Nekromanti Uppdragshookar

Rickard

Urverk speldesign
k, är lite av en nybörjare på det här forumet..
Saken är den att jag alltid SL:tt DoD och nu på senare tid Deadlands (horrorwestern), men jag har alltid blickat trånande framåt.. Alltså mot framtiden..

Jag tänker inte SL:a N2, men väl cyberpunk och jag har lite svårt att komma på hur jag ska kroka fast RP:na på olika uppdrag.. Men nog om menlöst bakgrundssnack.. Fast jag tyckte inlägget skulle bli för kort om jag bara skrev det som kommer nedan.. /images/icons/smile.gif

Två frågor:
Finns det några "standardhookar"?
Kan ni ge några förslag på annorlunda spelstarter? Vet Seinet hade en nyligen t.ex.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte heller skulle säga nej till några länkar till gamla trådar som tar upp detta ämne (om det finns)

Tippis

Warrior
<blockquote><hr>Finns det några "standardhookar"?<hr></blockquote>Eftersom det av någon anledning alltid antas i cyberpunkspel att spelarna tillhör en gäng troubleshooters/problemlösare/el.motsv. så är det standard att de sitter i sin soffa och ser på urkorkade framtids-tv-shower utfattiga eftersom de blåst alla pengar från det senaste uppdraget på nya roliga leksaker. Telefonen ringer och en av tre saker händer:
  1. en okänd mystisk röst i andra änden säger "Jag är Mr. Johnsson. Jag har ett jobb"
  2. deras standardfixer är i andra änden och säger "Tjena grabbar! Inga pengar? Jag har ett jobb"
  3. någon verkar ha ringt fel, men egentligen är det bara en distraktion medan polisen/maffian/pizzabudet sparkar in dörren och skjuter vilt omkring sig - flyktdags.
<blockquote><hr>Kan ni ge några förslag på annorlunda spelstarter?<hr></blockquote>Cyberpunkspel lämpar sig aldeles utmärkt för "in medias res"-starter. När spelarna som bäst håller på och plockar med tärningar, chips, eller leker med sina vapenreplikor, drämer man till med "Ni är i bilen och kör fort som fan! Snuten skjuter efter er! Vad gör ni!?!"... eller något i den stilen. När (om) de klarar sig ur smeten, förklarar man varför de var i den situationen, och sedan handlar det verkliga scenariet om hur de försöker lösa alla följdproblem.

Man kan också ge spelarna mystiska paket med posten - det gör dem alltid nyfikna och, framför allt, paranoida.

Man kan låta deras flygplan störta mitt ute i ödemarken medan de är på väg till eller från ett jobb. Speciellt från är bra, för då kan man tvinga dem att släpa med sig den svintunga hemliga väskan genom snö och lera - om de kommer tillbaka till civilisationen utan väskan kommer tong/NSA/STMS (Save the Mutant Seabasses) att ge dem nya skodon och ett par 11mm/c-plomber.

Man kan köra en Alien-ripoff... Saken (inte nödvändigtvis något levande) de fraktar till den hemliga basen, visar sig vara direkt livsfarlig och dessutom svår att göra sig av med. Vågar man lita på att uppdragsgivaren hjälper en, nu när man sett de hemliga innehållet? Var det kanske ett sabotageuppdrag - saken skulle egentligen inte aktiverats förrän man var framme, och sedan ha ihjäl allt där?

Sedan finns ju den mest standardiserade cyberpunkplotten av dem alla - ta ett valfritt D&D-äventyr och byt ut draken/demonen/koboldprästen mot en AI... Voilà! /images/icons/wink.gif

Nä! Nu ska jag bota min hemska förkylning och min ännu hemskare dygnsrytm.

Mindblow

Veteran
Jag vet inte om det finns i Cyberpunk, men i Neotech får varje spelare polare, opolare och en bakgrund tilldelade. Det är ju relativt enkelt att låta någon eller något ur deras förflutna behöva deras hjälp eller vilja spöa röven av sina spelare.