Nekromanti Upprepat armborsteri

Organ

Out of time, out of mind
Nu kanske det är jag som letar som en krycka eller läser som en blind, men jag hittar ingenting i PHB om hur många gånger per runda man får avfyra ett armborst. Eller är det så att någon sådan regel inte finns och att det är meningen att skytten ska få panga på en gång för varje attack denne har?

/Anders

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om jag inte minns helt tokigt, vilket är stor risk att jag gör, så står det i vapenbeskrivningen (i vilket fall i 3rd ed) att det är en full-round action att ladda om ett armborst (och om någon är i närheten får denne Attack of Opportunity). Det gör att tar en runda att skjuta, en att ladda om, en att skjuta, osv. Det är svårt att skjuta fler skäktor än man laddat armborstet med.
Jag har för mig det var så, men det... Öh... Kommer säkert någon och rättar mig. :gremsmile:

Själv tycker jag lugnt att har man flera attacker kan man dra iväg en skäkta varannan attack man har, det vill säga: har man tre attacker på +7/+3/+1 och en färdigladdad bössa i början av rundan så kan man skjuta en för +7, ladda om och sen skjuta en till för +1. Det tycker jag är rimligt men det är inget officellt, bara en liten husregel.

Organ

Out of time, out of mind
Ja det var ju ganska simpelt: med en light eller handcrossbow så får man alltså skjuta en gång per runda och med en heavy varannan runda, och med featen Rapid Reload så blir det en avfyrning per attack med light och hand, samt en per runda med heavy.

Tack för klargörandet. Men denna infon ska alltså finnas nånstans i min PHB? (Jag använder v. 3.0)

/Anders

Pom

Swashbuckler
Infon finns lite i skymundan i 3.0. Men i den stora tabellen över olika slags handlingar (PHB sid 128) finns bl a vad de olika armborstladdningarna är för slags handlingar.

J_L_Seagull

Veteran
Kan annars rekomendera den här länken till WOTCs SRD som är en utmärkt källa för alla regler i 3.5 (och tro det eller ej, den är helt gratis att ladda ner :gremlaugh: ).

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jo, fast dit hade ju DeBracy redan länkat.
Mja... Inte tekniskt sett. Dock till ett ännu bättre alternativ för såna fall där man bara vill kolla nån enstaka grej. :gremwink:

J_L_Seagull

Veteran
Jo, fast dit hade ju DeBracy redan länkat.
Med min lilla länk så har man allt liggande i en bekväm zipfil på datorn. Dokumenten är så detaljerade att man inte ens behöver köpa böckerna och vem vill sponsra blod blodsugarna på wotc :gremgrin:

Pom

Swashbuckler
Re: Upprepat armborsteri [ANT]

Okej då, okej då, det var väl inte samma länk.

Då återstår bara att säga att jag svarade på frågan var i 3.0 informationen fanns. :gremsmirk: