Nekromanti Upphovsrätt kontra etik, ny infallsvinkel

Troberg

Sinister eater
En gammal diskussion men med en hittills odiskuterad infallsvinkel.

Som ni kanske snappat upp så håller jag på halvfart på att göra ett eget spelsystem (just nu så har det kommit lite i skymundan eftersom jag blev så pissed på Word och därför bestämde mig för att skriva en ersättare för Word att skriva mitt spel i).

Eftersom jag (tvärtemot vad folk tror) är öppen för intryck, så har jag fått många bra ideer från diskussioner här på dessa fora. Dessa ideer har jag sedan mer eller mindre modifierade använt i mitt system. Jag har försökt hålla mig till de ideer där jag varit aktivt delaktig i diskussionen (vilket är ganska naturligt eftersom det är de ideerna jag funnit intressanta) och därmed varit delaktig i att utveckla.

Vad tycker ni? Kan man göra så? Behöver man ge credit till alla som deltagit i diskussionerna? Räcker det att ge kollektiv credit till forumet? Räcker det att man släpper spelet gratis för att alla ska vara glada?

Storuggla

Champion
För min del (jag figurerar så sällan här ändå) så räcker det med en cred till forumet. Visst, om någon tokplankar ens idéer så kanske man kan lacka ur, men det är ju inte det vi talar om.
Vill man vara finkänslig så kan man ju fråga, också.

Storuggla, undrar om någon kommer att nalla en idé av honom någon gång

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, klart du kan använda det !

Ja, jag tycker nog allt att du kan använda de infallsvinklar & idéer du fått här !
Efertsom du har varit delaktig i disskutionerna & sånt.
Men kanske att du kan nämna vart du fått dina idéer ifrån eller nått sådant.

TomasHVM

Swordsman
Re: Generelle og spesielle elementer

For meg er det forskjell på de generelle elementene man diskuterer rundt, og spesielle elementer man bruker som eksempler i diskusjonene.

Eksempel på generelle elementer er alminnelig bruk av terninger, evner og ferdigheter, rolletyper, generelle metodiske grep, etc.

Eksempel på elementer som er spesielle for et spill kan være originale navn på evner, beskrivelse av en setting, beskrivelse av en konkret rolle eller birolle, et verdenskart, et metodisk grep som er originalt for spillet, særlig bruk av terninger, etc.

Jeg syns man kan gjøre bruk av de generelle elementene uten noen form for dårlig samvittighet. Ingen kan for eksempel kreve opphavsrett til det å slå en T6 + ferdighet, og å bruke vanskeligheten 7 som standard i et slikt system.

De spesielle elementene syns jeg man skal holde seg unna, kun bruke som inspirasjon til å utforme egne, originale elementer, eller spørre om lov til å bruke.

Noe klart skille på dette ser jeg ikke. Hva som er tillatt må man nesten snuse seg frem til i hvert enkelt tilfelle. Er man i tvil bør man kanskje spørre?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Cred till folket

Jag tycker inte att du behöver skriva upp alla. "Tack till folket på www.rollspel.nu's forum" och om det är några speciella som har skrivit extra mycket och hjälpt till extra mycket så är det bara att lägga till "och ett speciellt tack till Yassilus" (eller kanske inte :gremwink: ). Sen tycker jag att du ska släppa spelet gratis i vilket fall. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Vad tycker ni? Kan man göra så? Behöver man ge credit till alla som deltagit i diskussionerna? Räcker det att ge kollektiv credit till forumet? Räcker det att man släpper spelet gratis för att alla ska vara glada?"

Om du bara inspireras av vad som sägs på forumet och skriver all text från grunden själv så behöver du inte ge credits, vare sig i form av pengar eller tack till, till de som deltog i diskussionen. I alla fall inte ur juridisk synvinkel.

L337

Warrior
Menar du med cred till de på forumet att de ska få pengar för att de hjälpt till?
Jag tycker att om någon har hjälpt någon annan med att göra ett rollspel så tycker jag att den som har hjälpt till med rollspelet inte ska ta nån betalning för att den hjälpt till om inte rollspelet säljs.

