Nekromanti Universalmyt [långt,men de e ok att läsa slarvigt]

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nitpick (OT)

"Antingen så ljuger han, eller så är han alltså helt inkompetent."

Eller så ljuger han inte när han säger att han inte visste om han fick göra någon mer film över huvud taget, och skrev ihop ett manus som stod för sig själv ur de delar av sitt synopsis som gällde mittentrilogin. Sedan, när han fick göra en film till, så snodde han överblivna bitar från mittentrilogin plus bitar av slutttrilogin plus första filmen igen och fick ihop ståryn för Empire Strikes Back och Return of the Jedi.

Och ur "lämpliga trådar"-synpunkt, hur klassar du då det faktum att det sista man ser av Darth Vader i första rullen inte är hur hans rymdskepp exploderar, utan hur han rätar upp sitt skepp och drar?

Nå, det är religionsfrihet i det här landet. Jag tror att Lucas talar sanning och att Rising är obstinat. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nitpick (OT)

Och ur "lämpliga trådar"-synpunkt, hur klassar du då det faktum att det sista man ser av Darth Vader i första rullen inte är hur hans rymdskepp exploderar, utan hur han rätar upp sitt skepp och drar?
Yeah, att Vader överlever är väl det enda, förutom att det fanns en hel del snack om Yabba som inte hade behövts för att berätta historien, som skvallrade om någon form av tanke med uppföljare. Ja. Den ursprungliga triologin går på något sätt att förklara... Men de tre första episoderna kan han stoppa upp i arslet att han hade tänkt på innan. Att han har haft en massa lösa idéer ("clone wars" nämns väl till och med i den första filmen) som blev över från den första triologin är inte detsamma som att hela tiden ha haft tre episoder i huvudet och inte velat filma dem för att teknologin inte räckte till.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,025
Location
Linköping
Universalmyt [långt som f..]

Roligaste/intressantaste trådstarten på forumet på länge, så jag tänkte svamla loss lite.

[color:\\"purple\\"]Departure[/color]
Call to adventure


Funkar bra i äventyr. DoD6kampanjen jag är spelare i började på detta sätt. De 3 spelarna börjar som loosers i en liten by långt i norr långt borta från all action (nej vi kör inte i Trudvagn, SL kör sitt eget race). Men den onda alven som jag tyvärr glömt bort namnet på är ute efter att erövra världen och bränner ner vår lilla by på sin väg söderut. Vi "råkade" vara ute på en längre tripp i skogen vid det aktuella tillfället och återvänder till aska och liken av våra nära och kära. Vi träffar någon som överlevt och... hmm, kommer inte ihåg så bra sen.

Refusal of the call

Jag är äventyrsrollspelare. Dyker det upp ett äventyr är min reaktion "Hurra ett äventyr, när åker vi? Ja jag vill rädda den där prinsessan jag inte ens visste fanns." och inte "Nää, jag vill stanna här och fortsätta vara nån okänd jägare vars liv går ut på att skjuta nån hjort emellanåt". Det är ett gemensamt drag för alla mina rollpersoner. Vill jag ha tråkigt skippar jag rollspel och tittar jag på nyheterna...

Answering call / Supernatural aid

Stämmer in på ovanstående historia. Finns även andra varianter man kan använda såsom att RP:nas skepp går på grund efter en storm och RP:na vadar i land och hamnar mitt i smeten på ett äventyr de inte lyckas ta sig ur. Mina spelare klagade senast jag använde "man på värdhuset", nästa gång ska det fanimig vara en "kvinna på värdhuset". :gremsmile:

The crossing of the first treshold

För att återknyta till DoD6kampanjen så... där lämnade vi vår lilla bekanta del av världen och gav oss iväg för att a) ta reda på vem som gjort det här mot oss, b) spöa upp honom. Vi stötta på mäktiga baroner, onda kungar, stora städer och enorma slott och gick från början runt med tallriksstora ögon. Efter ett tag vänjer man sig och plötsligt är det omöjligt att någonsin kunna återvända till sitt gamla liv och vara nöjd.

Annars är den här biten inte med så mycket i äventyr jag har varit inblandad i. Ofta har man rätt bra koll på omgivningen. Jag fokucerar mest på personer och händelser än på platser när jag SL:ar, ett av mina "fel" som jag vet om men ignorerar...

