Nekromanti Uppväxt och skolgång

DAKRilla

Hero
För ett tag sedan så diskuterades det om reglerna för uppväxt och skolgång här i Neotech-forumet ( denna diskussion var det). Många ogillade systemet, och där ibland jag så jag har arbetat fram ett alternativt system som jag har bifogat till detta inlägg, om ni är intresserade alltså. Ge mej gärna feedback!

Lite motiveringar för några val jag gjort kanske också skulle sitta på sin plats:

Om ni kollar igenom mitt alternativa system så kommer ni säkert märka att man får en sjuhelsikes massa enheter, och kanske särskilt om man får en framgångsrik skolgång. Men jag tycker att allt talar för att man borde få det:

1) Det är vetenskapligt bevisat att inlärningsförmågan är på topp när man är ung.

2) Man undervisas, d.v.s. att man har lärare som hjälper en med sina studier, vilket gör att man lär sej mer än på egen hand.

3) Man borde faktiskt ha lite i varje skolfärdighet (om man skött sej). Man kan inte ta sej igenom skolan och lyckas utan att något har "fastnat".

Jag har dessutom inte sepparerat Uppväxt- och Skolgångsenheterna, så man har möjlighet att vara en riktig pluggis om man vill genom att spendera en stor del av enheterna på Skolfärdigheterna istället för Uppväxtfärdigheterna. Dessutom så har jag gett misslyckade och lyckade skolgångar mer enheter än framgångsrika att spendera fritt eftersom jag anser att en del av fritiden går åt att plugga för att lyckas bra i skolan. Nu stämmer ju inte detta i alla fall, men det får duga. Jag tycker att det blev nog så komplext som det redan är.

Dessutom så har ni kanske märkt att man får en valfri färdighet som Uppväxtfärdighet. Genom att ha detta kan man ge lite färg åt karaktären som ung, t.ex. så kan man spelar en hemlös skurk som kunde dyrka lås som ung, eller en överklassnobb som började träna Kung-Fu vid nio års ålder. Ja, ni förstår. En valfri färdighet tycker jag att man borde ha i alla fall.

Som sagt så är feedback välkommet. Såga mej om det så behövs!

[color:\\"red\\"][ändrig] Bifogade den uppdaterade v0.2 [/ändring][/color]

DAKRilla

Hero
Textdokument

För er som inte har möjlighet att läsa Microsoft Word-dokument så har jag gjort ett vanligt text-dokument. Jag vet dock inte hur det kommer att gå med å, ä och ö för er, men det kommer att gå att tyda åtmistone.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Två saker

1)
Det finns väl bara en Skriva/Läsa färdighet ?

2)
Tänk på att färdigheter som har grundchans (5) kan man tilldela 1 enhet, och således höja till 6.
Du har inte gjort detta på någon skolfärdighet utan hållit dig till 2 som minsta utdelbara enhetspaket, vilket inte gäller för färdigheter så som
Geografi, Historia, Informations sökning.

3)
På skolfärdigheterna för underklassen så har du glömt enhetstripplarna ( (x|y|z) ) på en del av färdigheterna.

Annars ser det bra ut. Det enda mothugget man skulle kunna ge, är att man får ganska mycket extra enheter om man är framgångsrik i sin skolgång. Jag har dock inga problem med det, men jag skulle nog för spelglädjens skull se att man drog ned mängden enheter för den som är framgånsrik, eller ökar mängden uppväxtenheter för den som är misslyckad. Fast hej ! Det är ju bara jag :gremsmirk:
Personligen så känner jag ett par personer som fick MVG i nästan alla ämnen, och lita på mig när jag säger att dom inte hade något liv. Så jag skulle vid närmre eftertanke gärna dra ner på mängden uppväxt färdigheter om man är framgångsrik (framgångsrik = otroligt duktig, i mina ögon).

Jaja. Bra jobbat.

/Naug

DAKRilla

Hero
"Två saker"

Hehe, det blev tre saker faktiskt.

"Det finns väl bara en Skriva/Läsa färdighet ?"

