Finns det några rollspel eller brädspel som är patenterade i USA?Krille;n60704 said:Upphovsrätten omfattar texten som reglerna är skrivna med (samt eventuell artwork kring det, som spelbräden, kort, rollformulär etc).
Upphovsrätten omfattar inte själva proceduren eller algoritmen.
Så kan du skriva samma procedur eller algoritm med annan och egen text så kan du gå runt upphovsrätten.
Passus: här och var i världen kan procedurer och algoritmer betraktas som uppfinningar och därmed patenteras. Som tur är så är så inte fallet i Europa – än.
Utan att känna till någonting om Noir-fallet så har jag ändå lite större förståelse för om ett företag anmärker på att ett annat företag använder etablerade namn från andra spel. Jag avser främst regler nu.Björn den gode;n60730 said:Visst var Noir-rollspelet i blåsväder ett tag också då ea-sports hävdade att det var varumärkesintrång på deras varumärke ("Black")? Hur gick det med det till slut?
Rätten slängde ut fallet. Det var den juridiska motsvarigheten till "amenförhelveteskärper!", typ.Björn den gode;n60730 said:Visst var Noir-rollspelet i blåsväder ett tag också då ea-sports hävdade att det var varumärkesintrång på deras varumärke ("Black")? Hur gick det med det till slut?
Är det någon som har upphovsrätten till Black så är det sångaren Tommy Nilsson.Krille;n60733 said:Rätten slängde ut fallet. Det var den juridiska motsvarigheten till "amenförhelveteskärper!", typ.
Det där om Tommy Nilsson var ett skämt som kanske inte gick fram. Men varumärken tycker jag är en annan sak för det är enklare att hålla sig borta ifrån om man bara ser till att använda ovanliga namn och googla dem ordentligt innan. Det är värre om man åker på däng för att man har en regel som något företag påstår att de har patent på. Det är svårt att undvika tycker jag.Krille;n60738 said:Så eftersom Noir också låg som ett spel, precis som Black så kände sig EA tvungna att försvara det, och Marco blev stämd för varumärkesintrång. Däremot skiter de fullständigt i Tommy Nilssons fall, eftersom det inte är ett spel.
Ja det låter vågat. Jag undrar om de vet vad de gjorde när de döpte spelet till Legend. Nu är ju ordet legend ett substantiv men som namn på ett rollspel kanske det kan klassas som ett varumärke. Det låter som att be om trubbel att döpa ett rollspel till Legend om det finns ett utländskt spel som heter det.Staffan;n60745 said:Apropå varumärken så är det ju tydligen ett svenskt spel på gång som heter Legend. Det är något i alla fall jag finner lite irriterande, eftersom Mongoose redan har ett någorlunda aktivt supportat rollspel med samma namn (i princip Mongoose Runequest II fast utan Runequest-namnet).
Kan jag lägga till att om du döper ditt rollspel till något ett annat rollspel redan heter så gör du det svårare för alla att hitta info om båda spelen. Det är inte något som ger dig goodwill precis.Björn Wärmedal;n60756 said:Fast varumärken gäller väl inte i hela världen, va? Om Mongoose inte har reggat varumärket Legend i Sverige så borde det vara helt lugnt, så länge det svenska spelet inte börjar marknadsföras på "deras" marknader.
Och det är det som är poängen med varumärken: att hindra förväxling. Inte att hindra kritik/satir, som en del storföretag gärna vill göra.God45;n60757 said:Kan jag lägga till att om du döper ditt rollspel till något ett annat rollspel redan heter så gör du det svårare för alla att hitta info om båda spelen. Det är inte något som ger dig goodwill precis.