Nekromanti Upprop! Effekter sökes.

Grendel

Warrior
Kära rollspelsvänner. *bugar*

Jag tänkte samla på mig magiska effekter, så många jag kan faktiskt. Jag håller på att "framforska" en packe själv, men behöver er hjälp. Jag har tidigare skapat en besvärjelsekonstruktör och tänkte nu fylla den med så många nya (vettiga & balanserade) effekter som möjligt. De får gärna vara till synes onyttiga, onda, goda, kul och fyndiga. Var bara snälla att beskriva dem lite i detalj. Naturligtvis kommer den som skrivit effekten att stå som upphovsman/kvinna!

Jag tar på mig rätten att sålla bort sådant som jag anser vara onaturligt bra, politiskt inkorrekt, alltför stötande (tja, ekivokus måste väl ha haft fler effekter att jobba med än de i reglerna och M&M? :gremgrin:), osv. osv.

Hoppas att någon nappar på detta. Magin behöver sig en liten uppryckning. :gremsmirk:

Skicka era effekter till: jorgen.akerklint@home.se

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Effekter finnes.

Effekter finnes både på Eon.se samt Mäster Johans boning. Så du får väl språka med dom om du får låna effekterna.

Jag har dessutom lagt ut ett par effekter som finnes här . Dom är du högst välkommen att använda.

En bra effektlista har jag alltid väntat på, så tveka inte att skrika när du är klar med den :gremsmile:

/Naug

Grendel

Warrior
Re: Effekter finnes.

Faktum är att jag dammsugit nätet efter effekter redan och ska ta kontakt med "konstruktörerna" (dina har jag dock ej sett), men jag vill ha mer.
Så gott folk. Kör på! Var inte rädda! :gremgrin:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Kritik [Upd]

<p align="Justify">Nu tänkte du väl "nu ska den där jäveln börja klaga igen... suck", men frukta icke! Kritik innefattar även positiv kritik (fast det är ett negativt laddat ord) - och det är just vad du ska få nu! :gremlaugh: Hör och häpna - jag tänker till och med motivera varför jag tycker som jag gör... :)gremshocked:[color:\\"black\\"])[/color]

(jag hade ju missat att kritisera dig när du lade ut dem så jag känner mig tvingad att göra det nu...)

"Hoppa
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.

*Effekten kan inte göras permanent.

För varje filament så blir alla slag mot färdigheten hoppa en nivå enklare (-Ob1T6), (kanske man ska slänga in akrobatik här också, vad tycker forumiterna ?).
"

Visst, kör på det. Men jag hade även velat peta in ett "Effekten kan inte göras provisorisk eller permanent" där nånstans (eftersom att det är mysko och obalanserat annars, men vid närmare eftertanke är det inte alls lika mysko och obalanserat som t ex 'osynlighet' och 'skimmer')

"Styrka
Geotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.

Varje filament ger den besvärjade +1 i STY under effektens varaktighet.
Tänk på att en del härledda värden måste ändras om när man förändrar sina grundegenskaper. Se sid. 23 i Eon2 regelboken.
"

Härligt. Saknas bara de som ger +1 i Rör, +1 Vil, +1 Syn osv nu, men det kan ju inte vara alltför svårt att luska ut med din effekt som mall (dvs man byter ut alstringsfärdigheten mot något annat, t ex så kan +1 Hör-effekten ha pneumotropi och +1 Vil-effekten kan ha heliotropi). Bra. Inte obalanserad.
Skulle man ändra det till +2 Sty skulle den bli helt superkoboldisk men nu är den bra. Helt enkelt.

"Fallskydd
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*.

Starka vindar håller i den påverkade så denna faller långsammare. För varje filament så reduceras all fallskada med 1 nivå (-Ob1T6), däremot påverkar det inte antalet träffade kroppsdelar, blir fallskadan under Ob1T6 så tar man ingen skada alls.
Falltiden gångras med antalet filament.
Tänk på att falltiden kan i extremfall bli längre än besvärjelsens varaktighet, då måste besvärjelsen förlängas.
Effekten måste vara aktiv när fallet börjar, om den vävs mitt i fallet, så har den endast en marginell effekt.
"

Detta är ett bra alternativ till regelmissbruket, som fungerar på samma sätt, att använda "levitation" som ett slags fallskydd. Dvs man når aldrig marken, och således tar man inte lika mycket skada, det tar bara tvärt stopp. Det blir dock lite löjligt i längden när man måste hålla på och luska ut regeltekniska ändringar på fallskada och sånt, så därför skiter man i det och inför din effekt istället! :gremsmile:

Sammanfattning: Genomtänkta och balanserade effekter Naug, du borde gå igenom allt skräp (no offense... eller jo, det var visst en offense, för en massa procent av allt där är faktiskt skräp... hallå, skyll inte på mig, det är inte mitt fel att det suger) som finns på Boningen och EonSE, som en slags "Naugcensur", du verkar ha en touch för det där. Själv började jag på något liknande men det var för mycket skräp så jag orkade aldrig med speltestning och sånt...

