Nekromanti Ursula K. LeGuin död

God45

#PrayersForBahakan
Hon var en stor författare. Left hand of Darkness var en genuin ögonöppnare för mig rörande vad litteratur kunde göra. Vi har förlorat en till jätte.

cogitare

Swashbuckler
Tråkigt! Jag gillade Övärlden-böckerna. Har inte läst hennes sci-fi böcker...

Cog.

Bifur

Veteran
LeGuin var en stor favorit, särskilt på den tiden då den fanns mindre fantasy/SF att läsa på svenska. Dags att återvända kanske?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
En fin författare — tråkigt att hon gått bort. Jag minns särskilt en sf-novell som handlade om hur man återvände till Jorden och fann att man nu bara använde teknik för vetenskap och medicin. I övrigt levde man enkelt. Det var typ 30 år sen jag läste den, men den etsade sig fast. Dock minns jag inte titeln eller antologin och har misslyckats med att hitta den igen. Någon som vet?

Undrar

Christian

McKatla

Utan titel
Troligen den författare som betytt mest för mig genom åren, särskilt när jag var yngre. Som 12-åring läste jag Trollkarlen från Övärlden, och blev djupt berörd av detta med Skuggan som jagade Ged, grubblade över det i månader (nej, jag hade inte tagit del av Jungs teorier om Skuggan vid den tiden, men log igenkännande när jag någon handfull år senare gjorde det!). LeGuin fick mig att förstå att du kunde vara tillgänglig, underhållande och djup på en gång, något jag är henne evigt tacksam för. I mitt tycke är hon giganten inom fantasy, oerhört mycket mer givande att läsa än t.ex. Tolkien eller Lewis (det fanns inte lika mycket fantasy att hitta på svenska på den tiden). Hennes SF är utmärkt den med, men grep mig ändå inte alls på samma sätt som berättelserna från Övärlden. De är fortfarande bland de bästa böcker jag har läst. Jag träffade henne på en bokmässa för massor av år sedan, och sträckte fram mitt mycket slitna ex av Gravkamrarna från Atuan för att hon skulle signera den. Med belåtet tonfall konstaterade hon att ”It looks well used”, som vore det den bästa komplimang du kunde ge en författare.
Vila i frid!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
LeGuin har skrivit många mästerliga verk. Tre passager som har berört mig extra djupt: Arhas frigörelse i slutet av The Tombs of Atuan; Geds och Lebannens samtal om livets och vågornas gång i The Farthest Shore; samt protest-vandrarna i novellen "The ones that walk away from Omelas". Jag mötte Ursula LeGuin för nästan 30 år sedan när hon besökte sin svenska förläggare. Vi var en grupp fans som fick chansen att fråga henne om hennes berättelser och och hon svarade vänligt och detaljerat på alla undringar.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Fiktionslek;n271692 said:
En fin författare — tråkigt att hon gått bort. Jag minns särskilt en sf-novell som handlade om hur man återvände till Jorden och fann att man nu bara använde teknik för vetenskap och medicin. I övrigt levde man enkelt. Det var typ 30 år sen jag läste den, men den etsade sig fast. Dock minns jag inte titeln eller antologin och har misslyckats med att hitta den igen. Någon som vet?

Undrar

Christian
Kan det möjligen ha varit en annan författare som skrev den novell jag tänker på? Jag börjar undra, för idag var jag på SFbok i Gbg och bläddrade i samlade verk av Le Guin, och jag hittade inte novellen där heller. Men jag har ett så tydligt minne av att hon var författaren. Jag minns att jag i denna unga ålder var förvånad över att hon skrev SF, för jag bara läst Övärlden tidigare och tyckte det var självklart att hon var en fantasyförfattare. Hur som helst köpte jag idag The Left Hand of Darkness, som jag inte läst. Det ska bli spännande!

C

Nässe

Myrmidon
Fiktionslek;n271724 said:
Kan det möjligen ha varit en annan författare som skrev den novell jag tänker på? Jag börjar undra, för idag var jag på SFbok i Gbg och bläddrade i samlade verk av Le Guin, och jag hittade inte novellen där heller. Men jag har ett så tydligt minne av att hon var författaren. Jag minns att jag i denna unga ålder var förvånad över att hon skrev SF, för jag bara läst Övärlden tidigare och tyckte det var självklart att hon var en fantasyförfattare. Hur som helst köpte jag idag The Left Hand of Darkness, som jag inte läst. Det ska bli spännande!

C
Kan det vara någon novell i The Wind´s Twelve Quarters? För mig är övärlden ok. Det är hennes SF som varit mindblowing; alla de som utspelar sig i samma värld, Left hand of darkness, The Dispossessed, The word for world is forest, The telling etc. Sen har hon skrivit några böcker som är väl är fantasy men i grekisk mytologi (?). Lavinia, Gift, Voices, Powers. De är riktigt bra också.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Jag missade helt Ursula när jag var i ung, mottaglig ålder och befarar att Övärlden-böckerna kanske känns för barnsliga nu. Tänkte köpa dem ändå och läsa. Sedan får barnen ärva dem, jag är rätt säker på att de kommer att uppskattas.

Tant Ragnar

Gamle usling
P.eLL.e;n271731 said:
Jag missade helt Ursula när jag var i ung, mottaglig ålder och befarar att Övärlden-böckerna kanske känns för barnsliga nu. Tänkte köpa dem ändå och läsa. Sedan får barnen ärva dem, jag är rätt säker på att de kommer att uppskattas.
Om något så har jag uppskattat böckerna mer ju äldre jag varit då jag läst om dem. Senaste gången var när jag var en bra bit över trettio. Framför allt de senare böckerna handskas med svåra ämnen (Tehanu, berättelser från övärlden och buren av en annan vind). Jag kan varmt rekommendera alla böcker i serien, även till en vuxen.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Tant Ragnar;n271733 said:
Om något så har jag uppskattat böckerna mer ju äldre jag varit då jag läst om dem. Senaste gången var när jag var en bra bit över trettio. Framför allt de senare böckerna handskas med svåra ämnen (Tehanu, berättelser från övärlden och buren av en annan vind). Jag kan varmt rekommendera alla böcker i serien, även till en vuxen.

Just att ha läst dem som ung skapar ju mer eller mindre starka nostalgiska band, som jag saknar i detta fall. Men ska bli spännande. Återkommer kring detta!

GnomviD

Heresiark
LeGuin var nog min största. Hon skrev så vist, roligt, personligt och allvarligt att jag känner det som vore hon en vän, som jag har samtalat om livets alla frågor om, trots att jag aldrig mött henne. Det har kunnat ta länge mellan varje gång jag läst henne, men varje gång var det som om vi återupptog samtalet vid ett bekant tema, utan uppehåll. I natt grävde jag fram The Farthest Shore och läste Ged och Lebannens diskussion om livets förgänglighet. Ändå har jag varit genuint sorgsen hela dagen.

Max Raven

T12-kultist
Inte läst närmsevis nog av hennes verk, men det jag läst har varit riktigt bra.

Vila i frid.