The belly of the whale

Intressant punkt. Kommer inte på något motsvarande i DoD6kampanjen. Vi har väl växt hela tiden på något sätt (märktes på vårt levlande iaf, innan vi dumpade levels och muterade om oss till DoD6E-reglerna). I mina traditionella fantasyäventyr är RP:na oftast någon sorts hjältar hela tiden och det här momentet passar inte riktigt in. Det gäller dessutom att få spelaren att vara med på att förvanda sig till hjälte i rätt läge så att RP:na inte dör för att de fortsatte att vara loosers... hmm, ska nog fila lite på min Feng Shui-kampanj snart.

En annan grej, jag gapskrattade åt grejen att sopkompressorn skulle vara en vändpunkt (fast den som skrattar först brukar ju inte skratta sist, men jag tar mina chanser). Det finns tre grejer jag tycker gör Luke mer hjälte under dödsstjärnebesöket. 1) Beslutet att rädda prinsessan när han får reda på att hon är där. 2) När han räddar situationen med liansvingande under flykten från stormtroopers. 3) När Obi-One dör.

[color:\\"purple\\"]Initiation[/color]
The road of trials


Kommer inte på någon motsvarighet här. Rollpersoner i mina kretsar tenderar att vara relativt statiska. Det man kan när RP:n skapas är ungefär det man kan när han pensioneras (nej vi kör inte länge med samma RP:s). Litet undantag i DoD6 dock... men näe, road of trial får jag inte in. Att simulera Lukes träning hos Yoda i ett äventyr skulle jag placera i kategorin tråkigt.

The meeting with the goddess

Sagt det minst 2 gånger förut här på forumet... jag är kär i superskurkens dotter i DoD6kampanjen (fan vad jag tjatar). Mitt mål har ändrats från gruppens gemensamma "spöa hennes farsa" till mitt eget "vinna hennes gunst". Synd bara att hon är pappas flicka och vid X antal tillfället försökt ha ihjäl oss. Den här biten funkar utmärkt i rollspel (såtillvida spelarna är intresserade av att utveckla sina chars och inte bara höja siffervärdena).

Woman as the temptress

Hmm, om min DoD6SL blir på morbidigt(?) humör så skulle han kunna ha ihjäl min stackars alv tämligen enkelt. :gremsmile: Hoppas han försöker, skulle bli intressant.

En polare skulle vara skitlätt att fresta, han tenderar att vara pengakåt kapitalist i sina rollpersoner. En annan skulle bli jättesvår, han vill mest slåss. Det där sista var inte sant för den delen men killen är för smart för att gå i de fällor hans rollpersoner kanske borde fallit för, nåväl.

Atonement with the father

Hmm, näe, kommer inte på något att säga.

Apotheosis

Jag är bra på att klura ut/dagdrömma fram häftiga scener där hjälten plötsligt inser något och genom denna nya kunskap lyckas utföra något. Tyvärr är jag tvärusel på att få in detta i rollspel utan att lägga ord i spelarnas munnar vilket leder till att jag skiter i min fina scen då jag inte vill styra spelarna på ett sådant sätt. Om spelarna är med på tapeten och tycker det är okej att jag säger "plötsligt hör du din gamle polares röst i huvudet som säger åt dig att..." så är det dock en annan femma.

Ibland skulle jag vilja klona upp en spelgrupp av mig själv och lira med. Man vet inte vad de andra tänker men kan utgå ifrån en viss grund i beteende så att man som SL vågar måla in sig i ett hörn och lita på att spelarna kan måla sig loss på ett vettigt sätt. Om jag inte litar på att spelarna kan lösa en situation som om den inte löses sabbar hela äventyret så skiter jag i den situationen (någon som fattar vad jag försöker prata om?).

The ultimate Boom

När jag var ung... så fick RP:na normalt sett en massa flashiga prylar och högar med cash när de klarade äventyr. På senare år får de oftast inte ett skit. Senast jag lirade med kusinerna fick de vara glada över att vara levande t.ex...

[color:\\"purple\\"]Return[/color]
Refusal of the return


Inte vilja återvända till vad? Äh, nevermind.