Och, till Åke, om du nu ska sitta och bygga om alla effekter du hittar så tänk på alla små kryphål man kan använda för att utnyttja dem i koboldisk vinning. Ett bra exempel är 'skyddscirkel' (säger bara "ointaglig borg"), ett annat bra exempel är 'osynlighet' (prova slåss mot någon du inte ser), men det bästa exemplet är nog 'tidsförsjuktning' (prova slåss mot någon som rör sig 50 gånger snabbare). Nu låter jag väl som nån "koboldism är dåligt, ajabaja"-moraltant-wannabe, men faktum är att obalanserade saker suger. I ett spel som lägger så mycket tyngd på regler och spelbalans som Eon så är det faktiskt dåligt om man kan utnyttja vissa saker hur mycket som helst för egen vinning.

Bara ett tips på vägen. Jag har själv, som saaaagt..., suttit och luskat ut vilka som är dåliga och vilka som är bra samt skrivit om alla - kan skicka dem till dig om du vill? Jag orkar ändå inte börja på nåt nytt. De flesta är från EonSE, Dreaming, Boningen och diverse internetsidor av varierande kvalitet.

Hm, det var nåt annat jag tänkte på också. Jooo! Just ja, ta en titt i Eon, läs om schamanism, där står det nåt om 2-3 effekter som man ska "läsa vidare i M&M för mer info" (á la neoGames), som faktiskt inte existerar i M&M... 'talande runor' och 'spökskrift' (eller nåt sånt) heter dem, om jag inte missminner mig, och det kanske kan vara inspirerande?

Nåväl, lycka till med det där... kan sända över min redigerade version imorgon om jag mot förmodan hittar den i filmyllret (de försöker sig på något konstigt sätt... blir bara fler och fler... liksom, "varje dag föds en ny mapp på C:\ - använd kondom") på hårddisken.

P.S. Snygg sida förresten. Eller nja, snygg var den väl inte, men väldigt bra info och prylar som jag kommer ha mycket nytta av. Du är nu upphöjd till husgud bland CJS och gänget och dyrkas med människooffer och sataniska ritualer :gremwink:. Mer sånt. D.S.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Kritik [Upd]

Angående Hoppa.

"Visst, kör på det. Men jag hade även velat peta in ett "Effekten kan inte göras provisorisk eller permanent" där nånstans (eftersom att det är mysko och obalanserat annars, men vid närmare eftertanke är det inte alls lika mysko och obalanserat som t ex 'osynlighet' och 'skimmer')"

Eller varför inte fotfäste, som ger en lika stor bonus på att klättra, och den går också att provisorisera.

"Härligt. Saknas bara de som ger +1 i Rör, +1 Vil, +1 Syn osv nu, men det kan ju inte vara alltför svårt att luska ut med din effekt som mall (dvs man byter ut alstringsfärdigheten mot något annat, t ex så kan +1 Hör-effekten ha pneumotropi och +1 Vil-effekten kan ha heliotropi). Bra. Inte obalanserad.
Skulle man ändra det till +2 Sty skulle den bli helt superkoboldisk men nu är den bra. Helt enkelt."

Japp jag håller till fullo med. +2 per filament blir för mycket. En duktig geomantiker skulle då kunna pumpa styrka med +8 vilket är bissart mycket. +4 är mycket som det är!
Däremot så är det lite knepigt hur man vill göra. det finns ju redan effekter som sänker svårigheten på SYN- och HÖR-slag. Nämligen 'skarpsyn' och 'skarp hörsel'. Problemet är ju att det kommer bli en viss inkosekvens. Medelvärdet på Ob1T6 är 3,75 vilket gör att dessa effekter är väldigt mycket mer effektiva än min Styrka-effekt.

Men, det är inte så ofta man slår mot STY. Utan man vill verkligen ha ett högre STYvärde för att höja alla härledde värden (skada och bärförmåga exempelvis).
Så antingen så låter man dom befintliga syn och hörseleffekterna vara kvar, och gör nya effekter för alla andra grundegenskaper.
Eller så försämrar man dom gamla syn och hörseleffekterna och är konsekvent och ger alla +1 per filament till värdet istället.

