Ulfgeir
Swashbuckler
Vi testade ett scenario som skulle vara för 3e-levels karaktärer i Pathfinder 2 igår. Det gick verkligen inte bra. Och med tanke på att vi i ett tidigare tillfällen råkat ut för liknande saker i 1e i en kampanj så funderar jag på om det berodde på att spelledare inte kunde reglerna ordentligt eller om de inte är speltestade ordentligt (köpeäventyr i båda fallen). Vet inte namnet på äventyret men det skall tydligen anses vara bra, och handlade om att man skulle undersöka ett hemsökt hus i Celiax-regionen.
I 1e-kampanjen så körde vi den som är Cthulhu-inspirerad (vi hade tidigare med andra sett av karaktärer kört hela Kingmaker-kampanjen, delar av Rise of the Runeloards, och Crimson Throne). Det vi märkte i den kampanjen var att det var väldigt lätt för karaktärerna att bli galna, och i stort sett omöjligt att läka det. Så definitivt en kampanj där det förväntas att karaktärerna inte klarar hela. Där hände saker som gjorde att det vara bara att lägga ner den för det fanns ingen anledning längre för de karaktärer som inte var totalt galan att fortsätta eftersom de inte varit med från början i den.
Igår i 2e, så var vår grupp 4 styck karaktärer på 3e leveln (2 champions, 1 ranger (jag), och 1 rogue).Nu körde vi detta som en one-shot för att känna på systemet (hört att man skall börja på lvl 1 med lätta encounters. Normalt är vi 7 spelare + 1 spelledare och jag köper att encounters då behöver göras tuffare, men det var inte fallet här.
Tydligen så var det de 2 tuffaste encounters i äventyret som vi sprang på direkt, men de kändes för OSR-aktiga och inte vettiga. Vi behövde liksom typ slå 18+ för att klara våra saves. Båda encounterna hade lätt blivit TPK's och den andre borde varit det. Nåväl i äventyret, första vi möter är en Gibbering Mouther med mer HP än hela grupopen tillsammans. Runda 1 blir 2 av karaktärerna confused och börjar attackera varandra, och gör hyfsad skada på varandra. Den här striden tar ett antal rundor, och den confusade championen lyckas komma till sans när den andre championen är nere på 1 hp och är grapplad, så han kan hela den andre. Tar ytterligare någon runda innan roguen kommer till sans. Enda anledningen till att de 2 confusade karaktärerna inte dödade varandra var att de slog för dåligt.
I encounter 2, så möter vi en hazard där vi blir sickened och frightened och tar väldiga mängder skada. I slutet av runda 2 så vat det typ bara jag som stod upp, och jag var sickened(2) och frightened (2). Nu var spelledaren snäll och lät mig få ur dem ur rummet och kunna stabilisera de andra så de inte skulle blöda ihjäl (jag hade förlorat 1/3 av min HP på en attack.
Så kombinationen av absurda saves, och saker som gör area-attacker som kna neutralisera en hel grupp på 1 eller 2 rundor, det känns fel. VAd är er uppfattning av de systemen
I 1e-kampanjen så körde vi den som är Cthulhu-inspirerad (vi hade tidigare med andra sett av karaktärer kört hela Kingmaker-kampanjen, delar av Rise of the Runeloards, och Crimson Throne). Det vi märkte i den kampanjen var att det var väldigt lätt för karaktärerna att bli galna, och i stort sett omöjligt att läka det. Så definitivt en kampanj där det förväntas att karaktärerna inte klarar hela. Där hände saker som gjorde att det vara bara att lägga ner den för det fanns ingen anledning längre för de karaktärer som inte var totalt galan att fortsätta eftersom de inte varit med från början i den.
Igår i 2e, så var vår grupp 4 styck karaktärer på 3e leveln (2 champions, 1 ranger (jag), och 1 rogue).Nu körde vi detta som en one-shot för att känna på systemet (hört att man skall börja på lvl 1 med lätta encounters. Normalt är vi 7 spelare + 1 spelledare och jag köper att encounters då behöver göras tuffare, men det var inte fallet här.
Tydligen så var det de 2 tuffaste encounters i äventyret som vi sprang på direkt, men de kändes för OSR-aktiga och inte vettiga. Vi behövde liksom typ slå 18+ för att klara våra saves. Båda encounterna hade lätt blivit TPK's och den andre borde varit det. Nåväl i äventyret, första vi möter är en Gibbering Mouther med mer HP än hela grupopen tillsammans. Runda 1 blir 2 av karaktärerna confused och börjar attackera varandra, och gör hyfsad skada på varandra. Den här striden tar ett antal rundor, och den confusade championen lyckas komma till sans när den andre championen är nere på 1 hp och är grapplad, så han kan hela den andre. Tar ytterligare någon runda innan roguen kommer till sans. Enda anledningen till att de 2 confusade karaktärerna inte dödade varandra var att de slog för dåligt.
I encounter 2, så möter vi en hazard där vi blir sickened och frightened och tar väldiga mängder skada. I slutet av runda 2 så vat det typ bara jag som stod upp, och jag var sickened(2) och frightened (2). Nu var spelledaren snäll och lät mig få ur dem ur rummet och kunna stabilisera de andra så de inte skulle blöda ihjäl (jag hade förlorat 1/3 av min HP på en attack.
Så kombinationen av absurda saves, och saker som gör area-attacker som kna neutralisera en hel grupp på 1 eller 2 rundor, det känns fel. VAd är er uppfattning av de systemen