Nekromanti Ur-systemet till rollspel

Johan K

Gammal & dryg
Satt & undrade lite över själva ur-systemet till dagens rollspel..
Min fundering är vad är det ? Var kan man hitta det`? Finns det ?
Är det nån form av klon av d20-systemet som kom till oss i & med det första D&D ??

/ Johan K, som njuter av det sommarlov som komma skall !

Rising

Vila i frid
Var kan man hitta det`?
Det beror på vad man menar med ur-system. Alltså, hur många gemensamma drag detta ur-system skall ha med dagens rollspel.

I ett kort perspektiv kan man mena att det är första DnD och att det går att hitta... hemma hos Oldtimer, gissar jag.

I ett längre perspektiv skulle man väl kunna kalla det urgamla Kriegsspiel; det första konfliktspelet med någorlunda simulationistiska regler, för ett ur-rollspel. Reglerna försökte efterlikna världen, snarare än att bli sitt eget världs naturlagar, såsom reglerna i Schack och Othello. Kriegsspiel kan man väl hitta... på något österrikiskt museum, kanske.

I mitt perspektiv är ur-rollspelet mycket svårare och enklare att hitta än så.

Antingen behöver du en tidsmaskin för att hitta det, eller så kan du besöka närmsta skolgård för låg- och mellanstadieelever.

Hunk

Hero
I det korta perspektivet

Det beror på vad man menar med ur-system. Alltså, hur många gemensamma drag detta ur-system skall ha med dagens rollspel.

I ett kort perspektiv kan man mena att det är första DnD och att det går att hitta... hemma hos Oldtimer, gissar jag.
Om man är intresserad av hur de första "moderna" rollspelen såg ut är mitt tips att gå in på Dave Arnesons Blackmoorsida och ladda ned Blackmoor. Det var trots allt det andra supplement som gavs ut till D&D och innehåller det första publicerade rollspelsäventyret "Temple of the Frog", som i alla fall jag någon gång skulle vilja spelleda. Dokumentet är, trots att det är scannat, bara ca 2 meg stort, så det skall nog t o m gå att ladda ned utan bredband (men det tar nog lite tid). Det är en scan av den nionde printningen, men jag tror inte så mycket skiljer sig från originalet.