Det är en smaksak antar jag.
Jag vet inte om jag orkar gå igenom alla effekter på boningen och eonSE. Kanske om jag har tråkigt någon dag :gremsmile:

/Naug, spelar magikertös i Eon

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Kritik [Upd]

<p align="Justify">"Eller varför inte fotfäste, som ger en lika stor bonus på att klättra, och den går också att provisorisera."

Spindelmannen :gremwink:.

"Däremot så är det lite knepigt hur man vill göra. det finns ju redan effekter som sänker svårigheten på SYN- och HÖR-slag. Nämligen 'skarpsyn' och 'skarp hörsel'. Problemet är ju att det kommer bli en viss inkosekvens. Medelvärdet på Ob1T6 är 3,75 vilket gör att dessa effekter är väldigt mycket mer effektiva än min Styrka-effekt."

Argh, det tänkte jag inte alls på.

Plutonium = Ägd
Du ser, man ska inte äta fisk från kolahalvön, då blir man som jag :gremcrazy:.

Eller så skippar man helt +1 Syn/Hör-grejerna och slänger in några som höjer Rör och Vil istället :gremsmile:. Styrka är ju ofta mer avgörande än att bara kunna se något eller höra något. Hm, så här sent på kvällen känner jag mig oerhört korkad när det kommer till att uttrycka sig, men vad jag vill få fram är att styrka "spelar mer roll" och därför är det mer balanserat att den inte får -ObxT6 utan istället bara höjs med +1.
3,75 i Syn hit och dit, who cares :gremwink:.

Liksom, "wöööh, jag kastar stora stenbumlingar runtomkring mig och välter trukher till frukost!" vs. "jag ser längre än du gör... haha..." if you get my point :gremcool:. Därför borde den inte kunna göras provisorisk, just på grund av trukhvältandet (10 geotropiska och 10 ataxatropiska kongelat...), men när man jämför med nuvarande effekter i M&M så är den långt ifrån über.

Hmm... jag hade nån tanke med det här inlägget (liksom nåt smart att tillägga), förutom att bara konstatera vad vi redan har kommit fram till, men eftersom att jag glömde det så... :gremgrin: Gonatt.

Grendel

Warrior
Svar till Herr Plutonium

Tack för tipset om Schamanism-kapitlet. Det har gått mig förbi. Inte kapitlet i sig alltså utan 'talande runor' och 'spökskrift', som gav mig idén att titta i gamla 'Nattens Fasor' för inspiration...

Appropå kryphål så kommer rollspelare alltid att hitta dem hur väl man än gömmer dem. Finessen med Eons magi tycker jag är just att man kan tolka effekterna förhållandevis fritt och göra sina små varianter av dem för olika besvärjelser. Man måste nog lägga ansvaret för eventuella "fusk" på den SL som tillåter dem. Och så länge alla i spelargruppen är med på det så får de väl spela ifred. Vad jag är allergisk mot är effekter som utan nån bra förklaring bara skapar massa (i betydelsen ett kroppsligt objekt med vikt) helt ur tomma luften.

Själv tillhör jag Grisodlarnas stolta skara, utan superhjältekomplex, utan önskan att maxa mina karaktärer, utan krav på "Superduperskithäftigajättedödliga" besvärjelser och vapen :gremgrin:. Kanske har att göra med åldern. Vad jag vill komma fram till är att jag sållar ganska friskt bland de Effekter jag hittar på nätet.

Å du Pluto, du får gärna skicka vad du har.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Magisk attributhöjning? Mjae...

Alver som riktar hörseln får ju sänkt svårighet på HÖR-slag, så jag tycker enbart det är konsekvent att de sinnesförbättrande besvärjelserna fungerar likadant. Man skulle kunna tänka sig att de inte alls förbättrar sinnena, utan gör det lättare att se/höra saker och ting på något helt annat sätt, och isåfall kan man fråga sig om attributhöjande effekter verkligen är motiverade. Jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig till det, riktigt...visst, +1 i Styrka per filament gör ju enbart att man blir lite starkare, men...är det konsekvent med Eons magisystem, eller är det inte det? Personligen hade jag nog undvikit en sådan effekt, men det beror mest på att den ger mig taskiga vibbar åt AD&D. Ogre-Slaying Broadsword, +2 to Strength, liksom.

