Nekromanti Utöka hierarkin i Vampire the Masquerade

Kärlekscraft

Swordsman
Då hatets lampa lyser starkt över nyaste Vampire:Requiem, kör vi på med det gamla goda Vampire - The Masquerade , verkligen allt var bättre för. :gremlaugh:

Men när det kommer till Hierarkin inom framför allt Camarillan ställer det till lite problem....
Officella hierarkin är ju:
1)Fledgings
2)Neonater
3)Ancillae
4)Elders
+ Methusalaeh & Antedileuvian

Men varje "stånd/kast" säger inte så jättemycket egentligen. Beroende på klanen/prövningarna/ens 'Sire'/personligheten påstår litteraturen att det kan ta upp till 50 år - eller endast ett par år från att gå från fledgin till myndig neonat

Speciellt när man kommer högre upp i hierarkin saknas det subkategorier. Ex,adeln har ju baron->greve->hertig i verkligheten, samt att de många länder i världshistorien har haft liknande hierarkisystem med 4 positioner jämte Västvärlden jämfört med Indien.
Har tittat på den här; http://en.wikipedia.org/wiki/Caste_system_in_India , men den hjälpte inte så mycket. En kindreds/vampyrs status är avhängigt ens klan, erfarenhet, acckumlation av xp och därmed höga tal på sina discipliner & andra överjordiska krafter, kontaktnätverk, positiva relationer med andra mäktiga, hur inflytesrik man är både inom den egna världen och den mänskliga såsom ägande, inflytande, monetärt kapital, insyn, information, underhuggare etc.

Men då kan ju exempelvis en Malkav som förvisso har höga attribut och högre generation, men inget inflytande jämfört med en yngre Ventrue som innehar tungt inflytande inom både finansvärlden, politiska scenen och massmedia i staden - men förrutom det är svagare. Har försökt lösa det med exempelvis att karaktärerna kan vara elders av första till sjunde/tolfte rangen och dyl.

En "prins", betyder ju inte endast en prins på engelska, utan också furste, och kan i andra delar av världen också kallas för "hertig","greve","sultan", Anarkernas /prins/ kallas ju för baron och sabbatens för ärkebiskop.
Därutöver styr ju Prinsen av New York över ett stort område, med många invånare - lägga till någon form av underprinsar - samt att vissa mindre prinsar är självständiga? I Mexico City, Sabbatens huvudstad, är stan så stor att den har två st ärkebiskopar. Samtidigt behöver ju en "prins" inte vara en elder utan kan också vara en ancillae, med generation högre än säg 8-9 - få in den i hierarkin?

(Läste också lite i kastsystemet i Indien, utan artikeln, som länkas ovan, nämner att det finns högkastiga som är fattiga & omvänt; lågkastade som är rika i dagens Indien. Att vara krigare räknades som det näst högsta kastet, men vad betydde det i dåtiden om man var en mening soldat med låg sold? Högre respekt när man kommer in på marknaden - men inget mera?

Ymir

Liten kantbaron
Till att börja med skulle jag vilja betona att elder inte = låg generation. Det finns ingenting utom rena traditioner som hindrar en vampyr från att embrejsa en människa bara ett år eller fem (eller för den delen, två dagar...) efter att hon själv blivit embrejsad, och iochmed det borde det lätt ha funnits gen 13-14 redan före bronsåldern, som alltså borde, om de överlevt, traska runt och vara 5000+ år gamla idag. Så hela den här kopplingen methuselah = gen 4-5 är jättekonstig, eftersom det också borde finnas megasuperurgamla vampyrer som har generation 9, 12 eller för den delen 14. Det enda med fördelningen av generationerna som borde ha ändrats över tid är genomsnittet, dvs, det finns fler vampyrer av generation 13 nu än det fanns på bronsåldern, men de fanns då med.

