Nekromanti Uppväxtfärdigheter för gatubarn?

Fahnen

Swordsman
Vilka färdigheter bör någon som är uppvuxen på gatan ha och hur många enheter på färdigheterna?De har antagligen sysslat med kriminalitet.
Jag har tänkt följande:
Skummraskaffärer
Låsdyrkning
Dolk/kniv
Gömma
Förklädnad
Fingerfärdighet
Värdera

Finns det något jag har glömt?

Midar det dvärgiska gatubarnet.

Phelan

Hero
Tja, om man vill ha det som alternativ till familjenäring (vilket väl är ganska logiskt om personen vuxit upp på gatan och inte tillsammans med sina föräldrar) så bör det väl följa den mallen och ge Ob1T6+1 enheter var på fyra färdigheter? Förslagsvis:

Skumraskaffärer
Övertala (ljuga, tigga osv)
Fingerfärdighet
Gömma

(eller Smyga istället för Gömma, men att kunna hålla sig dold från myndigheter, elaka vuxna osv är nog viktigare)

Om du däremot vill göra det hela mer likt dvärgarnas grundutbildning skulle jag nog rekommendera att enheterna slumpas ut och inte är en fast summa beroende på grad av framgångsslag. Detta för att en uppväxt i slummen INTE är något ordnat där alla kommer få träning i precis samma saker.

Mvh / Phelan

Quadrante

Grisbonde
Fly

Hitta mat(soptunnor,värdshus,lager)

Förklädnad (se skadad ut så man får mer när man tigger)

överlevnad i stan om vintern när det är kallt

snickra små träfigurer eller trä halsband (att sälja)

Be om nåd

Ceram

Hero
Uppväxtfärdigheter!

Jag har pysslat lite smått med ett system med uppväxtfärdigheter för de flesta uppväxtfärdigheter. anledningen till detta är att en av mina spelare gjorde en adelskaraktär. Han tyckte det var totalt värdelöst att lägga enheter på att höja heraldik och det är förståligt. Jag gillar rollpersoner med många färdigheter med värde 10 eller lägre. Det är just såndana färdigheter jag vill ha in med uppväxtfärdigheter.

Om nägon vill bidra så skriv gärna lite förslag. Om det någon gång blir ett resultat av det kommer jag att skicka in det till jörgens eonsida eller Zardraits (säkert felstavat) domän...

Mouja

Hero
Jag brukar göra så att jag tar och ger spelaren ett antal valfria färdigheter (beroende på ålder) som denne sedan får slänga ut på det som han/hon tror sin rollperson har hunnit lära sig.
T.ex.
9 - 11 år = 30 enheter
12 - 14 år = 50 enheter
15 - 17 år = 60 enheter
18 år = 70 enheter

Är de över 18 brukar jag inte kalla det för gatubarn utan för hemlös alt. lodis/luffare/dagdrivare/vagabond/uteliggare