Men nej...jag tycker nog faktiskt inte att det ska gå att höja attributen i sig med Eons magisystem. Man kan förbättra kroppens processer på mer specifika sätt, såsom att manipulera instinkter eller folks hjärnor (såsom befintliga effekter gör), eller skärpa till sinnesintrycken så hjärnan sorterar dem bättre (där kan de SYN och HÖR-förbättrande effekterna klämmas in), men att rakt av göra hela kroppen starkare? Nej...det verkar, om man då ser till vad magisystemet annars kan göra med kroppen, lite väl mycket i mitt tycke. Det krävs mäktig magi för något sånt. Man kan manipulera Karaktärsdrag, färdigheter, hörsel och syn, men inte övriga attribut, och jag tror faktiskt Neogames hade en tanke bakom det...

Dessutom tycker jag att attributen är såpass grundläggande för karaktären att man inte bör mecka runt med dem. Det vore väldigt konstigt om en ganska klumpig person blev görsmidig, om så bara för en liten stund, speciellt som attributen regeltekniskt påverkar så pass mycket (omfattande, spontana omräkningar skulle krävas). De är helt enkelt för viktiga för att kunna förändras så lätt.

En effekt som gör att man orkar lyfta mera längre tid genom att tillfälligt lägga till utmattningskolumner eller så vore då ett bättre alternativ, i mitt tycke.

- Ymir, förmodar att det blev flummigt, men tror att det ändå framgick vad han menade.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Klassisk kluris om provisorisk magi

"Liksom, "wöööh, jag kastar stora stenbumlingar runtomkring mig och välter trukher till frukost!" vs. "jag ser längre än du gör... haha..." if you get my point . Därför borde den inte kunna göras provisorisk, just på grund av trukhvältandet (10 geotropiska och 10 ataxatropiska kongelat...), men när man jämför med nuvarande effekter i M&M så är den långt ifrån über."

Glöm inte alla andra effekter som kan provisoriseras. Man t.ex. springa snabbare, blir bättre på alla sociala färdigheter, bli bättre på förföra (kumulativt med dom sociala), ha några poäng pansar på huvudet, o.s.v.

Så, hur löses detta stora balansproblem inom Eons magisystem?

Jo, på följande vis.

För att kasta en temporär effekt provisorisk så måste man provisorisera den. Detta görs med effekten 'provisorisera'.
Beakta effekten provisorisera. Den är inte permanent.
Vad innebär detta?
Jo detta innebär att provisorisera är provisorisk och följer alla regler och lagar som provisoriska effekter vanligtvis gör. Alltså kan man endast ha 1 'provisorise' igång samtidigt. Kastar man en ny så hävs den gamla.

Alltså kan man inte göra sig själv starkare, och snabbare och med skarpare syn och...
För det kommer att kräva multipla vävningar av 'provisorisera' vilket kommer häva dom förra vävningarna av 'provisorisera'.

Alltså kan man endast ha 1 temporär effekt provisoriserad åt gången.
Problem löst

/Naug, pratar gärna in och utsidan av Eons magisystem

PS
Detta innebär att provisoriska elementervarelser inte fungerar, eftersom det kräver 3 effekter och således 3 st provisorisera. Däremot går permanenta elementarvarelser bra, eftersom effekten 'permanenta' är just permanent. Så den kan man väva hur många gånger som helst efter varandra.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Dessutom tycker jag att attributen är såpass grundläggande för karaktären att man inte bör mecka runt med dem. Det vore väldigt konstigt om en ganska klumpig person blev görsmidig, om så bara för en liten stund, speciellt som attributen regeltekniskt påverkar så pass mycket (omfattande, spontana omräkningar skulle krävas). De är helt enkelt för viktiga för att kunna förändras så lätt. "

Detta är helt klart det största problemet. Det blir väldigt mycket D&D "nu kastar jag 1 bless, 1 chant och 1 protection against evil" över det hela. Många omräkningar som bara varar i kort tid, fast det är ju som bekant lite värre i Eons system.

"men inte övriga attribut, och jag tror faktiskt Neogames hade en tanke bakom det..."

Tja, det finns ju effekter som 'Trauma', 'Snabbhet' och 'Fotfäste' som i allra högsta grad påverkar kroppen men inte sinnet.

Fast om man hela tiden går efter M&Ms effekter som mall så kommer delvis ingenting nytt att skapas. Jag tror trots allt att Rafali påpekar att det är bevisat att det finns ett oändligt antal effekter.
Dessutom så måste man acceptera helt malplacerade effekter så som 'stjärnfall' :gremcrazy:

Men det är ju såklart en smaksak. Jag hade egentligen tänkt skapa två effekter, 'Styrka' och 'Svaghet' och placera båda två inom Daimotropin, men jag dissade sen idén på grunden att det var lite fånigt.