Generation är koolt, men det här är en väldigt problematisk bit av konceptet, som känns extra fattig då generation är kopplat till hur många duttar man kan ha. Jag känner ofta att KotEs Dharma och nya Vampires Blood Potency är mycket bättre som kraftmått betraktat, då de dels är mer flexibla värden, och dels har en tydligare (men likfullt inte absolut) koppling till en vampyrs ålder och erfarenhet.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade nog inte lagt till fler kast eftersom det gör saker striktare och kommer i vägen för politikandet. Det spelar ju inte egentligen någon roll vilken officiell titel man har, det handlar om hur mycket makt man roffat åt sig och hur många vänner man har och ärligt talat hur fruktad man är.

Ymir

Liten kantbaron
Men då kan ju exempelvis en Malkav som förvisso har höga attribut och högre generation, men inget inflytande jämfört med en yngre Ventrue som innehar tungt inflytande inom både finansvärlden, politiska scenen och massmedia i staden - men förrutom det är svagare. Har försökt lösa det med exempelvis att karaktärerna kan vara elders av första till sjunde/tolfte rangen och dyl.
Jag ser inte problemet, alls. Jag har alltid känt att det som avgör ens status inom Camarillan är ens ställning i Camarillans hierarki, dvs om man är primogen, sheriff, harpy eller vad man nu är. Men oavsett om man är del av detta eller står utanför det är det i praktiken rena vilda västern, dvs, man får den status andra tillmäter en baserat på ens ålder och hur läskig/badass man är. Och så har jag alltid upplevt att det är menat att vara.

Kindred of the East lägger mer fokus på de här ålders-baserade hierarkierna, men där känns det också mycket mer passande eftersom vampyrkulturen i KotE är hierarkifixerad och konfuciansk; om man i KotE är en jina som dödar en mandarin, då blir man pariah i hela vampyrsamhället, och kan glömma att nånsin avancera bortom sin jina-status. Däremot, i Camarillan, där är det som sagt Den starkes rätt som gäller på ett annat sätt; gibbar man sheriffen och kan retroaktivt hävda sin rätt att göra det, och har tillräckligt med creds (ålder, hållhakar, etc) för att bli erkänd, då kan man själv bli sheriff.

och det är så det ska vara i Camarillan, tycker jag.

Kärlekscraft

Swordsman
jo, men de högre generationerna är ju låsta på ett attribut-/disciplinvärde på värdet <5>. Samt att de har lägre nivåer utav blod & inte kan använda sig av lika många poäng per runda. Dessutom fungerar vissa discipliner bara på vampyrer av högre generationer(människor oavsett), + att vissa nivå '6' discipliner är tämligen bra(som ex. att man kan halvera allt lethal skada om man har fortitude 6), vilket skulle vid en mer öppen eller dold konfrontation ställa oddsen till den vampyr med lägre generations favör. Förvisso kan man ha med, mer liberala regler som att man får lära sig andra discipliner förrutom sina klandisicpliner samt de fysiska(potence + fortitude + celerity), men de kan endast ha max 5 i dessa.

Kärlekscraft

Swordsman
Inte flera kast som ska läggas till, utan fler nivåer inom respektiva kast. Ex: Elder - nivå/rang 1-7/12.

Förrutom de fyra officiella kasten i Indien existerar det sisådär 50 subkategorier till. I hela landet existerar det upp till 3000 olika subkast(har jag för mig), olikheten varierar beroende på region med mera. Ex. khastr-brahmin(påhittat!) för en viss region and so on,,,,

God45

#PrayersForBahakan
kärlekscraft said:
Inte flera kast som ska läggas till, utan fler nivåer inom respektiva kast. Ex: Elder - nivå/rang 1-7/12.
Det är ännu värre! Varför skulle någon ta fram ett sådant superstelt system? Varför är det praktiskt? I praktiken hade det ju inte betytt något. "Den där killen är nivå 7 men han är en galjonsfigur. Killen där borta, han är läskig på riktigt."

