Upphovsrätt, namnlikhet och pengar

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt är helt säker på vart jag vill att denna diskussion ska ta vägen. Det handlar om lite sporadiska tankar och funderingar jag har och måste få ur mig, så vi får se vart det landar.

Men det handlar om gråzoner för upphovsrätt och vad som är okej att göra, dels juridiskt men kanske främst moraliskt.

Det hela började med att jag som så många andra gånger i livet sporadiskt scrollade på Instagram. Jag fick då upp reklam för en kommande novellsamling vid namn Mordiska Väsen. Novellsamlingen ska vara resultatet av en tävling där människor skickar in tävlingsbidrag och vinnarna blir publicerade. Jag var helt säker på att detta var någon grej som Fria Ligan utannonserat och tyckte att det var ett trevligt initiativ. Informationstexten nämner rentav även Nordiska Väsen, så det kändes inte som ett orimligt antagande.

Det visade sig dock vara ett bokförlag som heter Darkness Publishing som ligger bakom detta och som såvitt jag vet inte har någonting med Fria Ligan att göra. Lite märkligt tyckte jag, men inget att direkt häpna över än så länge.

Men när jag luskade lite mer rörande tävlingsreglerna framkom saker som minst sagt fick mig att höja på ögonbrynen. Enligt reglerna måste den som får sin novell antagen själv köpa 19 exemplar för 106 kl styck. En del av "priset" är alltså att behöva punga ut över 2000 kr.

Jag vet att det inte är ovanligt att författare nuförtiden själva måste gå in med stora summor pengar om deras verk ska bli publicerade, även hos stora förlag. Personligen tycker jag att det inte är särskilt schysst, men det är viktigt att ha i åtanke att Darkness Publishing inte är ensamma om att kräva pengar av författare mot publicering. Men för mig känns det konstigt att göra det samtidigt som man kapitaliserar på varumärket Nordiska Väsen. Jag har väldigt svårt att tro att namnlikheten är en slump.

Samtidigt är jag inte jätteinsatt i branschen eller hantering av varumärken. Kanske är detta helt i sin ordning och jag i min enfald totalt överreagerar? Skulle gärna vilja höra från personer som vet mer än jag om sådant här, det vore intressant att veta hur sådant här förfarande uppfattas?

Vill även vara noga med att detta inte ska ses som en attack mot specifikt Darkness Publishing. Jag vet ingenting om det förlaget och har ingen åsikt om dem i övrigt. Och jag har ingen anledning att tro att eventuella klavertramp skulle ske av illvilja. Det är mer att deras annons väckte funderingar hos mig om frågan i stort.

JohanL

Champion
Samma förlag har också Dimöns hemlighet i katalogen.

Ser ut som ett enmansprojekt som varvar Public Domain-utgivning med sådana här ”samlingar”.

Och låter som otvetydig renommésnyltning, ja. Man kommer undan med sådant här om det är parodi, men inte annars. FL borde ha ett enkelt case om de känner för det.

Last edited:

Bifur

Veteran
Informationstexten nämner rentav även Nordiska Väsen, så det kändes inte som ett orimligt antagande.
Gör den? Jag såg inga referenser till varken Egerkrans bok eller FLs spel.

JohanL

Champion
Gör den? Jag såg inga referenser till varken Egerkrans bok eller FLs spel.
Står på tävlingssidan.

”Nordiska väsen känner vi väl alla till. Men nu ger sig Darkness Publishing i kast med dem.”

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det enda jag ser är frasen ”våra mest älskade kända nordiska väsen såsom tomtar, troll…”.

Jag utgår från att FL har varumärkesskyddat ”Nordiska Väsen”, men det innebär ju knappast att ingen annan får använda orden i dess allmänna betydelse i vardagligt språk. På samma sätt som att inget stoppar en från att prata om både drakar och demoner i en och samma text.

Sen håller jag förvisso med om att ”priset” för vinst är en smula märkligt.

(Men jag har inte instagram så detta var bara vad jag såg på företagets hemsida)

Jag tänker såhär:

FL är ett företag som omsätter 100+ miljoner per år, Darkness Publishing är ett enpersonsprojekt som jag är osäker på om det ens täcker upp en heltidstjänst för den som driver det (förmodligen inte). Jag tror eventuell renomésnyltning har ungefär 0.0% påverkan på FL och/eller Egerkrans och kan därför ignoreras. Ta det som en komplimang att det man gör är såpass framgångsrikt att någon vill haka på i vinddraget.