Magic Flight

Fattade först inte vad du menade... jag brukar ofta helt ignorera resor tillbaka från platsen där äventyret slutade. Ni har efter enorma strapatser och stort lidande kommit fram till Castle of Cash och hittat den magiska tusenlappen, och där slutar vi. Nästa gång man lirar så befinner sig RP:na hux flux i staden Tjottahejto istället.

Rescue from Without

Första tanken är alla de slp:s man använt genom årens lopp. Om äventyret hade en del strider och bara 1 av 3 RP:s skulle ha en chans så slängde man in en gladiator eller nåt skoj som hängde på. Men gladiatorn var oftast i samma nivå totalt sett som RP:na så det stämmer kanske inte in på punkten här...

Kommer att tänka på det här inlägget nu. Där är jag gudalik (fantastisk fu-power) men saknar motivationen och håller således på att förlora. Blir dock räddad, inte av en person dock utan av en tanke. Jag hade jättekul när jag skrev det inlägget, jag visste precis hur allt såg ut, hur alla tänkte osv och jag skulle bli överlycklig som SL om jag styrde skurkarna och Feufluxs spelare lät honom bryta ihop sådär för att sedan komma tillbaka. Om han istället skulle säga "jag spöar upp dem" och sedan göra detta med sin överlägsna förmåga skulle det hela bli trist och då jag inte tror att spelarna kan läsa mina tankar så skiter jag i att försöka få in den scenen i ett äventyr (se mitt andra stycke under Apotheosis).

Crossing of the Return Treshold

Hmm, det här är jag alldeles för dålig på, som sagt är rollisar i mina kretsar ofta rätt statiska. Man lär sig inte så jävla mycket på sina äventyr helt enkelt, man "bara" upplever en massa saker.

Kommer att tänka på det här inlägget där det verkligen var tanken på att man skulle utvecklas och lära sig vem man var (tyvärr förutsåg jag inte snacket om minnesförlust vilket jag borde resarverat mig mot i startinlägget. Så går det när man aldrig spelat konventsäventyr...) Jag tänker även på mitt inlägg om "triggade förmågor" (man kan bara använda förmågor under givna premisser) som jag dock inte skrivit än... borde kanske ta och göra det någon gång. Nu blir jag osäker på om det här är rätt punkt att snacka om detta under...
___

De 2 sista punkterna hoppar jag över.
___

Skulle det vara någon mening med att se till att ett äventyr skulle kunna följa den här universalmyt-modellen?

Tja, min DoD6kampanj förljer ju med rätt bra och det är den roligaste kampanj jag någonsin spelat, vilket förvisso beror mer på spelgruppens samverkan och interaktion med SL än på själva stoyns uppbyggnad. För att ett äventyr enligt denna modell ska kunna fungera krävs nog att alla spelarna är helt med på SL:s story, annars kommer det hela att, 1) totalkrascha, 2) sluta med att SL skippar sin story och fisktankar loss istället, 3) sluta med att spelarna känner sig styrda. Är det ingen som surt ska fälla kommentaren "skriv en bok istället" snart?

Hur skulle då detta göras? Vad skulle kunna behöva ändras/kompletteras gelémässigt?

Pass.

Eller är det så att vi rollspelare med vårat interaktiva medium inte kan lära oss något av dessa modeller utan måste se till vårat eget "universaläventyr" med dess helt egna regler? Vilka regler är då dessa?

Som någon annan redan sagt. Det vettigaste är nog att skissa upp grunderna till sitt äventyr och sedan titta på någon modell för kompletteringar, "aha, man kan kanske stoppa in det här elementet där för att öka dramatiken" eller whatever.

Blev lite inspirerad nu iaf, och det är ju alltid bra (oh dear Devil vilket långt inlägg, min hjärna klara inte av sådana här massiva saker).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Om Lucas [OT]

Och hänfaller man sig åt nörderier och kan hebreiska så kommer man ha väldigt roligt åt den blinkande lådan på Darth Vaders rustning redan 1977.
Jag kan hebreiska men det här har jag missat. Vad menar du?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nitpick (OT)

"Men de tre första episoderna kan han stoppa upp i arslet att han hade tänkt på innan."

