är det något som hindrar en från att göra detta, alltså utom jobbet att finna kongelat? Den kostnaden skulle i och för sig heller inte vara så svår att överbrygga om man var en betrodd magiker som kunde lova evigt liv till den som gav en pengar att köpa kongelat (och lite till) för... /images/icons/grin.gif

DAKRilla

Hero
Skulle jag vara spelledare så skulle just den effekten vara extremt sällsynt. Och okänd. Spelarna skulle kunna få nys om den av någon magiker som hört det från sin vän, som hört det av sin mästare som i sin tur har läst om den en krönika skriven för 327 år sedan. Det skulle även krävas en längre kampanj för att ens lyckas få tag på de sargade pergament som den finns nerskriven på. Och vägen dit skulle vara ytterst farofylld.

Personligen så tycker jag att Livsförlängning skulle ha passat bättre i Legender & Hemligheter, eller på någon av de sista sidorna endast avsedda för spelledare i en passande modul.

Bah, folk som vill leva för evigt är bra korkade.....
Jag hade en karaktär som fick 'Odödlig' på Övernaturliga Egenskaper. Han var jävligt livstrött, ganska så ledsen, saknade sina nära och kära osv....
Men nån gång då och då kände han för äventyr

Arvid

Warrior
Håller absolut med. Om det nu var så att den här ritualen var utbredd så skulle den nog användas av ett stort antal av de magiker som finns. Vem skulle inte lägga ned mycket tid på att lära sig en besvärjelse som förlängde ens liv och dessutom tar det ändå inte allt för lång tid att lära sig ritualen.
Så jag håller med DaKrilla, ritualen (eller snarare effekten) skulle jag hellre se som man knappt känner till idag, dessutom borde den stått under något sorts "hemlighets kapitel". Det skulle ju vara väldigt intressant, ett flertal effekter och kanske även andra sorter att använda magi (liknande delar av teckenmagi, alltså sanna namn o.s.v.) som antingen är bortglömda eller endast existerar hos ett fåtal personer/ordnar. Ett sådant kapitel skulle kunna skapa en viss mystik i magin som tyvärr är ytterst sparsam i Eon. T.ex. så tycker jag att denna disskusion om att förlänga livet för kungar och dylikt är en riktig stämningsdödare.

Baron Marak

Swordsman
Egentligen så är det nu så att just denna effekt är eftertraktad som sagts tidigare. Därmed så har många magiker försökt att forska fram effekten med moroten med evigt liv såklart. Dock så har det antagligen tagit en hel del tid och endast ett fåtal med mer pengar har kunnat utföra detta. Men det är en så pass "het" effekt går att få tag i. Det gäller bara att ha en kasse silver och ett kontaktnät som hittar en kunnig person.
Att effekten har forskats fram är ju självklart dock. Och gjort är gjort /images/icons/wink.gif