Det finns ju en klan som har exakt ett sådant system, Tremere. Men de är ett gäng super anala nördar som verkligen bryr sig om sådana småaktiga grejer. De är som akademiker på riktigt.

Det är ju inte som om Toreadors, Ventrues, Brujhas eller Gangrels hade brytt sig om sådant.

Kärlekscraft

Swordsman
Att inte ha några subkategorier är just det som gör kasterna stela....

Vi spelar för nuvarande äventyrserien Giovanni Chronicles, just nu del 3, och spelarna räknas numera som Elders, men de är 'newbies' så att säga i elderbranschen och har egentligen inga stora nätverk & inflytande i jämförelse med andra elders, snarare mera som mäktiga neonater.

*OCH, jag löste då detta genom att säga att ni är elders av de lägre nivåerna, eftersom de tog upp just det som jag nyss nämnde.

Ymir

Liten kantbaron
Med allt detta sagt, jag ska försöka vara lite konstruktiv också. Men jag kommer inte jobba utifrån Fledgings/neonat/ancilla/elder/etc-skalan, då jag vidhåller att den bör vara relativt obetydlig och informell, utan jag hade isåfall tyckt det vore roligare att bygga ut Camarillans interna struktur genom att skapa mer formella titlar och ämbeten inom Camarillan. Några exempel:

Arbitor: En arbitor är en expert på lagarna och traditionerna, som verkar i en rådgivande kapacitet åt prinsen och sheriffen. En arbitor kan egenmäktigt begära in hjälp från en justicar, men hen bör givetvis se till att ha väldigt goda skäl för det. Genom detta blir arbitorn en person prinsen och sheriffen är tvungna att i viss mån respektera och lyssna på. Posten innehas i regel av en gammal och erkänt vis vampyr.

Liktor: En krigartitel som tillfaller prinsens och primogenets livvakter. Liktor är respekterade för sina martial skills men har inga särskilda privilegier. I vissa städer kan de olika klanernas primogener utse liktorer med uppdrag att beskydda hela klanen mot övergrepp.

Kvestor: En kvestor är den finansiella/ekonomiska experten i en stad. Ofta är prinsen och kvestorn samma person, och titeln blir därför meningslös, men det finns även kringresande kvestorer som jobbar direkt under Camarillans inre cirkel, och dessa är mycket fruktade då de används för att gå igenom prinsens och primogenets affärer och se till att inget (överdrivet) skumt försigår. Sådana kvestorer har makten att kalla in en justicar.

Praetor: En titel som tillfaller ledaren för ett krigståg mot Sabbaten/försvaret av en stad. Praetorer utses på ad hoc-basis av den inre cirkeln, och får inte egenmäktigt agera mot prinsar, men väl lägga in veto mot deras beslut.

Prokonsul: Prokonsulerna verkar som språkrör åt den inre cirkeln. De befinner sig normalt sett på resande fot runt Camarillans besittningar, och har huvudansvaret för att genomdriva den inre cirkelns order och organisera försvar mot sabbaten och andra hot. Prokonsuler kan egenmäktigt avsätta prinsar, och omger sig i regel med ett entourage av liktorer. Det tros finnas en prokonsul av varje klan. Prokonsulernas uppgifter överlappar ibland med Justicarernas, och det har hänt att de haft subtila men påtagliga konflikter sinsemellan.

Ärkefurste/Lord: En ärkefurste eller lord är en prins som flera andra prinsar och deras städer svurit trohet. Systemet har blivit allt ovanligare i takt med att Camarillans hierarkier försvagats, men det är fortfarande vanligt här och var där det råder en påtaglig maktobalans mellan städer och vampyrfraktioner, eller där man helt enkelt är väldigt konservativa av sig. På pappret har en ärkefurste inga specifika extra befogenheter visavis Camarillan, annat än såtillvida att han kan avsatta prinsarna under honom i hierarkin om han gör bedömningen att de misskött sitt ansvar. Sådana handlingar kommer dock att kritiskt granskas av arbitorerna.

Orakel: En vampyr som tros ha profetiska eller visionära krafter och ofta kommer att utgöra nån slags maskot för sin klan. Orakel är vanligast bland malkaver och nossar, men förekommer inom alla klaner. Konceptet kritiseras ofta för att vara inspirerat av Sabbaten, men är i själva verket äldre än Sabbaten som organisation. Orakel har inga speciella befogenheter, men deras klanfränder i deras stad tenderar att beskydda dem och ta dem i försvar, då det är en skamfläck på alla deras ära om oraklet kommer till skada eller förnedras.

Kärlekscraft

Swordsman
*Puss och kram*

Detta låter som ett jättebra tillägg till systemet och hierarkin!!!

Hade just tänkt mig att skapa någon typ av 'storprins', som styrde över mindre underprinsar, samtidigt som vissa av dessa underprinsar(helt vanliga prinsar) kan vara helt "sjävstyrande", dvs inte ligga under någon storprins. Detta kommer att skickas vidare och läggas in i vår stora egenskapade pdf. :gremlaugh:

slanfan

Hero
Kul! En utökning är roligt! men... (jag MÅSTE såga lite, inte för att det är dåligt, utan för att jag MÅSTE)

Ymir said:
Kvestor: En kvestor är den finansiella/ekonomiska experten i en stad. Ofta är prinsen och kvestorn samma person, och titeln blir därför meningslös, men det finns även kringresande kvestorer som jobbar direkt under Camarillans inre cirkel, och dessa är mycket fruktade då de används för att gå igenom prinsens och primogenets affärer och se till att inget (överdrivet) skumt försigår. Sådana kvestorer har makten att kalla in en justicar.
Detta faller ju rimligen på en arcon eller justicar tänker jag. Dessutom ser jag inte hur någon prins någonsin skulle tillåta detta att ske. Also, worst job ever! om man inte verkligen älskar att gräva i vansinnigt farliga och privata monsters angelägenheter... Att överleva mer än 3 undersökningar vore i mina ögon jämförbart med att infiltrera Alamut.

Ymir said:
Prokonsul: Prokonsulerna verkar som språkrör åt den inre cirkeln. De befinner sig normalt sett på resande fot runt Camarillans besittningar, och har huvudansvaret för att genomdriva den inre cirkelns order och organisera försvar mot sabbaten och andra hot. Prokonsuler kan egenmäktigt avsätta prinsar, och omger sig i regel med ett entourage av liktorer. Det tros finnas en prokonsul av varje klan. Prokonsulernas uppgifter överlappar ibland med Justicarernas, och det har hänt att de haft subtila men påtagliga konflikter sinsemellan.
På vilket sätt är detta inte en Justicar? (om svaret är: Det är inte en Justicar, det är ju en Prokonsul, det står jättetydligt först av allt! Då godtar jag det direkt!)

Jag är jättenördig och har bestämda åsikter när det kommer till VtM. Men skulle aldrig påstå mig veta bättre än någon annan. Den här tråden var tvungen att skrivas i!
Vem vet, Virginia kanske kommer med något konstuktivt senare...

Ymir

Liten kantbaron
Detta faller ju rimligen på en arcon eller justicar tänker jag. Dessutom ser jag inte hur någon prins någonsin skulle tillåta detta att ske. Also, worst job ever! om man inte verkligen älskar att gräva i vansinnigt farliga och privata monsters angelägenheter... Att överleva mer än 3 undersökningar vore i mina ögon jämförbart med att infiltrera Alamut.
Tja, jag bara spånade helt förutsättningslöst. Men man kan väl tänka sig att en prins som avlivar en kvestor ligger jävligt illa till hos den inre cirkeln.