Nätack. Det får du faktiskt göra själv. De nördar som läst Journal of the Whills (as written by the famous jedi bendu Mace Windu) vet bättre än att pilla på Risings rumpa.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Om Lucas [OT]

Detsamma gäller den första delen i Sagan om Ringen
Nåja, Tokien skrev romanen om Härskarringen som en sammanhängande berättelse uppdelad i 6 delar. Han tänkte inte i termer av en trilogi. Det var förlaget som drev igenom denna tredelning, eftersom man på 1950-talet inte publicerade tegelstensromaner.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om Lucas [OT]

Nu kan jag inte hebreiska, men enligt en god vän som kan det så är det spegelvända hebreiska tecken på lådan på magen. Rättvänt skulle de betyda "han måste göra bot för sina synder".
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Universalmyt [långt som f..]

Wee! Det var sånt här jag ville läsa!

Jag är äventyrsrollspelare. Dyker det upp ett äventyr är min reaktion "Hurra ett äventyr, när åker vi? Ja jag vill rädda den där prinsessan jag inte ens visste fanns." och inte "Nää, jag vill stanna här och fortsätta vara nån okänd jägare vars liv går ut på att skjuta nån hjort emellanåt".
Ja, "refusal of the call" är förmodligen den svåraste punkten att få in naturligt i rollspel. Det enda jag kan komma på är att man ger spelaren något roligt att göra, och sedan kommer med ett nytt kall, ett viktigare sådant, och sedan använder detta som konflikt. Jag har exempelvis i Kult kört många äventyr som börjat som en mordgåta, men där rollpersonerna under utredningen hittat ett helt annat spår, villket man som spelare ofta har en motvilja till att utforska: "ja, det verkar vara något konstigt med Marika, men nog om det, vi har ju ett fall att lösa!"

Jag kan tänka mig att det skulle funka asbra i ett fantasyäventyr om man exempelvis gjorde ett inbrott någonstans och råkade få höra några ljusskygga personer planera ett attentat mot konungen. Vad skall man då göra? Äventyrarna har fortfarande en kupp att tänka på, men samtidigt har ett nytt kall uppenbarat sig. I ett sådant läge tror jag att många skulle ha skakat på huvudet och så att säga undvikit att lyssna till kallet. Utan att det för den sakens skull blev tråkigt att spela. Man har ju fortfarande en massa balla grejer att sysselsätta sig med.

Det finns tre grejer jag tycker gör Luke mer hjälte under dödsstjärnebesöket. 1) Beslutet att rädda prinsessan när han får reda på att hon är där. 2) När han räddar situationen med liansvingande under flykten från stormtroopers. 3) När Obi-One dör.
Åh, wow! Du är min själsfrände!

The road of trials
Kommer inte på någon motsvarighet här. Rollpersoner i mina kretsar tenderar att vara relativt statiska.
I Kultäventyret Svarta Madonnan så får man lära sig drömkonst i ett mellanparti. Det tycker jag var asfräckt, mest eftersom det känns så alien att få ta det lugnt och lära sig sådana tricks i ett Kultäventyr. Jag tror att det är så man skulle tänka; att göra övningarna och träningen till något roligt och fantasifullt. Det kräver nog någon form av spelmässig underhållning för att verkligen greppa tag i spelarna, jag skulle då inte bli särskilt engagerad i att utföra en och samma träning om och om igen och se hur det hela tiden går bättre för mig pga ökade färdighetsvärden. Men, typ, Duellitofäktning tror jag skulle kunna bli ett kul träningsmoment för några spelare. Mekanikregler a la Arvidos också.

Om spelarna är med på tapeten och tycker det är okej att jag säger "plötsligt hör du din gamle polares röst i huvudet som säger åt dig att..." så är det dock en annan femma.
Det där var ganska ballt. Hmm, det måste jag klura på.

Tack för kommentarerna. Att se hur de olika kategorierna sammanföll med en kampanj var ett bra sätt att se hur de olika indelningarna kunde fungera i praktiken.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Om Lucas [OT]

Han tänkte inte i termer av en trilogi.
Andelen delar är inte relevant i universalmyten, så länge som berättelsen från start till slut följer en tematisk helhet. Universalmytens tre "akter" skall man nog inte blanda ihop med att det går att berätta en myt i tre delar; en triologi.

