Nekromanti Utöka Eldkvast?

solvebring

Superhero
Ja, jag funderar på om det är någon idé med att vidga Eldkvast som även en materialbank för D&D?
Eldkvast mina sida som numera är i bloggformat, som är tillägnad amatörmakat material till Drakar & Demoner (alla utgåvor).

Det händer dock inte så väldigt mycket på sidan, så jag tänkte. Hm... DoD, Sveriges mest spelade fantasy-rpg, klassikern... D&D, det internationellt mest spelade fantasy-rpg't och det verkligen en klassiker. Ja, vi behöver ju knappast gå in på rollspelens eller D&D's historia för att förstå vad som menas.

Well... Gör vi - ni - svenskar tillräckligt med eget material till D&D så att det vore någon mening med att folk slängde in sitt D&Dmaterial i PDF'er och delade det med resten av D&D-Sverige?
Tänkte om man skulle lägga till D&D3.x och D&D 4.0 på sidan också nämligen.
Vad tror ni?

Eksem

Champion
Det är det tråkiga med internet 2009, det finns så många sajter och så mycket material att även de bästa projekt kan fastna och stanna av helt. Finns reklamsajter i miljonklassen som inte lyft alls.

Jag har sett väldigt lite svenskt DnD-material utöver Dunder och Drakar och några Fenix-artiklar.

Vad du borde göra är att ta en annan approach till det hela. Att det finns någonstans att lägga material är nog inte riktigt tillräcklig drivkraft för att leda till nytt skapande. Alltså måste det finnas något annat som lockar för att det ska bli något.

Jag ser två saker här, dels finns det inte så stor anledning att göra just svenskt material till DnD; men å andra sidan finns det en hel del duktiga svenskar som har gjort DnD-grejjer som både är orginella och har klass.

Om du kan få tag i duktiga personer du känner till, och ge dem någon form av erbjudande eller annat incitament att göra material, då tror jag att det kanske skulle kunna hända något.

solvebring

Superhero
Intressant tanke.
Det svåra är dock - vad, vad, kan jag locka dem med?
Du känner möjligtvis inte till någon av dessa duktiga personer så att man skulle kunna kontakta dem?

Eksem

Champion
Du känner själv till duktiga personer, som Dante, t.ex. :gremlaugh:

Vad som triggar folk att göra grejjer är svårare att veta. Ovan nämnde har ju dels gjort saker för Fenix, dels är en del av Dungeon of Doom; så de är ju människor som gör DnD-saker som blir offentliga. Du kanske kan fråga dem varför de gjort saker tidigare?

LuZeke

Veteran
Jag håller nog med. De som verkligen tar sig tid att göra något till D&D tenderar att lägga upp det på sina egna sidor och på WotC's forum för feedback. Sen tror jag också att de flesta skriver sina adderingar på engelska ändå, med undantaget översättningen Dunder och Drakar då.

Själv skulle jag nog sikta på att lägga upp nån form av projekt wiki istället. Sätt upp ett mål som t.ex. "Vi ska göra en community-byggd mehca kampanj-setting till D&D4e" eller nåt.
Nånting lite mer styrt.