Nekromanti Uppdelning av rollspelsböcker

Celledor

Hero
Då jag blir mer och mer klar med den officiella testversionen av VEUS så har jag börjat att gå mot en annan uppdelning än jag tänkt tidigare, mer uppdelat och en mindre grundbok.

Det har alltid varit tänkt att finnas en grundbok och sedan flera tilläggsböcker i from av äventyr, expansioner osv.

Först bland dessa böcker kommer vara ett flertal som jag kallar för kampanjvärldar. Dessa böcker kommer att utspela sig i olika tider eller platser i den värld (IP) som uppgör VEUS.

Den första handlar om den post-apokalyptiska världen Terra, andra om avskurna kolonier på planetens tre månar, året innan själva undergången samt vad som händer efter den första kampanjen (de överlevande bygger ett rymdskepp och börkjar utforska varifrån man egentligen kommer ifrån typ). Senare böcker kommer att vara mer sci-fi än post-apokalyptiska med flera olika planeter och rymdskepp i olika tekologiska nivåer.

Att hoppa mellan de olika kampanjvärldarna kommer vara omöjligt eller väldigt svårt.

Så, som jag vill ha det nu är att grundboken enbart innehåller regler och sådant som är likadant för alla dessa kampanjer, men allt eftersom jag reviderar testversionen så är det väldigt mycket som är olika.

Det som är olika är uppväxtmiljöer, yrkeskategorier, färdigheter (iland bara själva beskrivningen dock), bakgrundstabeller, startutrustning, kapitel och världen (hur kampanjvärlden ser ut)osv.

Det som är gemensamt är grunderna i hur en rollperson skapas, regler för strid skador och läkning, sjukdommar, färdighetsslag, erfarenhet och liknande.

Detta kommer dock göra att grundboken inte blir speciellt tjock medans kampanjvärlds böckerna blir större.

...

Okej detta blev längre än jag trodde, det jag vill komma till är:

Är det okej för eventuella köpare av böckerna att kampanjvärldarna innehåller listor och annat som ibland nästan är identiska fast vinklade/omformulerade för att passa bättre in i den specifika kampanjvärlden?

Exempel:
Den mer post-apokalyptiska världen har cybernetik som färdighet men jag vill ha det lite annorlundare än kampanjen som handlar om civilisationen innan som också har den färdigheten.

Eller kommer det kännas lite som fusk att man köper samma sak igen.

Hoppas att ni förstår min fråga och svammel innan :gremwink:

Sapient

Swashbuckler
Inga problem att förstå vad du menar, men svårt att svara på... :gremsmile:

Det är så klart omöjligt att förutse exakt hur folk kommer att reagera. Det beror mycket mer på vad böckerna innehåller i övrigt. Men jag tror att om det presenteras rätt, så förstår köparen att dubbleringen är en effekt av att spelsystemet överlappar på dessa områden, med mindre skillnader, mellan de två världarna. (Och det är ju förmodligen värt att poängtera för köparna...)

Men uppdelningen låter vettig.

Celledor

Hero
Ja det var lite därför jag la ut frågan här men då är jag inte helt ute och cycklar.

Köpare kommer att få rätt mycket , världsbeskrivningen till den första kampanjvärlden är ca 40 sidor och det kommer troligen att utökas. Sedan tillkommer utrustningslistor, organisationer, äventyrsförslag, fordon, vapen och annat.

En annan anledning till uppdelningen är att alla inte ska behöva köpa alla kampanjvärldar utan bara de som dem är intresserade av (förhoppningsvis alla då). Man kan då desutom nöja sig med grundboken även om den bara kommer vara väldigt regelfokuserad.

Äventyrsförslag släpps sedan till varje kampanjvärld.