Det finns många teveserier som är på en himla massa delar, fastän de ändå berättar en enkel historia som hålls ihop med mycket starka tematiska band. Hoberts filmserie om de sju dödssynderna skulle man väl på något vis kunna kalla en Heptalogi med ett gemensamt tema (fast där är jag osäker, jag tycker de få jag sett var rätt olika varandra)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Nitpick (OT)

"De nördar som läst Journal of the Whills (as written by the famous jedi bendu Mace Windu) vet bättre än att pilla på Risings rumpa. "

Så Risings röv är alltså kartlagd av den store Mace Windu? Det skulle kunna tolkas så att Starwarslitteraturen har vissa pornografiska inslag. Om Rising känner Mace sedan tidigare så kanske det ger större tyngd till hans argument? :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Rent gelémässigt...

Det är helt otroligt. Inom loppet av ett par dagar har jag läst två av de mest intressanta posterna någonsin. Lite mer lovsång mår du väl inte dåligt av (och Ymir ska ha en stor eloge för sitt meningslösa magisvar på Eon-forumet)? :gremsmile:

Nåja, universalmyten är en sådan sak som jag velat få grepp om, men inte vetat vart jag ska leta riktigt, mest för att jag inte är särskilt bevandrad inom litteratur och dels för att jag inte haft något riktigt namn att söka efter. Anledningen att jag intresserar mig av det är att jag hoppas på att någon gång skriva ett riktigt bra filmmanus och skriva en riktigt bra roman och eftersom det där "stereotypa" sättet att bygga upp historien på faller mig i smaken har det varit rätt naturligt (ja, jag uppskattar David Eddings).

Nåja2... Jag ska väl försöka svara på hur det kan fungera i rollspel och äventyr. Det är ju trots allt det tråden handlar om. :gremtongue: Ska se om jag kan tillföra något nytt bara... Rent gelémässigt, alltså...

"Call to adventure"
Det är inte ofta som jag som spelar råkat ut för "något nytt", men som spelledare försöker jag bekämpa den nya bekantskapen som oftast leder till äventyren. Det beror på om man räknar en ny bekantskap som något nytt eller ändrat i omgivningen.
Hur som helst är det här något som jag försöker att exprimentera med. Det funkar ju tyvärr bara en gång per rollperson/spelgrupp (snälla, överbevisa mig...).

"Refusal of the call"
Som Feuflux säger är det svårt att spela på något som känns som ett uppenbart mål i rollspelandet. Nej, jag odlar inte hellre grisar och rovor, jag vill upptäcka världen (och i de flesta fallen spela vackra sånger för dem).

"Answering call / Supernatural aid"
Det jag ser som en svårighet i det här momentet är för det första hur man ska få ett kall som man ska besvara, och sedan se det som ett dilemma (och sedan en befrielse?) och stå där villrådig och undra vad man borde göra.
Jag skulle gärna utnyttja den här biten mer... Eller snarare, jag skulle vilja bli utsatt för ett sådant dilemma, där jag måste välja mellan att rädda världen eller stanna och göra det jag borde, men sedan få en fet spark på rätt väg.
Jag får inte riktigt ordning på mina tankar här känner jag...

"The crossing of the first treshold"
På något sätt blir det alltid såhär om man spelar med något sånär djup. Att gå från det vardagliga och bege sig ut på ett äventyr av ett slag man inte skådat tidigare oavsett om det gäller en djup och snårig kampanj eller om det gäller level 1-rollspersoner som ska ner i sin första donjon.

"The belly of the whale"
Eftersom de flesta rollpersoner jag spelat med och spellett har tagit på sig hjälterollen rätt lätt så har inte valmagen varit något populärt resmål, men följer man de föregående punkterna så är det klart att även den här punkten skulle passa in.

"The road of trials"
Det här är en punkt som jag försöker förstärka allt jag kan när jag spelleder. Jag gillar det, hur rollpersonerna sätts inför prov som det krävs utvecklig för att klara. Nej, jag gillar det inte, jag älskar det och när det blir film eller bok av mina drömmar kommer du få se det där... :gremsmile:

"The meeting with the goddess"
Jag ser det mer som ett möte med någon som inte går att röra, någon som står över alla andra. Någon med insikt och visdom som gör att rollpersonerna eller rollpersonen förstår något.
Eller iofs, "som jag ser det" kan jag ju inte säga. Men min version kanske faller härunder iaf.