/Naug, kommer nog inte använda sig Styrka effekten hur som helst eftersom den är så omständig. Däremot så gillar han både Hoppa och Fallskydd.

Xzarjo

Warrior
Möjlig Effekt finnes.

Någon av magivägarna anser att det borde finnas en "moteffekt" dvs en speglings-effekt till de flästa kända effekter. Det finns en effekt som gör det svårare att alstra en viss asspekt. Kan speglingseffekten finnas måntro? MEN att ha en effekt som gör det lättare att alstra aspekter skulle enligt min mening förstöra balansen, eftersom en hygglig magiker skulle kunna alstra 6 filament på 2 rundor.

Mvh Vätten

P|uT0NiUm

Swashbuckler

<p align="Justify">Njaaaaaa, vet inte riktigt om jag håller med dig till 102% där...

Titta på effekten som ökar din bärförmåga t ex, eller rentav de som helar skador. Tycker inte att den fundamentala skillnaden (eller nåt) är så stor jämfört med styrkeeffekten, och den höjer ju inte styrkan sååå mycket... :gremcrazy: Det hade varit mycket värre med en som minskade alla styrkeslag med ObxT6 pga nån invecklad förklaring om luft och nomotropi.

Iofs så har du en poäng med att det blir svinigt mycket att räkna ut så fort man använder den, och egentligen är det nästan en anledning att skippa den... men så länge man orkar med alla uträkningar så tycker jag inte att det är så hemskt. Annars så kan man ju välja att bara räkna ut det nödvändigaste, t ex om man ska använda den enbart i syfte att lyfta en [color:\\"black\\"]<[/color]något[color:\\"black\\"]>[/color] så behöver man bara omkalkylera bärförmågan, och då blir det inte lika jobbigt. Men det är väl, som Naug säger, en smaksak. Själv har jag aldrig spelat D&D seriöst (bara sniffat lite i kanterna sas) så jag har inga problem med det.

Tyckte att det var en trevlig effekt :gremsmile:.</p>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Klassisk kluris om provisorisk magi

Mjo, men om du använder t ex 'osynlighet' av magnitud 8 eller 'makt' (den som gör övertalning, bl a, lättare) av samma magnitud så behövs ofta inte flera samtidigt, då de redan är så grymt über. Det beror ju iofs på hur man använder dem, men det är väldigt lätt att powra med just de effekterna...

"Detta innebär att provisoriska elementervarelser inte fungerar, eftersom det kräver 3 effekter och således 3 st provisorisera. Däremot går permanenta elementarvarelser bra, eftersom effekten 'permanenta' är just permanent. Så den kan man väva hur många gånger som helst efter varandra."

Väver man inte bara 'provisorisera' en gång för alla effekter? Hmmm... *springer och kollar*

Haha, I whupped your arse :gremooo:, man väver den bara en gång för alla effekter som ingår.

Helmgast
Re: Klassisk kluris om provisorisk magi - kontring

Man kan väl lösa det genom alkemi och låta effekterna ha olika vävare. Låter man en artefakt väva så är det den som räknas som källa.

Grendel

Warrior
Effekter finnes, vettiga individer sökes!

Hej igen.
Det var ett tag sedan jag bestämde mig för att göra en packe nya effekter. Nu har jag 80-talet dylika, men vill gärna att nån vettig, erfaren, inflytelserik :gremwink:, ansvarsfull, kunnig och seriös snubbe/snubba tar sig en titt på dem och så att säga rensar bland dem/"godkänner" dem. [color:\\"red\\"]Mitt mål är att göra balanserade effekter som alla kan tänkas ta till sig, och så få som möjligt ser som kobold eller på annat sätt über. [/color]

Är det nån som är intresserad så skicka mig ett meddelande.

OBS! Detta är seriöst menat. :gremsmirk:

DAKRilla

Hero
Ett tips

Lägg ut samtliga effekter direkt på forumet istället, antingen direkt i ett inlägg (som förmodligen blir stooort) eller i ett text-dokument (.rtf eller .txt förslagsvis, bara det inte är .doc eller något annat som alla inte kan läsa). Då kommer du förmodligen få bättre respons. Gör det i en ny tråd dessutom.

Grendel

Warrior
Re: Ett tips

Problemet är att jag inte vill lägga ut det innan jag anser det vara klart och dubbelkollat av vettiga individer... Jag vill inte gärna se hänvisningar till att jag gjort effekter som alla tycker är koboldiga, som jag dessutom inte står för. :gremgrin: