Kritik [Upd]
<p align="Justify">Nu tänkte du väl "
nu ska den där jäveln börja klaga igen... suck", men frukta icke! Kritik innefattar även
positiv kritik (fast det är ett negativt laddat ord) - och det är just vad du ska få nu!
Hör och häpna - jag tänker till och med
motivera varför jag tycker som jag gör...
gremshocked:[color:\\"black\\"])[/color]
(jag hade ju missat att kritisera dig när du lade ut dem så jag känner mig tvingad att göra det nu...)
"
Hoppa
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.
*Effekten kan inte göras permanent.
För varje filament så blir alla slag mot färdigheten hoppa en nivå enklare (-Ob1T6), (kanske man ska slänga in akrobatik här också, vad tycker forumiterna ?)."
Visst, kör på det. Men jag hade även velat peta in ett "Effekten kan inte göras provisorisk eller permanent" där nånstans (eftersom att det är mysko och obalanserat annars, men vid närmare eftertanke är det inte alls lika mysko och obalanserat som t ex 'osynlighet' och 'skimmer')
"
Styrka
Geotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.
Varje filament ger den besvärjade +1 i STY under effektens varaktighet.
Tänk på att en del härledda värden måste ändras om när man förändrar sina grundegenskaper. Se sid. 23 i Eon2 regelboken."
Härligt. Saknas bara de som ger +1 i Rör, +1 Vil, +1 Syn osv nu, men det kan ju inte vara alltför svårt att luska ut med din effekt som mall (dvs man byter ut alstringsfärdigheten mot något annat, t ex så kan +1 Hör-effekten ha pneumotropi och +1 Vil-effekten kan ha heliotropi). Bra. Inte obalanserad.
Skulle man ändra det till +2 Sty skulle den bli helt superkoboldisk men nu är den bra. Helt enkelt.
"
Fallskydd
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*.
Starka vindar håller i den påverkade så denna faller långsammare. För varje filament så reduceras all fallskada med 1 nivå (-Ob1T6), däremot påverkar det inte antalet träffade kroppsdelar, blir fallskadan under Ob1T6 så tar man ingen skada alls.
Falltiden gångras med antalet filament.
Tänk på att falltiden kan i extremfall bli längre än besvärjelsens varaktighet, då måste besvärjelsen förlängas.
Effekten måste vara aktiv när fallet börjar, om den vävs mitt i fallet, så har den endast en marginell effekt."
Detta är ett bra alternativ till regelmissbruket, som fungerar på samma sätt, att använda "levitation" som ett slags fallskydd. Dvs man når aldrig marken, och således tar man inte lika mycket skada, det tar bara tvärt stopp. Det blir dock lite löjligt i längden när man måste hålla på och luska ut regeltekniska ändringar på fallskada och sånt, så därför skiter man i det och inför din effekt istället!
Sammanfattning: Genomtänkta och balanserade effekter Naug, du borde gå igenom allt skräp (no offense... eller jo, det var visst en offense, för en massa procent av allt där är faktiskt skräp... hallå, skyll inte på mig, det är inte mitt fel att det suger) som finns på
Boningen och
EonSE, som en slags "Naugcensur", du verkar ha en touch för det där. Själv började jag på något liknande men det var för mycket skräp så jag orkade aldrig med speltestning och sånt...
Och, till Åke, om du nu ska sitta och bygga om alla effekter du hittar så tänk på alla små kryphål man kan använda för att utnyttja dem i koboldisk vinning. Ett bra exempel är 'skyddscirkel' (säger bara "ointaglig borg"), ett annat bra exempel är 'osynlighet' (prova slåss mot någon du inte ser), men det bästa exemplet är nog 'tidsförsjuktning' (prova slåss mot någon som rör sig 50 gånger snabbare). Nu låter jag väl som nån "koboldism är dåligt, ajabaja"-moraltant-wannabe, men faktum är att obalanserade saker suger. I ett spel som lägger så mycket tyngd på regler och spelbalans som Eon så är det faktiskt dåligt om man kan utnyttja vissa saker hur mycket som helst för egen vinning.
Bara ett tips på vägen. Jag har själv, som saaaagt..., suttit och luskat ut vilka som är dåliga och vilka som är bra samt skrivit om alla - kan skicka dem till dig om du vill? Jag orkar ändå inte börja på nåt nytt. De flesta är från EonSE, Dreaming, Boningen och diverse internetsidor av varierande kvalitet.
Hm, det var nåt annat jag tänkte på också. Jooo! Just ja, ta en titt i Eon, läs om schamanism, där står det nåt om 2-3 effekter som man ska "läsa vidare i M&M för mer info" (á la neoGames), som faktiskt inte existerar i M&M... 'talande runor' och 'spökskrift' (eller nåt sånt) heter dem, om jag inte missminner mig, och det kanske kan vara inspirerande?
Nåväl, lycka till med det där... kan sända över min redigerade version imorgon om jag mot förmodan hittar den i filmyllret (de försöker sig på något konstigt sätt... blir bara fler och fler... liksom, "
varje dag föds en ny mapp på C:\ - använd kondom") på hårddisken.
P.S. Snygg sida förresten. Eller nja, snygg var den väl inte, men väldigt bra info och prylar som jag kommer ha mycket nytta av. Du är nu upphöjd till husgud bland CJS och gänget och dyrkas med
människooffer och
sataniska ritualer . Mer sånt. D.S.