Åh! Det visste jag inte. Faktum är att jag för tio minuter sedan satt och funderade på det då jag skapade en ny karaktär med mitt alternativa system. Han hade nämligen Engelska, Franska och Ryska, så jag tyckte att åtminstone det Engelska och Franska skriftspråket borde vara besläktade med varandra på något sätt. Nåja, då var det löst.

"Tänk på att färdigheter som har grundchans (5) kan man tilldela 1 enhet, och således höja till 6.
Du har inte gjort detta på någon skolfärdighet utan hållit dig till 2 som minsta utdelbara enhetspaket, vilket inte gäller för färdigheter så som
Geografi, Historia, Informations sökning."

Nämen titta! Det hade man visst. Då ska jag försöka ändra det på något sätt

"På skolfärdigheterna för underklassen så har du glömt enhetstripplarna ( (x|y|z) ) på en del av färdigheterna."

Nej. Jag hade i åtanke att skolningen för dem är bra mycket sämre än för medelklassen, därför gjorde jag så.

Som en liten parentes angående kvalitén för skolgången för överklass och social elit (där det i beskrivningen för båda nämns att de gått på de finaste skolorna eller haft privatlärare) så har jag gett dem ett automatiskt lyckat framgångsslag för att symbolisera just kvalitén på skolgången. Om jag skulle ha använt samma princip (med framgångsslagen beroende på kvalité) för underklassen så hade de antagligen fått ett automatiskt misslyckande på ett av framgångsslagen, och det var jag inte riktigt ute efter.

Alternativt så skulle man kunna göra som så att underklassens framgångsslag blir svåra (Ob4T6) men jag vet inte riktigt hur det kommer att fungera. Testa gärna, någon.

" Jag har dock inga problem med det, men jag skulle nog för spelglädjens skull se att man drog ned mängden enheter för den som är framgånsrik, eller ökar mängden uppväxtenheter för den som är misslyckad."

Om du har missat det så har jag motiverat varför jag gjorde så i mitt första inlägg i denna tråd. Jag har dessutom testat att göra en person med framgångsrik skolgång och jag måste säga att det inte stör alls typ. Man offrar mer på högst tre (beror väl på lite) av färdigheterna man får "enhetstripplar" från, så balansen störs knappt nå. Och dessutom så anser jag att spelbalans bara är något som är i vägen för rollspelandet, men det är ju jag det och just det skulle inte diskuteras nu.

"Personligen så känner jag ett par personer som fick MVG i nästan alla ämnen, och lita på mig när jag säger att dom inte hade något liv. Så jag skulle vid närmre eftertanke gärna dra ner på mängden uppväxt färdigheter om man är framgångsrik"

Tanken är att man ju ska kunna använda sina enheter för att höja Skolfärdigheterna istället för Uppväxtfärdigheterna. Åter igen, läs mina motiveringar. En lösning på detta skulle kunna vara att högst 5 (?) enheter kan spenderas på Uppväxtfärdigheterna vid en framgångsrik skolgång, men det är inte heller riktigt sant tycker jag.

Jag hade nämligen själv MVG i samtliga teoretiska ämnen (inte för att skryta), men jag måste säga att jag inte pluggade så brutalt hårt som du beskriver att dina vänner gjorde, för åtminstone så hade jag ett liv. Jag umgicks med vänner åtminstone varannan dag och spenderade runt 5 timmar framför datorn varje dag och så vidare. Dock inget som helst TV-tittande! Fy fasiken! Finns det något som förstör tid mer än det? Men nu när jag tänker på det så borde kanske förlusten av effektiv inlärningstid (enhter) minskas aningen i mina alternativa regler med tanke på hur utbrett TV-tittandet är år 2059. Hmm...

Tack för den konstruktiva kritiken! Ska åtgärda några saker omgående...

MovinGalt

Warrior
Skummade igenom hela dokumentet och det såg ju skitbra ut! (måste genast sätta mig och göra en rp med det systemet :gremwink:) Bravo! :gremgrin:

Bara en grej jag kom på nu, varför finns det ingen estetisk inriktning? Om man vill bli Artist så kan ju det vara bra?

DAKRilla

Hero
Tackar! Kom gärna med feedback när du testat [NT]

NT = No Text (Ingen text)