Quan'talis

Swashbuckler
Cred (OT)

"Cred" är en förkortning av "credibility", alltså 'trovärdighet', och i överförd betydelse 'gott rykte', 'status', 'erkännande'. Att ge forumet cred betyder alltså att man påpekar att man fått inspiration, intressanta synpunkter, nya infallsvinklar och sånt då man besökt forumet.

Sen får man säkert ge ekonomiska bidrag också, men det är en helt annan sak :gremsmile:

JPS

Ackerfors

Alas, your rapids!
Man lär sig något nytt varje dag [OT]

Jag trodde "Cred" var credits som i eftertexterna på en film. Alltså att ge någon cred skulle enligt mig varit att man har varit med och hjälpt till så man får vara med i eftertexterna. :gremsmile:

Som sagt, man lär sig något nytt varje dag... :gremsmile:

Morgoth

Swashbuckler
Re: Man lär sig något nytt varje dag [OT]

Alltså att ge någon cred skulle enligt mig varit att man har varit med och hjälpt till så man får vara med i eftertexterna.

Att vara med i eftertexterna skulle ju lugnt klassas som ett erkännande...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det var det jag menade... [OT]

Poängen var credibility kontra credits och att det inte var det jag trodde det betydde... *yrar* :gremlaugh:

Pale Imp

Swordsman
det finns väl egentligen inget krav men det skadar ju inte heller att promota forumet lite, tycker jag, och då i form av ett kollektivt tack till forumet eller liknande.

CGH

Warrior
Vart går gränsen?

Vart går gränserna för vad som folk tycker är rätt att låna?

Jag kommer ihåg något Krille skrev om att algoritmer inte är skrivskyddade i Sverige, men att de är det i bla USA.

Som exempel kan vi ta att jag lånar konceptet: "värden hos rp som representerar drivkrafter och direkt påverkar chansen att lyckas". Detta är bara en del utav hur det används i "orginalspelet".

Är det här ovan något som är tillräckligt allmänt för att folk ska tycka att det är rättvist att låna. Finns det liknande sytem i många andra spel?

Vilka är de allmänna rollspelsreglerna som ingen bryr sig om överhuvud taget om nån lånar?

Krille

Super Moderator
Re: Vart går gränsen?

"Jag kommer ihåg något Krille skrev om att algoritmer inte är skrivskyddade i Sverige, men att de är det i bla USA."

Nja. Man kan ta patent på algoritmer i USA, vilket man inte kan göra i Europa.

"Vilka är de allmänna rollspelsreglerna som ingen bryr sig om överhuvud taget om nån lånar?"

Skills och attribut. Det är till och med så att om man inte har dem, eller gör något riktigt unikt med dem som att slå ihop dem eller gör attribut av något som normalt inte är attribut så har man knappt gjort ett riktigt rollspel. Därnäst kommer nog kroppspoäng och vapenskador, och därefter är det nog någon av grundmekanikerna tärningspöl, slag plus värde över svårighet, eller slag under värde minus svårighet.

I princip är det bara detaljreglerna för hur man har ihjäl och hur man kastar magi som folk bryr sig om huruvida man snor dem.

Troberg

Sinister eater

Man kan ta patent på algoritmer i USA, vilket man inte kan göra i Europa.
Den intressanta frågan blir då om dessa patent är giltiga i europa?

I princip är det bara detaljreglerna för hur man har ihjäl och hur man kastar magi som folk bryr sig om huruvida man snor dem.
Om det är tillräckligt nyskapande så kanske det inte behöver vara så detaljerat för att reta folk. Frågan kanske snarare ligger i hur mycket liknande saker som redan finns?

Exempel:

Efter en diskussion här så överväger jag att låta spelarna slå olika tärningsslag för färdigheter beroende på hur mycket de vill chansa. En med topp i mitten (/\), en med rak fördelning (--) och en med botten i mitten (\/). Ganska nykapande, men påminner ändå lite om befintliga system.

