Ungefär hur långa var mötena?Jocke;n270117 said:För oss tog varje del ungefär två möten.
Vardagkvälls långa.. 3-4 timmar nåntingLalipat;n270118 said:Ungefär hur långa var mötena?
Instämmer med ovanståendeApe of Wrath;n270084 said:För min grupp tog det drygt 6 timmar men då lät jag dem rollspels mycket och vi hade en ganska lång inledning där jag förklarade premisserna för scenariot lite. Ett par gånger ville de följa upp lite ledtrådar som inte riktigt ledde framåt och jag kunde ha drivit det framåt lite men valde att låta de spela ut.
Jag hade för mig att det fanns en förklaring i texten, men jag hittade den inte. Kan det vara så att den gamla stavningen fortfarande var aktuell under den tid som sviten utspelar sig?Nässe;n272573 said:OT: Någon som vet när Upsala blev Uppsala och varför?
Nu var det ju inte någon som riktigt gick igång på min ljudsättnibgsidéer, men kanske har ni förslag på musik. Jag funderar på att använda mig av Sibelius Violinkonsert i d-moll, opus 47, som stämningssättare. Den är från sekelskiftet, fin och ibland mörk, men blir lite väl pampig i vissa delar. Har någon något annat förslag på stämningsmusik för kosmisk sekelskiftesskräck?Lalipat;n272478 said:Jag funderar på att ljudsätta scenerna. Vad tror ni om det här?
Inledningsscenen och andra odramatiska hemmiljöer: Ljudet av pendeln i ett golvur.
Utomhusscener i Uppsala: Domkyrkans klockslag.
Uppläsning av texterna (början och slutet), expeditionen och möten med Varelsen: Ett sådant där illavarslande muller, tillsammans med sprakande elektricitet, som förekommer i senaste säsongen av Twin Peaks.
(Invigningen av spårvägen: glad blåsorkester)
Fler förslag?
Jag hoppas att jag inte blir stämplad som gudlös nekromantiker för denna återuppäckning, men är det möjligt att du skulle kunna PM:a dessa regler till mig med? Min uppsala-nostalgi blev för svår så jag beställde hela Upsala-sviten igår, och hade gärna kikat lite på en del möjliga husregler för detta.Bifur;n269398 said:Jag satte ihop egna på en sida, med lite inspiration från Cthulhu Dark och Svavelvinter. PM:ar dig mitt paket ikväll.
Jag ska skickaHenke;n298948 said:Skulle också vara intresserad av detta. Spontant kan jag tycka det blir svårt med regler (iaf kring sanity) då en av systrarna i prologen drabbats utifrån en händelse i äventyret.
Tack!Bifur;n298949 said:Jag ska skicka
Vilken händelse syftar du på? Minns inte att det händer något dramatiskt i prologen som skulle ställa till det för reglerna.
Just det så var det. Ja, i mitt system tvingade jag fram så pass många och svåra slag att en av systrarna blev tillräckligt galen. Men jag tycker inte en RP behöver bli speltekniskt "Vansinnig" för att epilogen ska funka, dessutom styrs det av vem som tittar i kikaren,och vem vet vad som hände med den personen sen? Och ja, några systrar måste överleva, men inte alla. (Och för del 2 och 3 kvittar det väl som jag minns det?)Henke;n298986 said:Tack!
Jag tänker på "Mörkret mellan stjärnorna" och prologen där en syster berättar om att en annan syster som blivit galen men man vet inte vem det är eller exakt varför. Den delen är styrd till epilogen på berättelsen. Man kan givetvis lösa detta på olika sätt, men om man skulle köra på Cthulhu Dark rätt av så tickar ju "Insighten" ner utifrån vad spelaren själv tycker känns läskigt. Risken är ju då antingen att insighten inte slår i botten vid det exakta tillfället eller att den redan slagit i botten tidigare och RP:n redan är galen innan man kommer till slutet. Äventyret (och även de två följande delarna) förutsätter ju nästan att alla RP klarar sig fram till slutet?
Nu var det ett tag sedan jag läste Upsalasviten, men jag fick intrycket av att det inte gick helt bra för systern Det är precis som du skriver så man behöver spela det om det skall fungera med en regelmotor. Vänder jag på det och ser till Cthulhu Darks egna scenarion så är upplägget alltid en skrämmande final som egentligen är precis likadan som Upsala-sviten (t.ex. för "Screams of the children").Bifur;n298992 said:Just det så var det. Ja, i mitt system tvingade jag fram så pass många och svåra slag att en av systrarna blev tillräckligt galen. Men jag tycker inte en RP behöver bli speltekniskt "Vansinnig" för att epilogen ska funka, dessutom styrs det av vem som tittar i kikaren,och vem vet vad som hände med den personen sen? Och ja, några systrar måste överleva, men inte alla. (Och för del 2 och 3 kvittar det väl som jag minns det?)
Håller med. "Problemet" med att låta scenariot vara öppet för slumpen är ju dels att det vill berätta en historia på ett visst sätt, men också att det egentligen är en flashback (utifrån prologen). Att scenariot dessutom har "flashbacks i flashbacken" (gör det inte mindre komplicerat att försöka blanda in slumpen. Det går liksom inte att spela så att alla systrarna råkar dö, eller att samtliga personer i idkerbergjournalen stryker med etc etc.Bifur;n298992 said:Men visst finns det finns brister i att ha ett system, och jag har inte provat att spela utan, men det är inte helt oproblematiskt att friforma det heller. Eftersom man som SL ändå hälsar hårt tyckte jag tärningsslagen lättare upp och tillförde lite (skenbar) agens. Men kanske handlar det bara om ett motstånd från mig som SL att avgöra utfallet av sådant som man "alltid" slår tärning om annars?
Träffande skrivet. Å andra sidan är det ju ingen skillnad mot klassisk rälsning/"fuska med tärningarna" som i vilket hederligt gammalt tradspel som helst . Jag kom väl fram till att jag hellre gör så än krossar illusionen av spelarpåverkan helt. Jag vet att jag måste rädda två systrar till slutet, men inte vilka och hur. Det gjorde de konfrontativa scenerna mer spännande. Sedan ingår det ju SLs jobb i ett sådant upplägg att under äventyrets gång mixtra med förutsättningarna så att utfallet till slut blir det önskade ;-).Henke;n299016 said:Håller med. "Problemet" med att låta scenariot vara öppet för slumpen är ju dels att det vill berätta en historia på ett visst sätt, men också att det egentligen är en flashback (utifrån prologen). Att scenariot dessutom har "flashbacks i flashbacken" (gör det inte mindre komplicerat att försöka blanda in slumpen. Det går liksom inte att spela så att alla systrarna råkar dö, eller att samtliga personer i idkerbergjournalen stryker med etc etc.