Nekromanti Upphovsrätt och kopior för privat bruk?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag läser här att lagen om kopiering för privat bruk inte gäller böcker. Jag lyckas dock inte riktigt hitta information om det gäller spridning eller om det även gäller att göra en kopia av sin bok och bara ha kvar kopian själv i egen ägo.

För om de förhindrat privatpersoner att så att säga göra backuper så får jag nog säga att de är lite fåniga. Det skulle betyda att det till exempel blir illegalt att ha två kopior av en elektronisk bok på hårddisken - att man inte får göra backup.

Så... Frågor till de mer kunniga:

- Räknas en elektronisk bok som bok eller "datorprogram" i lagens mening?
- Innebär lagändringen som genomfördes för att hindra studenter från att kopiera litteratur till varandra också att jag som privatperson är förhindrad att köra egna personliga kopior av mina inköpta böcker?
- OM E-böcker räknas som böcker, och OM man fortfarande får kopiera för eget personligt bruk, innebär det att det skulle t.ex vara legalt för mig att köpa en DRM-skyddad bok, knäcka DRM:en och sedan enbart använda den oskyddade boken själv utan att sprida den till en enda människa?

Jag har googlat så gott jag kunnat, men eftersom båda sidor i fildelningsdebatten mest sysslar med desinformation av olika slag, och ingen hänvisar till källor eller någon form av juridiska eller lärda resonemang (allt man hittar är typ dagisifierade resonemang där de förklarar en uppenbart mer komplex lagtext som om de pratade med femåringar), så blir resultatet bara att min frustration snarare än min kunskapsnivå ökar.

Alltså; jag kanske har de åsikter jag har vad gäller copyright, och de lär inte ändras nämnvärt av att jag får reda på vad lagen faktiskt säger, men jag känner alltså att det här med att veta vad man pratar om har ett värde.

Så... Någon av forumets lärda män som är bekanta med aktuella lagar, på riktigt? Inklusive den här nya grejen som begränsar litteratur?

SkurkSteffo

Veteran
Kopiera hel e-bok?

Jag är varken jurist, upphovsrättsfanatiker eller härdad pirat men resonerar gärna kring dessa frågor. Det är intressant att undersöka vad lagen säger i olika fall.

Det är som du säger svårt att få en balanserad och rimlig bild av rättsläget eftersom det finns så många särintressen i denna fråga.

Resonemanget nedan baseras på lagtexten, propositionen och betänkandet inför beslutet om den nya upphovsrättslagstiftningen (förkortas URL).

E-böcker räknas som vanliga böcker. Det framgår bland annat av lagutskottets betänkande inför nya Upphovsrättslagen (2004/05:LU27 s 22).

Intressant är att lagen inte gör skillnad mellan om du inköpt ett eget exemplar, lånat av en vän eller av biblioteket. Du har fortfarande samma begränsade rätt att kopiera verket för privat (ej yrkesmässig) användning. Det är alltså inte tillåtet att kopiera hela boken - endast mindre delar av den. (URL 12§)

Med privat användning avses användning av familjemedlemmar och vänner. Du får exempelvis kopiera ett kapitel av boken och ge till en vän. Någon ytterligare spridning är inte tillåten.

Så svaret är: Nej, det är inte tillåtet att som lagen uttrycker det "framställa ett exemplar för privat bruk" av en hel e-bok.

Undantaget är om upphovsrättsinnehavaren har givit dig tillåtelse, exempelvis i samband med köpet av e-boken. Fast då sker kopieringen med stöd av ert specifika avtal och inte med det generella stöd som upphovsrättslagen ger.

SkurkSteffo

Veteran
Knäcka kopieringsskydd?

När det gäller frågan om det är tillåtet att knäcka kopieringsskydd är det lite mer komplicerat och här har jag inget riktigt bra svar egentligen.

Enligt URL är det förbjudet att kringgå kopieringsskydd (URL 52d§). Det är dock tillåtet att göra detta om det behövs för att kunna läsa e-boken. Syftet med knäckandet måste alltså vara att möjliggöra läsning av e-boken, exempelvis i en "öppen" läsare. Syftet får inte vara att skapa en kopia av e-boken.

Temporär lagring av den knäckta filen under själva läsningen verkar OK (URL 11a§ stycke 2 punkt 2).

Däremot är det oklart om det är tillåtet att varaktigt lagra den knäckta filen. Kanske är den avgörande frågan här när själva läsandet kan anses vara avslutat. När läsningen är avslutad faller ju den förutsättning som gav tillåtelse att knäcka filen.

SkurkSteffo

Veteran
Säkerhetskopiering?

Att datorprogram får säkerhetskopieras framgår av URL 26g§ stycke 2.

Lagstöd för säkerhetskopiering av e-böcker/PDF-böcker har jag inte hittat. Finns inget lagstöd för detta är det inte tillåtet om man inte uttryckligen fått den rätten av bokhandlaren/upphovsrättsinnehavaren när e-boken köptes.

krank

Re: Kopiera hel e-bok?

SkurkSteffo said:
Så svaret är: Nej, det är inte tillåtet att som lagen uttrycker det "framställa ett exemplar för privat bruk" av en hel e-bok.
Oj, här kan vi snacka om lagstiftning som inte följer teknologin...

Alltså, när man kopierar en vanlig bok är det ju enklare att framställa kopior av enskilt kapitel än att framställa kopior av hela boken. När det gäller E-böcker är det precis tvärtom; att kopiera ett enstaka kapitel innebär särskild programvara, att kopiera hela boken är ctrl+c, ctrl+v.

Det här innebär alltså också strikt taget att man om inte lagen säger annat bara får ha sin bok på en apparat i taget.