"Woman as the temptress" och "Atonement with the father"
Båda de är sådana som jag gärna skulle bygga på och som jag tror är hyffsat lätta att bygga kring, men som min spelgrupp inte alls är intresserad av. Ibland önskar jag att jag spelade med Ymir. :gremwink:

"Apotheosis"
Spelar man D&D så är det inte svårt. Man blir level 15 sen är saken biff. :gremsmile:
Naerå, att göra en person "gudalik" är nog inga problem. Det är något som man har en tendens att slippa oroa sig över när man spelleder. Det klarar spelarna så bra själva, menar jag.

"The ultimate Boom"
Om jag förstått rätt är det äventyrets klimax som åsyftas här (givetvis tillsammans med Apotheosis) och klimax finns det så många trådar och kommentarer om att jag inte orkar bry min hjärna mer än att ni säkert kan söka på vad jag tycker utan att jag ens tyckt något. :gremwink:
Iofs, jag kan väl göra en liten kommentar här också. Så att jag verkligen tycker något.
Det är klart, det är inte svårt att motivera en liten prisutdelning. På något sätt känns det som att banden mellan Sagan om Ringen och det här är som starkast här och en bit ner. De slänger i ringen (oj, sorry om jag spoilade...) och åker till Gondor. Där partajar de, hyllas lite och tar sig sedan vidare till...

"Magic Flight" och "Refusal of the return"
...Återfärden som dels går jättesnabbt (jodå, det gör den allt) och när de väl är hemma i Fylke igen är det något som gör att Frodo inte mår särskilt bra.
Att få rollpersonerna att, efter ett lyckat äventyr, må lite kasst känns jobbigt. De har fått allt de vill ha och de känslomässiga banden till hemlandet kanske inte är särskilt starka, men de är åtminstone inte fulla av knutar som gör hemkomsten jobbig.

De sista punkterna känns krystat att rollspela. Iaf för mig. Iaf nu. Det kommer förhoppningsvis ändras med tiden jag blir mer erfaren, men nu har jag inte mycket att säga om det, mer än att jag älskar det i film och böcker. :gremwink:

"Vad skulle kunna behöva ändras/kompletteras gelémässigt?"

Jag tror inte att något av ovanstående är sådant som kan eller ens bör regleras, rent gelémässigt. Det är berättarteknik och möjligtvis skrivtekniskt ifall man ska skriva ner sitt äventyr.

Nu har jag skrivit på det här inlägget i ett par timmar så nu får det fan vara nog. Jag hoppas det ger något...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Fast...

...om man ska tro den här nördsidan dök den texten upp först i den andra filmen.

(observera att jag dessutom lät inläggsrubriken fortsätta in i inlägget, bara för din skull :gremelak: )
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Universalmytoman

Jag vill egentligen gärna tro att alla sådana här modeller är rätt onödiga och av ondo eftersom de med lätthet blir bojor istället för återkommande mönster. Men det är säkert så att jag inkorpererar flera av elementen ändå, mer eller mindre ovetande.

Det som kännetecknar hela upplägget är rörelse. Huvudpersonen står aldrig still, stannar aldrig upp längre än korta stunder. Eftersom film som medium är tidsbegränsat i mycket större utsträckning än rollspelande så finns det ingen tid för onödiga scener som inte tydligt utvecklar de inblandade eller tillför plotten något.

Ett annat kännetecken är övertydlighet. Äventyr som är uppbyggda enligt denna modell är ofta stela och väldigt förutsägbara. Utmaningarna är alltid lärorika och det finns alltid någon bakdörr om inte rollpersonerna uppför sig lika stelt och hjältelikt som sina filmiska motsvarigheter.

Sist men inte minst så förutsätter modellen också att man spelar med genomgoda, moraliskt högstående karaktärer som sällan drabbas av hinder som de inte klarar av. Hur ofta stannar äventyret upp för att rollpersonerna byt sida, fallit för den kvinnliga fresterskan eller sålt sina vänner till den onde häxmästaren? Eller valt att stanna hemma och odla potatisar för den delen.

