Vimes
Sillkung
Kan det möjligen ha varit en annan författare som skrev den novell jag tänker på? Jag börjar undra, för idag var jag på SFbok i Gbg och bläddrade i samlade verk av Le Guin, och jag hittade inte novellen där heller. Men jag har ett så tydligt minne av att hon var författaren. Jag minns att jag i denna unga ålder var förvånad över att hon skrev SF, för jag bara läst Övärlden tidigare och tyckte det var självklart att hon var en fantasyförfattare. Hur som helst köpte jag idag The Left Hand of Darkness, som jag inte läst. Det ska bli spännande!Fiktionslek;n271692 said:En fin författare — tråkigt att hon gått bort. Jag minns särskilt en sf-novell som handlade om hur man återvände till Jorden och fann att man nu bara använde teknik för vetenskap och medicin. I övrigt levde man enkelt. Det var typ 30 år sen jag läste den, men den etsade sig fast. Dock minns jag inte titeln eller antologin och har misslyckats med att hitta den igen. Någon som vet?
Undrar
Christian
Kan det vara någon novell i The Wind´s Twelve Quarters? För mig är övärlden ok. Det är hennes SF som varit mindblowing; alla de som utspelar sig i samma värld, Left hand of darkness, The Dispossessed, The word for world is forest, The telling etc. Sen har hon skrivit några böcker som är väl är fantasy men i grekisk mytologi (?). Lavinia, Gift, Voices, Powers. De är riktigt bra också.Fiktionslek;n271724 said:Kan det möjligen ha varit en annan författare som skrev den novell jag tänker på? Jag börjar undra, för idag var jag på SFbok i Gbg och bläddrade i samlade verk av Le Guin, och jag hittade inte novellen där heller. Men jag har ett så tydligt minne av att hon var författaren. Jag minns att jag i denna unga ålder var förvånad över att hon skrev SF, för jag bara läst Övärlden tidigare och tyckte det var självklart att hon var en fantasyförfattare. Hur som helst köpte jag idag The Left Hand of Darkness, som jag inte läst. Det ska bli spännande!
C
Om något så har jag uppskattat böckerna mer ju äldre jag varit då jag läst om dem. Senaste gången var när jag var en bra bit över trettio. Framför allt de senare böckerna handskas med svåra ämnen (Tehanu, berättelser från övärlden och buren av en annan vind). Jag kan varmt rekommendera alla böcker i serien, även till en vuxen.P.eLL.e;n271731 said:Jag missade helt Ursula när jag var i ung, mottaglig ålder och befarar att Övärlden-böckerna kanske känns för barnsliga nu. Tänkte köpa dem ändå och läsa. Sedan får barnen ärva dem, jag är rätt säker på att de kommer att uppskattas.
Tant Ragnar;n271733 said:Om något så har jag uppskattat böckerna mer ju äldre jag varit då jag läst om dem. Senaste gången var när jag var en bra bit över trettio. Framför allt de senare böckerna handskas med svåra ämnen (Tehanu, berättelser från övärlden och buren av en annan vind). Jag kan varmt rekommendera alla böcker i serien, även till en vuxen.