(För den som hänger med betyder det alltså att man bara får ha filen där man laddade ner den; för det som tekniskt sett händer när man flyttar filen är att man köpt en kopia och tar bort originalet).

I övrigt köper jag resonemangen rakt av; de innebär visserligen att det i praktiken är illegalt att läsa E-böcker på något meningsfullt sätt men det tycks mig som en rimlig tolkning av lagtexten. Dags att förnya en smula kanske =)

krank

En annan teknisk aspekt att betänka:

När man öppnar boken i en E-boksläsare kopieras boken till minnet. Alltså får man inte öppna E-boken i sin E-boksläsare...

Nu skulle man kunna hävda att de här licenserna man accepterar när man köper E-böcker skulle kunna tillåta sådant här. Nu är det tyvärr så, att i sverige är - såvitt jag vet, rätta mig gärna - de här licenserna helt värdelösa. Ett avtal måste nämligen skriva under, och senast jag hörde mig för dög inte "I agree"-knappen som sådan i och med att ingen bekräftelse skickades till säljaren etc.

Korpen

Hero

krank said:
En annan teknisk aspekt att betänka:

När man öppnar boken i en E-boksläsare kopieras boken till minnet. Alltså får man inte öppna E-boken i sin E-boksläsare...
Nu har jag egentligen nästan bara riktigt bra koll på straffrättsliga processer; men om en sån fråga kom till domstol så tror jag att resonemanget skulle vara att kopior som skapas under datorns hantering av det elektroniska dokumentet inte skulle vara kopior i lagens mening.

Nu skulle man kunna hävda att de här licenserna man accepterar när man köper E-böcker skulle kunna tillåta sådant här. Nu är det tyvärr så, att i sverige är - såvitt jag vet, rätta mig gärna - de här licenserna helt värdelösa. Ett avtal måste nämligen skriva under, och senast jag hörde mig för dög inte "I agree"-knappen som sådan i och med att ingen bekräftelse skickades till säljaren etc.
Antal kan vara i praktiken ensidiga från säljaren, som exempelvis är fallet med bytesrätt och öppet köp. En säljare kan avstå från rättigheter utan krav på bekräftelse från kunden.

SkurkSteffo

Veteran

Tillfällig lagring av e-bokskopia i RAM eller i temporär fil under läsning är tillåten. I vart fall tror jag att det är vad som täcks av URL 11a§ stycke 2 punkt 2.

Möjligen kan samma lagrum användas som stöd för att flytt av e-bok från en mapp till en annan skulle vara tillåten. En huvudförutsättning i paragrafen är att de tillfälliga "Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse".

Flytten av filen har ingen ekonomisk betydelse, dvs inget nytt värde skapas. Man har fortfarande kvar endast 1 e-bok efter flytten, även om det under en mycket kort tid finns två kopior på diskarna. Den ena filen skulle räknas som original och den andra som tillfälligt exemplar och därmed täckas av paragrafen.

Allt under förutsättning att kopieringsskyddet inte behöver knäckas för att kunna flytta filen naturligtvis...

krank

SkurkSteffo said:
En huvudförutsättning i paragrafen är att de tillfälliga "Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse".
Har de det om jag har två kopior av samma fil i samma mapp?

Alltså, jag försöker mest förstå utrymmet jag har att agera på. I min verklighet har det nog alltid varit så att om jag har en lagligen införskaffad fil så får jag göra kopior i olika mappar och så, men jag har ju förstått att t.ex datorspelstillverkare gärna vill att jag ska köpa ett exemplar av spelen per dator och så. Antar att det är likadant med böcker...

Men, jag tackar för all bra hjälp. Det är praktiskt att känna till hur lagen ser ut, även om man å det bestämdaste menar att den bör förändras.

SkurkSteffo

Veteran

Upphovsrättsinnehavaren bestämmer helt själv de villkor som gäller för köpet (inom URL:s ramar), men måste informera om dessa INNAN köpet har genomförts.

Därför gäller inte klick-licenser eftersom de oftast visar sig vid första användningen snarare än innan köpet har fullbordats.

Har inte upphovsrättsinnehavaren informerat om sina särskilda villkor innan köpet är fullbordat så gäller Upphovsrättslagens regler.

Innebär de särskilda villkoren utökade rättigheter för konsumenten jämfört med URL:s regler så finns det inget som hindrar upphovsrättsinnehavaren att när som helst informera konsumenten om detta. Konsumenten ställs ju då inte i sämre situation är tidigare, t ex rätt att göra ytterligare kopior.

Konsumenten behöver inte heller godkänna att upphovsrättsinnehavaren vill vara mer generös jämfört med URL (om nu inte en massa extra pengar är involverade). Exempel på sådana klick-licenser skulle kunna vara GPL-licenserna och Creative Commons-licenserna.

Det är min tolkning i vart fall.

Klick-licenser används dock MYCKET sällan av kommersiella företag för att utvidga konsumentens rättigheter...

SkurkSteffo

Veteran

krank said:
Har de det om jag har två kopior av samma fil i samma mapp?
Ja, lagstiftaren skulle troligen anse att varje varaktig fil har ett ekonomiskt värde även om de vore placerade i samma mapp. Det är antalet som är avgörande, inte var de är placerade. Har man köpt 1 exemplar av e-boken är det endast tillåtet att vid varje tidpunkt ha 1 exemplar totalt på all lagringsmedia man har.

krank said:
Men, jag tackar för all bra hjälp. Det är praktiskt att känna till hur lagen ser ut, även om man å det bestämdaste menar att den bör förändras.
Trevligt att kunna hjälpa till. Håller med dig om att en (kraftig) förändring av upphovsrätten vore önskvärd.