Nekromanti USCM - Vafalls?

Storuggla

Champion
Ja, titeln säger väl det mesta. Jag har sett den där mysko förkortningen ett tag nu men först nu är jag trött nog för att bry mig. Jag känner igen det från Alien-rullarna men... vafalls? Slåss man mot aliens hela dagarna? Måste alla bära grönt? Finns det att köpa/ladda ner? Skriker folk mycket i det? Blir det kul? Måste man ha underliga tärningar?

Kort sagt: Vad är det? Och är det kul?

Storuggla, tänker sig tvättsvampar

Herr Akbar

Veteran
Måste alla bära grönt? - Njae, ibland kräver uppgiften stadscammogrått, ökenbeige eller Spec-Op-svart.

Finns det att köpa/ladda ner? Det är gratis, men finns inte enkelt tillgängligt för alla. Hör av dig till Oskar Grindemyr på www.uscm.tk så kanske du får ta en närmare titt.

Skriker folk mycket i det? - You betcha!

Blir det kul? - Tycker du att en av höjdpunkterna i ett spel är att skapa en ny karaktär? Tycker du det är tråkigt när spelledaren lägger fingarana i mellan för att rädda livet på rollpersonerna? Då är USCM-RPG för dig! Fast det är kul däremellan också. Den nu levande karaktär som överlevt flest speltillfällen/missions är uppe i 17 stycken, så man kan alltså klara sig rätt bra trots allt, men det är rätt ovanligt.

Måste man ha underliga tärningar? -Alla underliga tärningar du har, exklusive d20 och d30. Fast det är ett mycket enkelt system trots detta.

Slåss man mot aliens hela dagarna? - Det är inte så vanligt, som tur är. Men visst, ibland besannas faktiskt alla marines mardröm. Statistiken säger att få överlever ett sådant uppdrag. Det finns dock gott om andra saker att göra som Colonial Marine, och faktiskt en del andra hemska varelser att slåss mot också. De flesta uppdrag dokumenteras, så om du vill läsa om vad som kan hända under ett speltillfälle, gå in och botanisera bland mission-debriefingarna .

Du kan läsa mer om kampanjen på hemsidan.

L337

Warrior
Och nu undrar jag en sak om USCM, vart i hittar man egentligen regelsystemet?

Herr Akbar

Veteran
Det finns inget ställe där man kan ladda ner reglerna (dom fortfarande under utveckling, men klart spelvänliga), men om du ber snällt kanske Über-SL Oskar skickar dig ett ex. Gå in på forumet och fråga.

Herr Akbar

Veteran
Jag har skrivit lite mer hur kampanjen fungerar på forumet för evenemang, etc (länk här som jag hoppas funkar). Rekommenderas om man vill veta lite mer om hur det skiljer sig från en vanlig rollspelskampanj med fast spelargrupp.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
men om du ber snällt kanske Über-SL Oskar skickar dig ett ex. Gå in på forumet och fråga.
Nej tack. Det går tretton gratisrollspel på dussinet, som man inte behöver fråga om. Och de flesta suger, så att hålla folk utanför är en jättebra strategi för att få noll och ingen att intressera sig för ert spel.

- Vulf

Storuggla

Champion
"Nej tack. Det går tretton gratisrollspel på dussinet, som man inte behöver fråga om. Och de flesta suger, så att hålla folk utanför är en jättebra strategi för att få noll och ingen att intressera sig för ert spel."

Ungefär så jag tänkte. Regga mig på ett nytt forum, skriva ett inlägg och be om ett regelverk jag inte vet ett jota om (som jag dessutom kanske inte får)? Nej du, minst tre steg för mycket. Jag tar och spelar något annat istället. :gremfrown:

Storuggla, konsument schmonsument

Herr Akbar

Veteran
Jag förstår hur ni tänker, men det här är inte riktigt ett gratisrollspel i vanlig ordning utan snarare ett koncept. Reglerna är inte kompletta så de finns inte att ladda ner någonstans.

Jag var inte ute efter att sprida evangeliet här på forumet, vi ville bara ha fler spelare till kampanjen i Uppsala. Så om du/ni bor i Uppsala eller i närheten så är ni välkomna att prova på att spela. Man kan som sagt ha en väldigt stor spelgrupp i USCM jämfört med vanliga rollspel.

Storuggla

Champion
Åka till Uppsala fö ratt spela? Nähä du – det har jag gjort förr och då blev min hatt helt slak! Stora Mandelnederlaget 2004! :gremooo:

Storuggla, hattmiffo extraordinare

Herr Akbar

Veteran
Hahaha, nä det är nog enklast om man redan bor här och dessutom har lite dötid som man kan tänkas fylla med lite monsterslakt.

Brixton

Veteran
Har inte varit här på länge och sen springer man på en tråd om sitt eget spel när man tittar in :gremsmile: Det är alltså jag som startat upp det här som kallas USCM.

