Det är patent som skulle kunna användas för att skydda själva regelmekaniken. Att ansöka om patent är en process som kostar pengar, och om man får patentet har man monopol, under en viss tid, på det som skyddas. Dock kan ett patent förkastas genom att någon visar på "prior art", dvs att någon annan använt metoden innan patentet söktes. Om någon värderar känslan "jag äger ett patent" kanske det är värt det, men med tanke på hur rollspelmarknaden ser ut är det knappast lönande.
Varumärkesskydd handlar om att skydda namn, logotyper, osv. Wizard of the Coast varumärkesskyddade sitt D20-emblem, och sedan lät andra använda det om de uppfyllde deras licenskrav. Skriver man en fantasyberättelse innehållandes en magiker vid namn Gandalf, kommer man att få ett gäng advokater på sig. Mig veterligen är Gandalf varumärkesskyddad. Så även om jag inte bryter mot upphovsrätten, så kan jag bryta mot varumärket.
Varumärket kan förloras genom att tappa associationen till den egna "produkten". Det finns krav på att aktivt försvara det, och vissa advokater är mer energiska än kompetenta (t.ex. att de fick för sig att rollspelet Noir skulle inkräkta på dataspelet Black).
Så gällande rollspel:
Texten som beskriver mekaniken, färdighetsbeskrivningar, osv => upphovsrätt
Själva regelmekaniken i sig => patent
Namn på rollspelet, logotyp, osv => varumärke
Men, IANAL och allt det där...