"Call to adventure"
Förutsätter att rollpersonen är mer eller mindre passiv eller går runt och letar efter något speciellt. Jag föredrar att rollpersonerna tar egna initiativ i frågor som berör dem istället för att vänta på någon specifik kallelse eller mystisk värdshusgäst som formligen skriker äventyr.

"Refusal of the call"
Här handlar det mycket om att lägga det hela på en nivå som passar rollpersonerna. Dessutom handlar det om information, en rollperson som vet hur viktigt hans beslut är och hur många i hans omgivning påverkas av är kanske inte lika benägen att tacka nej. Sedan förutsätter det också att rollpersonerna kan tacka nej och får en andra chans att tacka ja. Spelar man ett köpeäventyr så är det ofta så uppenbart när rollpersonerna måste spela bandy för att inte hela äventyret ska rasa samman och där uppstår sällan sådana här situationer.

"Answering call / Supernatural aid"
Som sagt, tvång är jag inte särskilt förtjust i. Men visst kan läget förvärras eller omständigheterna förändras så att rollpersonerna trots allt måste göra sin plikt. Kan dock bli mycket krystat när spelledaren försöker hitta på olika skäl för att tvinga ut rollpersonerna på äventyr.

"The crossing of the first treshold"
Nya länder, nya seder. Om spelarna är fullständigt okunniga om en plats så tycker jag att det passar bäst att även deras rollpersoner är det. Men det ska vara annorlunda på ett bra och trovärdigt sätt vilket inte alltid är fallet. "Öh, vi har världens bästa krigsmaskin men har inte erövrat världen för att vi är rädda för sand och det där gröna hemska som folk kallar gräs." Just i Starwars blir det ofta en ursäkt att visa upp en massa snygga scenerier. Typ, se vilken häftig ny planet vi kom till, kolla de har robotar som soldater, å vad tokigt. Och en muterad Daffy Duck med rastaflätor, ja de där galna rymdvarelserna, tur att vi människor är så vettiga.

"The belly of the whale"
Använder jag sällan. Vad händer om den här svåra situationen visar sig vara övermäktig rollpersonerna? De kanske fumlar med sina tärningsslag, har fel sorts rollpersoner eller säger fel saker. Hela äventyr ska inte vila enbart på rollpersonernas beteende i vissa speciella situationer.

"The road of trials"
Sällan förekommande när vi spelar. Om spelarna har tid att förbereda sig så gör de det men deras utmaningar är sällan av karaktären jävelepiska-en-chans-på-miljonen-dö-eller-lyckas-fast-alla-fattar-ju-att-gruppen-egentligen-inte-kan-misslyckas-för-alltför-mycket-ligger-i-fatet.

"The meeting with the goddess"
Samma sak här. Fast jag tilltalas av tanken att rollpersonerna mitt i all skit finner en liten enkel sag så får dem att minnas vad de kämpar för och som gör det hela värt mödan.

"Atonement with the father"
Figurerar i princip aldrig när vi spelar.

"Apotheosis"
Förutsätter att det finns en slutgiltig utmaning som ställer allt till rätta och så spelar vi sällan numera.

"The ultimate Boom"
Varför ska hjälten tvunget belönas med något materielt? Jag räddade hela världen och allt jag fick var det här töntiga +5-svärdet. En riktigt ärkegoding borde känna att folkets tacksamhet borde var mer värt än något förgyllt dasspapper av fårskinn. Spelar man lite mer lågmält så kanske man upptäcker att ens insatser trots allt passerade förbi obemärkta eller att det nya samhället som man skapade var lika ruttet som det gamla.

"Refusal of the return"
Liksom här sitter jag med universums hela flotta i mitt grepp, men jag återvänder ändå hem till mitt torp och utedass. Makt korrumperar tydligen alla utom de riktigt goda. Tråkigt, töntigt.

"Magic Flight"
Väldigt vanligt om resan i sig är meningslös. Men ibland borde vägen vara målet. Egentligen borde spelledaren ta alla tillfällen att beskriva omgivningen inför rollpersonernas ögon istället för att snabbspola stora stycken. Visar också att det bara är det stora händelserna som betyder något. Resandets tysta gemenskap betraktas som värdelöst. Ska det verkligen vara så?

