Varumärkeslagen
Nu är förvisso min kunskap sådan att jag har kört på två tentor i Mediarätt men jag kan ändå gå in och försöka svara.. Jag tror att
peterb kommer hit och klargör allting, för han har en skön förmåga att sniffa sig till upphovsrättstrådar (vilket är en rejält trevlig tillgång på forumet)..
Jag tror mig kunna svara ändå men jag gluttar ändå lite i Varumärkeslagen (VML) för att se om jag kommer ihåg rätt.. Egentligen så borde jag läsa en massa böcker som förklarar lagarna än sitta och läsa direkt i lagarna och göra mina egna tolkningar..
Angående att de inte registrerat varumärket, vilket kan ge dig andrum, kan skita sig ändå för i 2§ VML står det "Även utan registrering förvärvas ensamrätt till ett varumärke, då märket har blivit inarbetat".. Hehe, inte för att jag tror att det någonsin kommer att bli inarbetat för i samma paragraf står det "...anses inarbetat, om det här i landet inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig är känt som beteckning för de varar som tillhandahålls under kännetecknet.".. Sedan när är rollspel jättekända, ens inom en betydande del (rollspelsnördarna)? Att exempelvis Västmark är känt på forumet behöver inte betyda att det är känt överallt..
6§ säger "Kännetecken anses förväxlingsbara enligt denna lag endast om de avser varor av samma eller liknande slag.", vilket borde vara rätt tydligt om vad som gäller.. Men egentligen tror jag inte att det gör något att du har samma namn, såvida du håller det till hobbyverksamhet.. Går du i tryck så råder jag dig dock att byta namn, bara för att vara på den säkra sidan..
/
Han som citerar 4§ och stryker under det viktigaste; "Rätten till ett varukännetecken enligt 1-3§ innebär, att annan än innehavaren inte får i <U>näringsverksamhet</U> använda ett därmed förväxlingsbart kännetecken för sina varor,"