Björn Wärmedal;n323833 said:
Fast jag kan ändå hålla med om att stora kampanjer som löser/avslöjar meta ploten i någon mening kan upplevas som att de avslutar kampanjvärlden. Lite som att jag tycker det överlag är rätt ointressant med äventyr i Midgård eftersom det häftigaste som kan hända där redan hänt.
Jag ser i grund och botten inget problem med begränsade settings som i princip är till för att spela en enda maffig kampanj, och där världen är byggd runt denna kampanj. Det kan ofta ge en mycket mer tillfredsställande spelupplevelse, i och med att möjligheterna att faktiskt
påverka världen blir mycket större. Traditionellt brukar äventyr och köpekampanjer annars främst handla om at
bevara ett status quo, av typen "Kultisterna försöker frammana en ärkedemon, och vi måste stoppa dem."
Som exempel, se på Star Trek TNG. Besättningen på Enterprise, med Picard i spetsen,
stoppar många dåliga saker från att hända, men Federationen i det stora hela är ungefär samma efteråt som innan. Det är en bra modell för en typisk kampanjvärld - det finns många fraktioner, det finns mycket att utforska, och många faror man kan möta. Jag skulle mycket väl vilja spela eller spelleda en kampanj i Star Trek-universat.
Men som ett annat exempel, se på Babylon 5. Det är en serie som berättar om en extremt omvälvande historisk period och den centrala roll stationen Babylon 5 och folket där spelar i denna. Vi har Jordens fall mot fascism, Centauris andra erövrande av Narn, brottet med den eviga cykeln orsakad av kampen mellan ordning och kaos, Narns frigörelse, återtagandet av Jorden, och skapandet av den Interstellära Alliansen. Världen efter TV-serien är radikalt annorlunda än världen innan - det är en enormt tillfredsställande resa, men efteråt så är världen "slut". Att spela B5-kampanjen. Det hade varit enormt coolt att spela B5-kampanjen, men jag känner inte någon som helst lust att spela något annat i den världen.