"Rescue from Without"
Intressant, men räddas ifrån vad? Om hjälten förväntas vara genomgod vem ska då rädda honom och ifrån vad? Men visst, en episod eller person som återför rollpersonerna till jorden igen efter att de självbelåtet traskat omkring och klappat varandra på ryggen.

"Crossing of the Return Treshold"
Det här gillar jag. Rollpersonerna har vuxit och förändrats så mycket att de egentligen inte kan återvända till den enkla tid och det enkla samhälle som de slogs för att bevara. Eller så är de inte längre den typ av människor som behövs. Går att göra mycket med.

"Master of the two worlds"
Tråkigt! Vem vill egentligen ha en komplett hjälte som springer omkring i rosa spandex och helt saknar komplex och problem?

"Freedom to live"
Eh, rollpersonerna ska vara hungriga, sökande annars är de svåra att spela med tycker jag. Sedan kan de hungra och söka efter vitt skilda ting. Men är de fullständigt nöjda med sig själva och omvärlden så har de sällan skäl att engagera sig i sådant som gör rollspelande roligt och spännande. Hur ofta skapar man en rollperson som lever ett Svensson-liv och är nöjd med det?

Vissa grejer är användbara, men rent generellt så skulle hela konceptet må bra av att tonas ner så det inte ständigt urartar i samma hurtiga high fantasy-blaj.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Yeah. Du och jag, Mogge! (-: [NT]

Visst är det jobbigt med människor som faktiskt skriver något i sina NT-inlägg?

Skönt att ha någon som lite anspråkslöst håller med om mina (åtminstone bitvis) anspråkslösa åsikter ibland. Det stärker min identitet och sååå.


Nä, alltså... Egentligen slogs jag bara av hur mycket jag tycker om det här forumet och er allihopa. Visserligen kanske jag inte använder så jädra mycket av det som vi tänker och uttrycker här, men jag mår jättebra av att ha ett rollspelsinriktat, intellektuellt bollplank här i livet.

Zap, krökar på kräftspad
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,016
Location
Stockholm
Re: Sedelärande berättelser

Men den som tar ”ledartröjan” använder just alla sin charm och förmåga till att få leda, inte som den monomytiska hjälten som tvingas ta ledarrollen.

Nej, det är helt sant. En äkta hjälte i film eller saga är för det mesta en motvillig hjälte och det är väl just ödmjukheten som är en av de viktigaste egenskaperna hos en sådan. Att jaga hjältestatus är egentligen inte särskilt ädelt, men i befintliga rollspelsystem så belönas man regelmässigt av en utrymmeskrävande spelstil. Så rent speltekniskt blir den som tar mest plats den största hjälten (även om detta inte passar in i mallen för den klassiska monomytiska hjälten).

Rollspelsformens dramaturgiska form skulle nog må bra av att omvärderas och omskapas från grunden, i alla fall för att få fram en variant av den nuvarande formen (även om även den har sina uppenbara fördelar). Tyvärr har jag inga tillräckligt bra förslag på hur man ska gå tillväga (antar att det är det Rising är ute efter med den här tråden).

Det är svårt att skulptera i marmor med en pensel och inte heller lätt att måla med en mejsel. Rätt verktyg till rätt konstform.

I viss mån håller jag med dig. Men man ska inte heller förutsätta att konstformen som sådan inte kan genomgå en del förändringar. Men visst, rollspel är ingen linjär aktivitet hur man än vrider och vänder på det, alltså är det svårt att inflika någon sorts dramaturgisk kontinuitet likt den i en äventyrsfilm.

Hade vi känt varandra bättre så skull du haft mer överseende med mitt sista stycke

Jag får väl hälsa på dig och dricka te vid nästa forumsträff. Och kolla in din vapensamling! :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Fast...

Hebreiska bokstäver, javisst. Fast en del är uppåner.

Jag kan inte uttyda budskapet. Något ord är lätt att känna igen ("ad" = "tills"). Om det budskap som anges på webbsidan vore korrekt borde ordet "lo" (= "inte") finnas med, men jag kan inte hitta det. Jag tror sålunda att det är en slumpmässig blandning av bokstäver, varav flera är roterade 180 grader.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fast...

Tja, det var den första sidan jag hittade då jag googlade på "hebrew darth vader". Någon som faktiskt är intresserad kan säker hitta mer information.
 
Top