Det finns ju en tudelad målgrupp; strikt taget ska det kunna riktas till och spelas av folk som är 10+ – det är en lite äldre målgrupp än resten av Sagospelet-franchisen så att säga. Och jag själv kan nog mycket väl ha varit typ 10-12 när jag först hittade böckerna och jag stod ju pall för det ibland komplicerade språket och de ganska mörka temana. Brådmogna 10-åringar är med andra ord definitivt en målgrupp.Jag har ingen relation till originalmaterialet, jag förstår att de är någon form av ungdomsböcker (som verkar rätt feta! Så synd att jag inte läste dem när jag var målgruppen.), men jag undrar lite vad målgruppen för den här spelvärlden är?
Rent realistiskt tänker dock jag personligen att nostalgiska 40-åringar nog egentligen är den större målgruppen. Så jag skriver ju lite för dem/oss också. Vi moderniserar ju t.ex. inte tekniken utan låter det vara tjockskärmar och VHS-band och inga lolcats eller TikToks liksom. Det blir väldigt mycket "alternativ tidslinje"-scifi.
Min förhoppning är ju sedan att även folk som aldrig läst böckerna men som tilltalas av brötig och dystopisk inom-solsystemet-retrorymdscifi ska kunna gilla världen också. De vibbar jag får dels av att läsa böckerna igen och dels av de makalöst fina (eller gråbruna och brötiga, snarare) bilderna är ju typ som Alien-världen litegrann. Fast med skandinavisk bismak. Mörker och skit och onda företag och vanliga arbetare som gör så gott de kan och datorer som kommunicerar via röstboxar och pyttesmå lågupplösta bildskärmar. Tillräckligt långt från Alien för att göra sin egen grej, och inga faktiska aliens, men samma wheelhouse litegrann. Lite 80-tals-retro-scifi helt enkelt, med potential för Traveller-inom-solsystemet och cyberpunk-dystopi på jorden. Och vem vill inte ha det? =)