Nekromanti USA-humor

Olle Linge

Snigel
För er som inte är bekanta med det, läser jag till gymnasielärare i engelska. Just nu håller vi på med USA och ska lära ungdomarna så mycket man hinner på ungefär tre timmar, vilket förstås inte är så värst mycket. Jag känner dock att jag vill blanda upp det hela med en del humor, så därför frågar jag er om hjälp.

Länka helt enkelt till roliga saker som har med USA att göra (det kan vara vad som helst, men bör vara acceptabelt att använda i ett klassrum). Seriestrippar, skämt, ordvitsar, berättelser, bilder eller vad ni nu må komma på. Ös!

cogitare

Swashbuckler
Köp/låna en bok med citat från den sittande presidenten. Han har sagt så mycket dumt och roligt att du nog kan hitta en hel del material där :gremsmirk:

C.

Gordeg

Hero
Skitbra material till engelskalektioner och översättningsövningar, för ibland måste man läsa citaten mer än en gång för att förstå vad the prez menade. Fast å andra sidan det kanske betyder att det är mindre bra som lektionsmaterial? Hmm...

Gordeg

Rickard

Urverk speldesign
Topp 10-listan [OT]

"Top Ten Bush moments"
Jag fattar inte. Topp 10-listorna är såå jäkla tråkiga och till och med en sådan lätt sak som att skämta om Bush lyckas han få tråkig.

/Han som häpnar (och som redan hade sett de flesta klippen där)

Rosen

Myrmidon
Den mannen är fantastisk

Han borde vara användbar i engelsk språkundervisning också, eftersom många av hans grodor är oavsiktliga ordvitsar - han geggar ihop engelskans grammatik, bygger meningar som Frankenstein och använder uttryck som bara liknar de han egentligen tänkte på.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Det är farligt mycket agenda över sånt att använda i ett klassrum, tycker jag.

Jag menar inte att det skulle vara ett solklart övertramp; och jag menar inte något om yttrandefrihet och jag tar inte Bush's parti i någon av hans politiska frågor.

Jag tycker bara att det vore mer olämpligt än lämpligt.

Troberg

Sinister eater
Det är farligt mycket agenda över sånt att använda i ett klassrum, tycker jag.
Precis min tanke.

Varför inte köra något quiz med olika presidentcitat, typiska för respektive presidenters tidsperiod. Tex:

"December 7th, 1941 - a date which will live in infamy"
"Walk softly and carry a big stick"

Saxifrage

Hero
Framför allt kan man ju ifrågasätta det pedagogiska med att jaga grodor för en viss politiker. Det säger inte så mycket om landet (eller om politikern, för den delen).

Trobergs twist är dock lysande. Applåd! :gremlaugh:

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker bara att det vore mer olämpligt än lämpligt.
Varför? Det är ju bara roligt? Man kan ju plocka något av alla hans grodor som inte behandlar krig mot terror eller Irak-frågan som kanske (fortfarande) är heta potatisar?

C.

cogitare

Swashbuckler
Framför allt kan man ju ifrågasätta det pedagogiska med att jaga grodor för en viss politiker. Det säger inte så mycket om landet (eller om politikern, för den delen).
Nu var det kanske inte ren pedagogik som jag fick känslan av att de humoristiska inslagen skulle vara. Utan ett sätt att bryta isen eller få en humoristiskt avbrott under lektionstiden. Jag ser inte de otroliga kontroversen (eller att det skulle ligga någon agenda bakom det) för att man drar lite roliga citat från GWB?

Men om man nu tycker att det är såååå farligt så kan man ju krydda det med citat/grodor/whatnot från andra kända amerikaner. Det finns säkert mycket att hämta.

C.

Saxifrage

Hero
Ge inte mig äran för den, jag har stulit det konceptet.

"Amatörer lånar, proffs stjäl". Så creds för en bra stöld! :gremgrin:

zuntona

Swordsman
Hann du med att se Bullshit tidigare idag tog de upp pojkscouterna diskriminering och utfrysning av homosexuella trots att enligt lag ska de inte få det. Domstolen dömde dock rätt till scoutkåren.

zuntona

Swordsman
Re: bot?

Grymt avancerat, nästan på en mänsklig nivå.
Var påståendet en förfrågning eller ett skämt. Jag är en tämligen aktiv forumist om du tittar på inlägg och hur länge jag varit medlemm.

zuntona

Swordsman
Re: bot?

Ok förstår. Ska göra det tydligare att det är en signatur kanske.