Reglerna finns som sagt inte tillgängliga för allmänheten och vi har egentligen inte så mycket intresse av att sprida dom heller. Vi har mest gjort regelsystemet för "eget bruk", men när vi tycker att det är tillräckligt färdigt för att vi ska kunna publicera det offentligt utan att behöva skämmas för det kommer vi antagligen att göra så.

USCM är en rollspelskampanj som startade i Linköping och som sen har spridit sig lite sen vi började använda våra regler/rollspelskoncept för att arrangera scenarion på konvent. Det har gjort att vi numera även har spelargrupper i Uppsala, Örebro och Kalmar som kör med samma regler och även samexisterar i samma spelvärld.

Om någon är nyfiken på kampanj/regelsystem så är antagligen det bästa sättet att prova att leta upp oss på ett konvent och vara med på ett scenario. Vi brukar köra det som dropin-rollspel för det mesta och konventsscenariona är förstås fristående scenarion som är helt orelaterade till vår kampanj i övrigt.
/Oskar

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nej tack. Det går tretton gratisrollspel på dussinet, som man inte behöver fråga om. Och de flesta suger, så att hålla folk utanför är en jättebra strategi för att få noll och ingen att intressera sig för ert spel."

Så vitt jag vet så har det aldrig varit någon uttalad avsikt ifrån Oskars sida att sprida regelboken över hela världen eller värva så många spelare som möjligt till kampanjen. Vi klarar oss rätt bra ändå med de 20+ spelare och tre systerplutoner vi fått utan någon nämnvärd marknadsföring. Personligen tycker jag att i detta fall så är stämningsbilden viktigare än reglerna och där är Alien-filmerna det bästa hjälpmedlet. Så nej, vi ser det inte som en ynnest att bli uppmärksammade av folk här på wrnu. Om det inte räcker med den info som finns på den officiella hemsidan med tillhörande forum, våra konventsscenarion och filmerna för att man ska gilla spelupplägget så lär man i alla fall inte behöva se reglerna.

ro83rt

Swordsman
Hahaha, nä det är nog enklast om man redan bor här och dessutom har lite dötid som man kan tänkas fylla med lite monsterslakt.
Hm, det är nog nionde gången som det visas tecken som tyder på att det viktigaste i den här kampanjen är att det fajtas så mycket som möjligt. Jag tror dessutom att det på hemsidan står att man inte behöver gestalta sin roll. Vore det inte enklare för alla om ni helt enkelt berättar exakt på vilket sätt ni spelar? Många forumiter, som iofs gillar Alien, kanske tar sig en tankeställare om det visar sig att det är ett übergamistiskt upplägg. Vilket jag alltså då fått och därför inte varit sugen på att pröva, trots att jag gillar Alien.

Herr Akbar

Veteran
Äh, sluta var en sån snobb :gremcool:. Beskriva "exakt" hur vi spelar? Hur gör man det? Det finns lika många sätt att spela som det finns kombinationer av spelare och spelledare. Begränsningen i det här spelet ligger i att det handlar om korta äventyr på endast ett speltillfälle. Och att det är mycket fajt, förstås, men inte nödvändigtvis. Det är helt upp till den som snickar ihop äventyret, och till viss del på spelarna. Det står att man får gestalta sin roll om man vill men att det viktigaste inte är tunga rolltolkningar. Fast man är välkommen att göra det om man har lust, det är bara roligt. Reglerna är väldigt enkla och inte särskilt strikta, så det handlar mer om imrovisation och fart än regler. Reglerna ska inte komma i vägen för det roliga, nämligan rollspelandet. Och med rollspel i det här sammanhanget menas att tillsammans uppleva spännande och fantasieggande historier, inte att improvisera fram en Lars Norén-pjäs (vilket iofs kan vara kul det med ibland). Fast ibland är det mycket ångest även i uscm, förvisso. Vi som spelar uscm i Uppsala har rollspelat i ungefär 20 år och har testat en del olika spel och spelstilar, och visst, uscm är väl bland det mest avslappnade, men inte tråkigaste! Och själva upplägget passar bra när man inte längre har tid att spela så mycket (vilket gör att det blir svårt för alla att komma på alla spelmöten). Men för att det ska funka ännu bättre skulle vi vilja ha lite fler spelare och spelledare, därav inlägget på forumet. Och det där med monsterslakt var lite ironiskt. När aliens är med är det oftast rollpersonerna som blir slaktade, precis som det ska vara.

ro83rt

Swordsman
Snobb och snobb, det handlar väl mer om hur givande ett ev. deltagande är för moi. Att själv sitta och gestalta järnet är ju inte så kul om medspelarna bara vill mentalt hångla med sitt pulserifle. Nu kan jag t.ex. tycka att warhammer är kul och därför har jag inte i sak mot sådant spelande heller men Alien rymmer många möjligheter för skojsigt rollspel. Då är det synd om detta försvinner i ett evigt knattrande. Men jag tror att jag förstår lite hur ni spelar. Tack för svaret.