För ett tag sedan så diskuterades det om reglerna för uppväxt och skolgång här i Neotech-forumet ( denna diskussion var det). Många ogillade systemet, och där ibland jag så jag har arbetat fram ett alternativt system som jag har bifogat till detta inlägg, om ni är intresserade alltså. Ge mej gärna feedback!
Lite motiveringar för några val jag gjort kanske också skulle sitta på sin plats:
Om ni kollar igenom mitt alternativa system så kommer ni säkert märka att man får en sjuhelsikes massa enheter, och kanske särskilt om man får en framgångsrik skolgång. Men jag tycker att allt talar för att man borde få det:
1) Det är vetenskapligt bevisat att inlärningsförmågan är på topp när man är ung.
2) Man undervisas, d.v.s. att man har lärare som hjälper en med sina studier, vilket gör att man lär sej mer än på egen hand.
3) Man borde faktiskt ha lite i varje skolfärdighet (om man skött sej). Man kan inte ta sej igenom skolan och lyckas utan att något har "fastnat".
Jag har dessutom inte sepparerat Uppväxt- och Skolgångsenheterna, så man har möjlighet att vara en riktig pluggis om man vill genom att spendera en stor del av enheterna på Skolfärdigheterna istället för Uppväxtfärdigheterna. Dessutom så har jag gett misslyckade och lyckade skolgångar mer enheter än framgångsrika att spendera fritt eftersom jag anser att en del av fritiden går åt att plugga för att lyckas bra i skolan. Nu stämmer ju inte detta i alla fall, men det får duga. Jag tycker att det blev nog så komplext som det redan är.
Dessutom så har ni kanske märkt att man får en valfri färdighet som Uppväxtfärdighet. Genom att ha detta kan man ge lite färg åt karaktären som ung, t.ex. så kan man spelar en hemlös skurk som kunde dyrka lås som ung, eller en överklassnobb som började träna Kung-Fu vid nio års ålder. Ja, ni förstår. En valfri färdighet tycker jag att man borde ha i alla fall.
Som sagt så är feedback välkommet. Såga mej om det så behövs!
[color:\\"red\\"][ändrig] Bifogade den uppdaterade v0.2 [/ändring][/color]
Lite motiveringar för några val jag gjort kanske också skulle sitta på sin plats:
Om ni kollar igenom mitt alternativa system så kommer ni säkert märka att man får en sjuhelsikes massa enheter, och kanske särskilt om man får en framgångsrik skolgång. Men jag tycker att allt talar för att man borde få det:
1) Det är vetenskapligt bevisat att inlärningsförmågan är på topp när man är ung.
2) Man undervisas, d.v.s. att man har lärare som hjälper en med sina studier, vilket gör att man lär sej mer än på egen hand.
3) Man borde faktiskt ha lite i varje skolfärdighet (om man skött sej). Man kan inte ta sej igenom skolan och lyckas utan att något har "fastnat".
Jag har dessutom inte sepparerat Uppväxt- och Skolgångsenheterna, så man har möjlighet att vara en riktig pluggis om man vill genom att spendera en stor del av enheterna på Skolfärdigheterna istället för Uppväxtfärdigheterna. Dessutom så har jag gett misslyckade och lyckade skolgångar mer enheter än framgångsrika att spendera fritt eftersom jag anser att en del av fritiden går åt att plugga för att lyckas bra i skolan. Nu stämmer ju inte detta i alla fall, men det får duga. Jag tycker att det blev nog så komplext som det redan är.
Dessutom så har ni kanske märkt att man får en valfri färdighet som Uppväxtfärdighet. Genom att ha detta kan man ge lite färg åt karaktären som ung, t.ex. så kan man spelar en hemlös skurk som kunde dyrka lås som ung, eller en överklassnobb som började träna Kung-Fu vid nio års ålder. Ja, ni förstår. En valfri färdighet tycker jag att man borde ha i alla fall.
Som sagt så är feedback välkommet. Såga mej om det så behövs!
[color:\\"red\\"][ändrig] Bifogade den uppdaterade v0.2 [/ändring][/color]