Nekromanti Upphovsrätt kontra etik, ny infallsvinkel

Foggmock

Myrmidon
Re: Vart går gränsen? (långt)

HAHA DU ÄR KORKAD!! >:O

Öhm. det var inget.

Och ja - jag missuppfattade dig men jag fick en massa bra ideer iallafall. Jag menade mer som att de röda/gröna var olika typer av skada - inte olika magnituder.

För att återknyta till ditt exempel i ett äldre inlägg kanske ett svärd gör 4 Hugg och 3 Kross mot en ringbrynja och ringbrynjan skyddar 8 mot hugg och 4 mot kross - och så slår man först om man kommer igenom brynjan - gör man det utdelas en huggskada och rustningen får en poäng trasighetsgrad (eller nåt). Gör man det inte ser man om svärdets krosskada överskrider skyddets krosskadeskydd, gör det det så appliceras en krosskada istället.

stick/huggskador ger lagom Ont och mycket Skada, medans krosskador ger mycket Ont och lite skada.

Detta är bara oerhört lösa ramar, men iallafall JAG gillar iden då den simulerar verkligheten mycket bättre än det vanliga skada - rustning = förlorade kroppspoäng.

zuntona

Swordsman
Re: Vart går gränsen?

Menar du altså att man får använda det här systemet för dig bara man skriver en liten tack not till dig eller har jag fattat fel???

Troberg

Sinister eater
Re: Vart går gränsen? (långt)

Jag menade mer som att de röda/gröna var olika typer av skada - inte olika magnituder.
I praktiken så är de väl på sätt och vis olika typer, men det återspeglas inte på det sättet du menar regelmässigt. Den ena typen är de som är farliga, knivar i mjältar och sånt. Den andra är de som är mer irriterande för stunden än på lång sikt. I praktiken så beskriver man dock troligen dem som knivar i mjälten, krossade fingrar, spjut genom benet (R) eller knockad, dimmig i hytten, smärtsam rispa, blod i ögonen, stukat knä (G).

Från början var faktiskt indelningen mer lik vad du beskriver, men den blev lite stel och konstig. Den här, tillsammans med slumpmomentet i vilka av tärningarna som kommer att användas (slår man 3G+3R så kan resultatet bli allt från att tre gröna används till att tre röda används) ger en större dynamik.

Observera också att alla borttag/ändringar av skadetärningar på grund av rustning görs innan man slår. Så länge man slåss mot samma motståndare behöver man alltså inte räkna om något, utan kan använda samma hög tärningar.

Naturligtvis är inte iden så nyskapande som den verkar. Den är inspirerarad av en diskussion om vapen och rustningar som Herr Nils deltog i, samt skadesystemet i Blue Max (röda och blå brickor), lagom bankat och krökt för att passa in i det tidigare skadesystem jag hade (som i princip påminner väldigt mycket om det här men med bara en skadetyp och nivåer i stället).

Rising

Vila i frid
Re: Vart går gränsen?

"Exempel:
Efter en diskussion här så överväger jag att låta spelarna slå olika tärningsslag för färdigheter beroende på hur mycket de vill chansa. En med topp i mitten (/\), en med rak fördelning (--) och en med botten i mitten (\/). Ganska nykapande, men påminner ändå lite om befintliga system."

Jag tycker inte du har någon plikt (ens vänskaplig) att tacka någon för den inspirationen. Jag har nog varit med i de diskussionerna som ledde fram till de tärningssystemen, men så som jag kommer ihåg det så var vi bara bollplank till varandra på ett helt naturligt sätt. Om man ska tacka folk för den lilla hjälpen så blir det svårt att hitta personer som man inte skall tacka.

Jag tycker att man bara måste tacka dem som kommit på något man inte kunde ha kommit på själv, eller de som har besparat en en massa arbete.

Alltså, om någon skulle ge mig info som jag aldrig skulle orkat/kunnat ta reda på själv (vilket Herr Nils har, exempelvis) så känns det självklart att jag kommer skriva ett litet tack för hjälpen när jag får chansen. Samma sak om någon skulle lägga ner så mycket energi på kluret att det lättar min arbetsbörda.

Resten är gråzoner.

Personligen är jag inte särskilt kinkig, dock. Jag orkar ju knappt hålla reda på allt mitt klur ändå. Det är bara att använda friskt.

/Rising

entomophobiac

Low Prep High Play
Om det er en substansiell "kopiering" sa faller det under upphovsrett, men sedan - som folk ocksa nemner - er det en harfin balansgang. I slutenden blir det nog upp till dig och de olyckliga individer vars ideer du seljer och blir rik pa :gremwink:

A andra sidan sa borjar ju plagieringen av nagonting sa fort man bestemmer sig for att anvenda terningar, grundegenskaper eller nagot dylikt. Kanske inte riktigt lika allvarligt som att snatta ObT6 funktionen eller D&Ds Challenge Ratings rakt av, men i alla fall stold.