En annan diskussion inspirerade mig till att hantera utdelning av erfarenhet genom att dela ut "motivationslappar". Till exempel så kan en karaktär få "Fly från staden 1", "Hämnas på den som mördade karaktärens bror och fick det att se ut som om karaktären gjorde det 5", "Skydda karaktärens syster mot mördaren 3". När spelaren sedan har uppfyllt karaktärens motivation får han angivet antal erfarenhetspoäng. I exemplet ovan kan spelledaren ha varit så taskig att systern var mördaren, vilket innebär att spelaren måste göra ett val och inte kan inkassera alla poängen (troligen). Detta uppmuntrar också till att spela karaktärer men inlevelse och bakgrundshistoria, eftersom detta ger mer motivationer. En mycket nyskapande tvist på en gammal lösning.

Ett tredje exempel som jag inte tror jag sett är mitt sätt att hantera rustningseffekter och vapenskada, delvis inspirerat av diskussioner här. Skadan är uppdelad i två sorter, en allvarlig (stick, skärande och så vidare) och en mindre allvarlig (trubbig, knock). Varje skada har olika mängd av dessa (i form av ett antal röda och gröna tärningar). Man slår dessa tärningar, plockar ut de tre högsta (oavsett typ) vilka får utgöra den slutliga skadan. Rustningar påverkar nu på två sätt. Dels kan de minska det totala antalet tärningar man slår, och därmed potentialen att slå högt. Det nya är att de konverterar ett antal röda tärningar till gröna, det vill säga att svärdet slår inte genom ringbrynjan, men det klubbar i stället. Lite svårare att förklara än vad det egentligen är. Jag har inte sett något liknande.

Dessa borde alltså enligt min teori vara i stigande ordning potentiellt ifrågasättningsbara. Är jag ute och cyklar?

Som en parentes kan jag nämna att det är fritt fram att använda mina synpunkter. Jag tycker bara att det är kul om någon har nytta av mina ideer. Jag orkar i vilket fall bara göra något av en bråkdel av dem själv...

Krille

Super Moderator

"Den intressanta frågan blir då om dessa patent är giltiga i europa?"

Jag tror inte det. Möjligen kan den gälla för de produkter du säljer inom USA.

"Om det är tillräckligt nyskapande så kanske det inte behöver vara så detaljerat för att reta folk."

Om det är tillräckligt nyskapande så har du ju per definition inte snott. :gremwink:

"Rustningar påverkar nu på två sätt. Dels kan de minska det totala antalet tärningar man slår, och därmed potentialen att slå högt. Det nya är att de konverterar ett antal röda tärningar till gröna, det vill säga att svärdet slår inte genom ringbrynjan, men det klubbar i stället."

...den där var ju snuskigt smart! Den skulle jag nästan förstå om du blev sur över att nån annan snodde. :gremwink:

Men ska man prata juridiskt, så länge som någon snor med egna ord så är sur nog det enda du kan bli.

Troberg

Sinister eater

Jag tror inte det. Möjligen kan den gälla för de produkter du säljer inom USA.
Så hela debatten kring GIF är inte applicerbar här? Ballt!

Om det är tillräckligt nyskapande så har du ju per definition inte snott.
Tja, de andra som var med i diskussionen och nyskapade, framför allt den som startade tråden, kanske känner sig lurade.

Man brukar se problemet när någon drar iväg och gör en helt egen version av ett open-source-projekt. Helt plötsligt så känner alla sig väldigt lurade.

...den där var ju snuskigt smart! Den skulle jag nästan förstå om du blev sur över att nån annan snodde.
Det är jag, det. Smart på ett snuskigt sätt! :gremshocked:

Jag skulle tycka det var kul om någon snodde den. Det hade visat att jag tänkt rätt.

Däremot skulle jag bli sur om jag postade ett komplett system för synpunkter och någon snodde det rakt av utan att nämna var det kom från.

Dessutom var det inte så smart som jag trodde när jag märkte att det var inte lätt att massköpa röda och gröna D20... Var tvungen att köpa några gröna med en lätt blå ton.

Däremot är det smart hur prydligt det hänger ihop med initiativ, snabbhet, skador, träffchanser, läkning och snabbsystem för NPCs, allt i en prydligt samverkande enhet. Enda haken med sådana system är att det är svårt att hitta rätt startpunkt för var man ska börja beskriva det...

