Nekromanti Uppskattade äventyr och ideér ?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Skulle uppskatta att få höra lite av er som har större erfarenhet av att spelleda D&D/AD&D om ni har några tips om äventyr och ideér till kampanjer som varit speciellt uppskattade genom åren.
Sitter nämligen och ska planera en kampanj men det är rätt trögt med ideér för tillfället.
Vad som helst som kan få min inspiration att vakna till liv vore uppskattat.


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Egentligen finns det bara ett sätt att göra äventyr. Man funderar på vilka lagar och juridiska förprdningar som finns och sedan låter man en skurk bryta mot någon eller några av dessa... Sedan tillverkar man skurken och sedan ser man till att det finns en ännu större skurk i bakgrunden.

Ex på första nivån.. Någon stjäl höns av traktens bönder. Det är en lite vidrig goblin som bor i ett skogsområde utansför staden. Han ligger där och vaktar på en karavan som skall anlända. När karavanen lämnar staden skall han slå larm så att ett gäng med ogres kan anfalla den i begspasset. Bakom detta ligger en begsjätte vid namn Ooomph som är så korkad att han glömde ge goblinen mat. När hjältarna fångar goblinen så går Ooomph's plan om intet... gissa om han är sur nu.

Nå... där kan det kanske börja


Clas Kristiansson
<A HREF="http:// http://www.leuf.net/attle/ " target="_new">http:// http://www.leuf.net/attle/ </A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Den approachen förutsätter ju då att det finns lagar att bryta mot och att rollpersonerna är intresserade av att upprätthålla dem. Finns mängder med andra varianter också. Förutom mitt käcka dokument får ni vänta till Codex 9 där jag delar med mig av mer äventyrsklokheter.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
----
Den approachen förutsätter ju då att det finns lagar att bryta mot och att rollpersonerna är intresserade av att upprätthålla dem. Finns mängder med andra varianter också.
----
Nja men alla utom de mest hysteriska Slaad har _några_ regler och det är när dessa bryts som intressanta konfliker uppstår.
Men ok.. spelaran kan vara skurkar och då är det de själva som bryter mot lagen. Att planera en rånkupp är ett bra äventyr men det är ännu bättre om de får spela goda sidann och leta upp rånarna.

Själv drog jag upp min första kampanj väldigt försiktigt. Jag skapade ett område på ungefär en kvadratmil med en skvatt galen kung som satt i en borg mitt ute i obygden, en vimsig by strax bredvid och en större stad vid kusten.

Det räckte till de första dussintals speltillfällena.

Clas Kristiansson
<A HREF="http:// http://www.leuf.net/attle/ " target="_new">http:// http://www.leuf.net/attle/ </A>
 
Top