Nekromanti Ur Varselklotet - vad går spelet ut på?

Jag har ju läst en del om Ur Varselklotet, sett Simon Stålenhags fantastiska bilder samt strölyssnat och somnat till några actual play-sessioner, t ex på Rollspelsmåndag och Red Moon Roleplaying, men jag har ändå svårt att greppa vad spelet går ut på? Är det likt Symbaroum/Svärdets sång där den stora kampanjen gör att man typ måste byta spelgrupp när kampanjen/mysteriet/Den Stora Sanningen har uppdagats?

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag tror att man helt enkelt löser mysterium och har roligt tillsammans, får en nostalgitripp och reflekterar kring hur det är att vara barn.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag brukar tänka "Goonies" med robotar och gigantiska svävande farkoster. Har dock bara spelat en gång (på Gothcon 2017) och annars enbart läst.

Bifur

Veteran
Grisodlar'n;n323767 said:
Är det likt Symbaroum/Svärdets sång där den stora kampanjen gör att man typ måste byta spelgrupp när kampanjen/mysteriet/Den Stora Sanningen har uppdagats?
Byta spelgrupp hoppas jag inga rollspel tvingar en till :)!

Annars, är mitt intryck detsamma som vad övriga säger. Mysterierna är ingen stor grej utifrån vad jag uppfattat. Mest en anledning att tota ihop barngrupperna. Sedan är de så klart skrivna med omsorg och verkar ha en röd tråd och så vidare. I den här APen: http://www.vispelarrollspel.se/podcasts/spelskaparna-ur-varselklotet-del-1-av-3/ leder Nässe, som ju författat spelet, en grupp. Det borde väl vara så nära "vad spelet går ut på" i konstruktörens tanke som man kan komma.

Bifur;n323773 said:
Byta spelgrupp hoppas jag inga rollspel tvingar en till :)!

Annars, är mitt intryck detsamma som vad övriga säger. Mysterierna är ingen stor grej utifrån vad jag uppfattat. Mest en anledning att tota ihop barngrupperna. Sedan är de så klart skrivna med omsorg och verkar ha en röd tråd och så vidare. I den här APen: http://www.vispelarrollspel.se/podcasts/spelskaparna-ur-varselklotet-del-1-av-3/ leder Nässe, som ju författat spelet, en grupp. Det borde väl vara så nära "vad spelet går ut på" i konstruktörens tanke som man kan komma.
Ok, jag ska checka sidan. Svärdets sång och kampanjen Korpens Klagan har jag, men inte läst klart. På baksidan av Korpens Klagan står det att boken innehåller en episk kampanjfinal där Det Glömda landets öde kan avgöras. Det låter som att allt blir klart där. Och Symbaroum, finns det inte någon lång kampanj där sanningen bakom Davokars ruiner avslöjas eller något liknande?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Och varför skulle det vara ett slut där? För varje kapitel som avslutas börjar ett nytt!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Grisodlar'n;n323775 said:
Ok, jag ska checka sidan. Svärdets sång och kampanjen Korpens Klagan har jag, men inte läst klart. På baksidan av Korpens Klagan står det att boken innehåller en episk kampanjfinal där Det Glömda landets öde kan avgöras. Det låter som att allt blir klart där. Och Symbaroum, finns det inte någon lång kampanj där sanningen bakom Davokars ruiner avslöjas eller något liknande?
Korpens Klagan har en kampanjfinal, men kampanjvärlden fortsätter ju med fler äventyrsplatser (finns en hel del fan-material) och dessutom jobbar ju Fria Ligan (och Magnus Seter?) på en ny världsdel/kampanjdel.

Symbaroum har en maffig kampanj där 3 av 6 böcker är släppta (del 4 planeras dyka upp i vinter). Där finns det också en hel del frikopplade äventyr som inte knyter an till den kampanjen.

Liknande är väl tanken i Coriolis. Du har en central kampanj (Ikonernas Nåd), men en hel del kortare äventyr som är frikopplade från den.

Spontant ser jag inte vilken värld som havererar pga att man spelat spelets "episka kampanj". Ereb Altor "tog ju inte slut" för att man spelat Konfluxsviten eller Nidländska Reningen?

Eventuellt så har Mutant UA varit ett undantag fram tills nu när Fria Ligan skall släppa Hindenburg.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fast jag kan ändå hålla med om att stora kampanjer som löser/avslöjar meta ploten i någon mening kan upplevas som att de avslutar kampanjvärlden. Lite som att jag tycker det överlag är rätt ointressant med äventyr i Midgård eftersom det häftigaste som kan hända där redan hänt.

Staffan

Myrmidon
Björn Wärmedal;n323833 said:
Fast jag kan ändå hålla med om att stora kampanjer som löser/avslöjar meta ploten i någon mening kan upplevas som att de avslutar kampanjvärlden. Lite som att jag tycker det överlag är rätt ointressant med äventyr i Midgård eftersom det häftigaste som kan hända där redan hänt.
Jag ser i grund och botten inget problem med begränsade settings som i princip är till för att spela en enda maffig kampanj, och där världen är byggd runt denna kampanj. Det kan ofta ge en mycket mer tillfredsställande spelupplevelse, i och med att möjligheterna att faktiskt påverka världen blir mycket större. Traditionellt brukar äventyr och köpekampanjer annars främst handla om at bevara ett status quo, av typen "Kultisterna försöker frammana en ärkedemon, och vi måste stoppa dem."

Som exempel, se på Star Trek TNG. Besättningen på Enterprise, med Picard i spetsen, stoppar många dåliga saker från att hända, men Federationen i det stora hela är ungefär samma efteråt som innan. Det är en bra modell för en typisk kampanjvärld - det finns många fraktioner, det finns mycket att utforska, och många faror man kan möta. Jag skulle mycket väl vilja spela eller spelleda en kampanj i Star Trek-universat.

Men som ett annat exempel, se på Babylon 5. Det är en serie som berättar om en extremt omvälvande historisk period och den centrala roll stationen Babylon 5 och folket där spelar i denna. Vi har Jordens fall mot fascism, Centauris andra erövrande av Narn, brottet med den eviga cykeln orsakad av kampen mellan ordning och kaos, Narns frigörelse, återtagandet av Jorden, och skapandet av den Interstellära Alliansen. Världen efter TV-serien är radikalt annorlunda än världen innan - det är en enormt tillfredsställande resa, men efteråt så är världen "slut". Att spela B5-kampanjen. Det hade varit enormt coolt att spela B5-kampanjen, men jag känner inte någon som helst lust att spela något annat i den världen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tycker nog Ur varselklotets styrka är att det är relaterbart. Kanske framförallt med Stranger Things och liknande i modern åtanke, men bara bilderna är tillräckligt för att uppleva starka återblickar.

Om köksbänksdrama är jordnära drama så tycker jag nog Ur varselklotet är BMX-drama: att spela osnutna snorungar som utforskar en verklighet som för dem är jordnära men som för oss är både bekant och främmande på samma gång.

Snarare än långa kampanjer tycker jag det lämpar sig fantastiskt bra för one-shots.