Men ska man prata juridiskt, så länge som någon snor med egna ord så är sur nog det enda du kan bli.
Men helst vill jag inte att någon ska bli sur heller. Jag har plockat ideer för att de är bra och jag tycker att de som medverkat i processen förtjänar ära och erkännande. Problemet är att när processen är den här typen av fri diskussion och dessutom ibland ganska länge sedan det diskuterades så har man ingen aning om vem som sa vad. Det är alltså ett praktiskt problem att skopa ut berömmet till rätt mottagare.

Krille

Super Moderator

"Så hela debatten kring GIF är inte applicerbar här? Ballt!"

Det är ju på det sätt som Zimmerman har försökt att gå runt RSA-patentet i PHP: genom att överföra tekniken till något icke-USA-land där patentet inte gäller och ha det som bas för sin verksamhet. Sen bytte han ju nyckelkodningsalgoritm till en som låg under public domain, och då var det ju inget problem längre.

Foggmock

Myrmidon

Medhålles undantagslöst - att slå skada med olika tärningar låter genialt, särskilt i detta fallet då man kan ge rustningar två olika värden - skydd mot stick, hugg och krosskador.

Liksom, det är inte ofta du slår igenom ett pansarharnesk i plåt, men när du gör det har du antagligen sån kraft att du skadar rejält - dvs skadan på stick-tärningarna överskrider rustningens stickskyddsvärde = rustningen penetrerad.

På samma sätt ska krosskyddsvärdet överträffas med krosstärningarna vilket kanske är mer applicerbart på mjukare skydd såsom läder, nitläder eller ringpansar.

Fy fan vad smart det är när jag tänker efter. Detta är nog det bästa sättet att hantera rustningar jag sett på länge.

troberg, du får börja hänga med oss på IRC så kan vi snacka om detta.. jag fick en _massa_ ideer...

Och Krille - vi hörs ikväll, jag har lite att snacka med dig om.

Troberg

Sinister eater
Re: Vart går gränsen? (långt)

Fy fan vad smart det är när jag tänker efter. Detta är nog det bästa sättet att hantera rustningar jag sett på länge.
Det får du gärna säga fler gånger! Oftast brukar folk bara lägga märke till när man säger något korkat... :gremgrin:

Du har nog missförstått lite vad jag menade. Lyckligtvis menade jag bättre än vad du uppfattade det som. :gremgrin:

Så här:

Jag exemplifierar med två vapen, klubba och sabel, eftersom de representerar två distinkt olika vapentyper. Låt oss också säga att sabeln räknas som ett lätt vapen. Personen i exemplet är lite smidigare än vad han är stark.

Då har man något i stil med (alla siffror är plockade på känsla eftersom jag inte har mina anteckningar här):

<table border=1><tr><td>Vapen</td><td>Grundegenskap (för grundskada)</td><td>Grundskada (exempel)</td><td>Vapenskada</td><td>Total skada</td></tr><tr><td>Klubba</td><td>Styrka</td><td>2G</td><td>2G+2R</td><td>4G+2R</td></tr><tr><td>Sabel</td><td>Smidighet</td><td>1G+1R</td><td>2R</td><td>1G+3R</td></tr></table>

G är gröna D20, R är röda.

Låt oss sedan anta att vi slår på läder, ringbrynja och plåtrustning. Rustningarna gör dels att man blir svårare att träffa (slå under färdighet men över rustning), dels reducerar de skadan.

Läder tar bort en tärning (i första hand grön)
Ringbrynjan tar bort en tärning och konverterar 2R till 2G
Plåt tar bort 4 tärningar och konverterar 2R till 2G

Resultatet blir alltså följande slag:

Klubba mot läder: 3G+2R
Klubba mot ringbrynja: 5G
Klubba mot plåt: 2G
Sabel mot läder 3R
Sabel mot ringbrynja: 2G+R
Sabel mot plåt: -

Man har dessutom möjlighet att öka antalet skadetärningar genom att minska färdighetsvärde, träffbarhet och/eller initiativ (man tar helt enkelt i lite extra).

