Jo, jag är lite sugen på att kolla in Unknown Armies. Jag är nämligen lite sugen på att återvända lite till mina rötter som SL/spelmakare av nutida skräck och sånt, och när det gäller gonzo The Invisibles-aktig nutida chaos magick så har jag hört att UA är det de flesta rekommenderar och pratar om.
Så. Jag skulle vilja, så smärtfritt som möjligt, skapa mig en så bra uppfattning som möjligt om spelets spelvärld, hur typiska äventyr ser ut, vilka tekniker och hjälpmedel spelet ger SL i skapandet av egna äventyr, och sånt.
Det jag är 100% helt ointresserad av är regelmekaniken. Mest för att jag utgår från att jag antagligen kommer att tycka att den är alldeles för komplicerad (det tycker jag ju om nästan alla system), och för att jag är för gammal för att bry mig om regelsystem när jag läser spel. Jag vill åt det göttiga, liksom. Värld, mythos, spelledarverktyg.
Mitt mål här är väl mest att suga märgen ur UA - se vad det är, hur det gör det det gör, ifall jag är intresserad av att skriva saker till det eller om jag skulle ha roligare ifall jag tog de delar jag gillade, lade till en massa eget och byggde ett eget spel istället.
Jag äger, i fysiskt format, andra utgåvan. Den med det alldeles horribelt fula omslaget.
Frågor:
Så. Jag skulle vilja, så smärtfritt som möjligt, skapa mig en så bra uppfattning som möjligt om spelets spelvärld, hur typiska äventyr ser ut, vilka tekniker och hjälpmedel spelet ger SL i skapandet av egna äventyr, och sånt.
Det jag är 100% helt ointresserad av är regelmekaniken. Mest för att jag utgår från att jag antagligen kommer att tycka att den är alldeles för komplicerad (det tycker jag ju om nästan alla system), och för att jag är för gammal för att bry mig om regelsystem när jag läser spel. Jag vill åt det göttiga, liksom. Värld, mythos, spelledarverktyg.
Mitt mål här är väl mest att suga märgen ur UA - se vad det är, hur det gör det det gör, ifall jag är intresserad av att skriva saker till det eller om jag skulle ha roligare ifall jag tog de delar jag gillade, lade till en massa eget och byggde ett eget spel istället.
Jag äger, i fysiskt format, andra utgåvan. Den med det alldeles horribelt fula omslaget.
Frågor:
- Är den nya, tredje utgåvan såpass mycket bättre när det gäller de delar jag bryr mig om än den andra att det är värt att köpa PDF:er av den och läsa och skippa boken jag redan har?
- Vilka av böckerna till den nya utgåvan bör jag i så fall skaffa? Den första, "Play", verkar ju till exempel helt värdelös utifrån vad jag kan läsa mig till på hemsidan. Bara en massa om att skapa rollpersoner och slagsmål och sån skit. Men behöver jag både Run och Reveal till exempel? Kan den ena läsas utan den andra?