Betydligt mer problematiskt är att ta betalt av författare för att publicera deras grejer, det är den sak här det faktiskt finns skäl att ifrågasätta.

Bifur

Veteran
Står på tävlingssidan.

”Nordiska väsen känner vi väl alla till. Men nu ger sig Darkness Publishing i kast med dem.”
Länk. Hittade inte den.

Oavsett, det behöver ju inte vara en direkt referens till Egerkrans bok.

Rickard

Urverk speldesign
Varumärken är dels skyddat i formulering och dels i utformning (logotyp). Det finns inget som förbjuder att man inte får nämna varumärken som inspirationskällor eller till och med att ens produkt går att använda med andra produkter (vi har prejudikat på det i Sverige). Varumärken skyddas inom grupper, där exempelvis mat och böcker är två olika grupper. Jag orkar inte leta upp vilka grupper som Nordiska väsen är reggat inom.

Nordiska väsen och Mordiska väsen är väldigt snarlika, men det handlar också om hur det "säljs".

Men visst, jag minns rollspelet Noir som stämda av producenten bakom datorspelet Black. Black förlorade givetvis; varken samma varumärkesgrupp eller namn. Folk försöker alltid... Ett nyligt exempel jag var med om var två företag som bråkade för att ena hävdade att det andra företaget inte fick använda rosa, då de hade rosa i sin logotyp. En helt befängd idé, men det andra företaget vågade inte bråka om det utan bytte färg på sin logotyp.

Franz

Staff member
Det enda jag ser är frasen ”våra mest älskade kända nordiska väsen såsom tomtar, troll…”.
IMG_9032.jpeg

Jag utgår från att FL har varumärkesskyddat ”Nordiska Väsen”, men det innebär ju knappast att ingen annan får använda orden i dess allmänna betydelse i vardagligt språk. På samma sätt som att inget stoppar en från att prata om både drakar och demoner i en och samma text.
Som jag skrev i mitt inlägg så är den rent moraliska aspekten större för mig än den juridiska (med det absolut inte sagt att den juridiska inte får diskuteras här, gör det gärna också). Jag tror med tanke på vad @JohanL skrev, att de har en annan bok som också namnmässigt ligger väldigt nära en känd rollspelsprodukt, och med tanke att Nordiska Väsen är ett rätt stort varumärke, att namnet på novellsamlingen inte kan vara en slump. Sedan behöver det såklart inte röra sig om ett lagbrott, det vill jag inte spekulera i, men att snylta på ett känt varumärke i en tävling där man tjänar pengar på deltagarna tycker jag känns konstigt.

Franz

Staff member
Oavsett, det behöver ju inte vara en direkt referens till Egerkrans bok.
Fast med tanke på att en annan av deras böcker enligt @JohanL heter Dimöns hemlighet så är inte det ett jätteosannolikt antagande tycker jag.

Franz

Staff member
Betydligt mer problematiskt är att ta betalt av författare för att publicera deras grejer, det är den sak här det faktiskt finns skäl att ifrågasätta.
Absolut, det var ju detta som fick mig att reagera. Renomesnyltning behöver ju inte väcka förfasan, framförallt inte om det är en väldigt liten aktör som är skyldig. Och att kräva betalt av författarna är inget jag tycker om, men tyvärr vanlig praxis även bland de större förlagen så inget att hänga ut en liten utgivare för. Men kombinationen av de båda sakerna känns väldigt olustig.

Bifur

Veteran
Jag tänker såhär:

FL är ett företag som omsätter 100+ miljoner per år, Darkness Publishing är ett enpersonsprojekt som jag är osäker på om det ens täcker upp en heltidstjänst för den som driver det (förmodligen inte). Jag tror eventuell renomésnyltning har ungefär 0.0% påverkan på FL och/eller Egerkrans och kan därför ignoreras. Ta det som en komplimang att det man gör är såpass framgångsrikt att någon vill haka på i vinddraget.

Ja, alltså det är kanske renomésnyltning i tanken men det vore förvånade om det var det i lagens mening.

Att begära betalt av deltagarna däremot, känns lätt pyramidspelsaktigt. Men det har man ju hört om förr. (Reagerar för övrigt också på en skrivbootcamp förlaget annonserar som huvudsakligen tycks bestå av "egen skrivitid" för 2000 (visserligen på ett slott och inklusive lunch).