Sedan slår man tärningarna och plockar ut de tre högsta (oavsett färg). Varje tärning betraktas som separat ur spelteknisk synvinkel och läkning sker separat. Röda läker långsamt, gröna anses vara läkta efter avslutad strid (groggy, rinner blod i ögonen, smärta och så vidare).

I exemplet ovan ser man alltså att klubban är mer trolig att orsaka skada, medan sabeln är den som troligen gör den allvarligaste skadan. Som en bonus har man dessutom rätt att för lätta vapen plocka vilka tre tärningar man vill för skadan, inte nödvändigtvis de högsta. Tunga vapen har bonus i stil med att man kan slå omkull motståndaren och liknande.

Siffrorna ovan ger inte riktigt systemet rättvisa, jag plockade dem på känn nu och de har inte alls samma tanke bakom sig som de verkliga siffrorna (som jag inte har i närheten just nu).

Skadetärningarna påverkar initiativet (om de är över två fördefinierade gränser) vilket gör att så fort man blir skadad så blir man långsammare. Det är också denna initiativförsämring som leder till att man dör, inte skadorna i sig. Så fort initiativet blivit sämre än en viss nivå (mer än 60 sekunder till nästa handling) så anses man vara hjälplös. Om någon offrar en handling på det så kan de döda utan att behöva slå något tärningsslag.

Systemet kommer eventuellt att få en snabblösning för de klassiska horderna av ansiktslösa NPCs. Där kommer man i så fall att slå en D20 mot lägsta tärningen av de tre man plockar ut. Slår man under den är NPCn nere. Ska räkna lite mer på sannolikheterna, men förhoppningsvis kommer man tillräckligt nära för att felen ska drunkna i det allmänna bruset från slumpmomenten.

En sak till som kan nämnas är att om man undviker (dodge) så är rustningen ett hinder. Undvika fungerar så att man i stället för att slå över rustningen så slår man över en del av smidigheten för att träffa. Skillnaden är att rustningen alltid skyddar, medan man bara har en gratisdodge. Rustningen är alltså effektivare om man ska kasta sig rakt in i en hord orcher (eller i Gimlis fall bli inkastad i), medan undvika är bättre (eller i alla fall lika bra) man mot man.

Sköldar funkar på ett aktivare sätt än i de flesta system. En sköld ger ett lägre (=bättre) initiativ, något som till en början kan verka ologiskt. Man är inte van vid att kunna attackera mer för att man har sköld. Tanken bakom detta är att man använder skölden aktivt för att låsa fiendens vapen, för att skydda sig eller bara som en plog. Poängen är att skölden tillåter att man agerar aggresivare eftersom vapnet inte är lika upplåst av försvar. Systemet som tillåter att man "växlar" initiativ, skada, färdighetsvärde och träffbarhet gör sedan att spelaren kan välja hur han vill utnyttja skölden.

Vad får man för effekter av det här systemet?

Positiva:

Är man stark bör man ha ett tungt vapen, är man kvick bör man ha ett lätt.
Vapnen blir inte nödvändigtvis bra eller dåliga, de blir olika.
Personen som håller i vapnet är lika viktig för skadan som vapnet i sig.
Man har möjlighet att styra risktagandet.
Lätta vapen ger kontroll och finess, tunga ger kraft och kräm.
Man är inte oskadd tills man dör (typiskt KP-problem).
Man dör inte automatiskt, det finns utrymme för att ge upp eller heroiska räddningar från kamraterna.
All strid har potential att vara lika farlig, men farligare vapen har större sannolikhet att göra stor respektive farligare skada. En välplacerad spark kan vara lika farlig som ett svärd, men oftast inte.
Ett snabbsystem för NPCs som inte kräver bokföring.
Det finns en anledning att inte ha rustning.
Sköldar är inte bara en statisk platta man har framför sig.
Folk kallar mig smart.

Negativa:

Kräver en handfull röda och gröna D20.
Jag kan inte komma på namn på skadorna som börjar på R respektive G.
Omständigt att förklara, speciellt när man inte har rollpappret framför sig. Det är inte så komplext som det verkar, det mesta handlar om att ha en packe olikfärgade D20 framför sig och byta ut/ta bort några innan man slår.
Jag borde egentligen jobba nu, inte skriva sånt här.