Nekromanti [Until Dawn] Första speltestet

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller på att hacka om Jackson Tegus spel Silver & White till Medan Världen Går Unders regler. I går så spelade w176, Risto, H och jag den första versionen.

Det gick inte så bra för våra tonåringar. Annie dog i sviterna av en astma-attack. Alice blev dömd till livstid för tre mord. Josef började jobba på fabriken, precis som hans far före honom. Men Jim hittade sin försvunne far, och blev omgångens vinnare.

Spelomgången tog två och en halv timme, och var väl helt ok som en spelomgång betraktat. Det skrattades en del. Rollerna visade starka känslor. Krångliga tonårsromanser. En del saker skedde bakom slöjor, jag har inte låtit mig lätta på dem allt för mycket för jag är inte bekväm med vad som finns på andra sidan, ångestturism i mängder.

Men i slutändan var majoritetens åsikt att spelet var lite för spretigt för att passa bra som 3-timmarsspel. Det hade regler och element nog till en minikampanj, men vi var tvugna att rusa genom allt utan att hinna stanna upp och undersöka något i riktig detalj.

Jag har en ny omgång till helgen. Inför den skall jag klippa bort en del regler och element. Jag tror jag skall gå in ganska hårt och klippa bort "för mycket" och se vad jag saknar mest, om något.

--
Den som är nyfiken kan ladda hem Until Dawn från http://wilper.wordpress.com/while-the-world-ends men det kräver nog lite läsning av andra spelrapporter / lyssning på podcast om man vill spela det utan att ha tillgång till MVGU/WtWE-reglerna.

solvebring

Superhero
Låter som ni hade en mycket rolig spelomgång. Jag ska försöka läsa upp mig lite på de spel som utgör hacket så att jag kanske kan kommentera lite, och kanske även testa. =)

Skittuff spelidé hur som haver. Jag hajade till direkt när jag läste om den på G+. Jag gillar. :gremsmile:

/solvebring som skulle tycka det var coolt om wilper en dag gav ut ett reviderat MVGU + flera hack, samlade i en bok efter att ha läst Until Dawn anser att det bör vara sitt eget spel, inte ett hack. :gremsmile:

w176

Förlorad dotter
Jag är grymt pepp på Until Dawn. Alltså problemet med system var att det innehöll så mycket bra skit att det skulle kunna räcka till tre spel.

Det ska bli grymt kul att testa den minimalistiska versionen.

Until Darn gör mig ännu mer grymt pepp på att jöra ett lajv kretsande kring beröring

wilper

w176 said:
Until Darn gör mig ännu mer grymt pepp på att jöra ett lajv kretsande kring beröring
Iofs ett typo. Men Until Darn hade varit ett fint cowboy-hack av Until Dawn. :)

wilper

Ja, det blir som du önskar, jag kommer att klippa banden till både MVGU och S&W i nästa version av UD.

Bra med vänner som vågar säga till när något är "dåligt", även om jag gillade UD som det var så kommer nästa version att göra mer av det som den nuvarande gör rätt. Och fila bort saker som inte riktig passar längre.

Mål och fruktan försvinner. Korten, döda läraren och maskinen slås samman till en "underlighet" som också har känslor. Alla tärningar försvinner.

Kvar blir en relationskarta, känslokort och uppvärmningsövningen.

wilper

Och vad gäller en andra utgåva av MVGU med hacken inbakade i texten. Det är inte en omöjlighet. Jag har några fler hack jag vill göra (och hämtat in välsignelser från div olika spelmakare för), men det får bli i mån av tid.

solvebring

Superhero
wilper said:
Ja, det blir som du önskar, jag kommer att klippa banden till både MVGU och S&W i nästa version av UD.
Fint, ja det kändes som att spelet mer var sitt eget när man läste det och de övriga banden blev lite onödiga.

wilper said:
Bra med vänner som vågar säga till när något är "dåligt", även om jag gillade UD som det var så kommer nästa version att göra mer av det som den nuvarande gör rätt. Och fila bort saker som inte riktig passar längre.
Tja, det är väl det forumet är bra till - att kunna få flera infallsvinklar på det man gör att det blir lättare att syna spelen.

wilper said:
Mål och fruktan försvinner. Korten, döda läraren och maskinen slås samman till en "underlighet" som också har känslor. Alla tärningar försvinner.

Kvar blir en relationskarta, känslokort och uppvärmningsövningen.
Låter trevligt. Ska bli kul att kolla på version 2.