På vilket sätt är detta inte en Justicar?
Den är skapad av andra medlemmar av den inre cirkeln, som blev avundsjuka på de som kommit på idén med justicarerna och ville ha en egen idé...

nej, men skämt åsido, givet hur stor världen är känns fem-sex justicarer alldeles för lite. En alternativ approach vore att två- eller tredubbla mängden justicarer, men en alternativ befattning som överlappar och ofta hamnar i konflikt med justicarerna kändes mer dynamiskt.

slanfan

Hero
Ditt förutsättningslösa spånande är mycket spännande att läsa :gremsmile:

En prins som inte kan komma undan med ett mord är inte mycket till prins i mina ögon.

God45

#PrayersForBahakan
Är inte hela grejen med att vara prins att man är mästare över sin domän? En anledning till att det finns så få Justicars är att ingen prins vill ha dem i sin domän. Enda anledningen att de inte går crazy banans över det är att de är den extrema eliten och fruktansvärt effektiva och att de är få och inte dyker upp så ofta. Finns det en massa folk "uppifrån" som springer runt och ifrågasätter prinsarna hade saker antagligen inte fortsatt smidigt.

slanfan

Hero
God45 said:
Är inte hela grejen med att vara prins att man är mästare över sin domän?
Min uppfattning är att exakt det är grejen med att vara Prins.

Camarillan skulle i mina ögon falla isär direkt om den försökte inkräkta på Prinsarnas affärer. Så länge det inte handlar om brott mot traditionerna såklart.

Mukwa

Swashbuckler
Jag är också inne på att det blir väldigt stelt med fler graderingar. Det passar för klan Tremere, men jag gillar att Camarillan har simpla ämbeten. Det coola i intrigerandet blir att få de som innehar ämbetena att känna sig behövd av dem. Om titeln Praetor existerar, som förvisso var ett coolt hittepå av Ymir, så försvinner charmen om den där krigshärjade Brujahn som försvarat staden mot flertalet Sabbatraider innehar en titel. Det är coolare, imo, om Brujahn helt enkelt går emot prinsen och får prinsen att nästan tappa ansiktet innan prinsen anpassar sitt förslag så att det inte krockar med anti-Sabbat-strategin.

Jag tror att fler titlar skapar en stängdare politik för spelarna än vad som redan presenteras i VtM.

Vad gäller de titlar som finns tycker jag så här:

Fledgling - Är ingen titel, utan bara en benämning på en nyskapad vampyr. Benämningen kan även användas som skymf mot någon ung utan en respekterad sire.

Neonate - Är inte heller en titel, utan bara benämningen på en ung vampyr. En ättling till en respekterad sire kommer direkt kallas neonate om den behöver kallas något alls. Det är inte en nedvärderande term, utan bara en term på någon som inte har någon titel eller inflytande.

Ancillae - En benämning på någon som troget tjänar en elder. En elder utser sin Ancillae för att alla andra ska veta att Ancillaen för elderns talan. I teorin kan en elder utse vem som helst, men i praktiken kommer inte etablissemanget tolerera att någon under ca 100 år finns med i de äldres diskussioner, och även om de skulle göra det så skulle den som för den äldres talan inte kunna hävda sig utan att ha sin ättelinje och sin erfarenhet att falla tillbaka på.

Elder - Detta är en informell titel som innehas av någon med stort erkänt inflytande, hög ålder och oberoende ställning (dvs inte längre går sin sires ärenden utan sina egna). Egentligen kan man säga att det här är en person som inte längre behöver redogöra för sin ättelinje, utan med hjälp av sig själv kan hävda sin rätt till den informella titeln. En elder är oftast 300 år och det är inte för att åldern är viktig, utan för att det är ungefär där man har så stort inflytande i vampyrvärlden och kan manifestera sådan styrka att andra respekterar/fruktar en.

Methuselah - 1000-åriga vampyrer. Riktigt uråldriga individer kallas Methuselah. Det är ett samlingsnamn på de äldsta vampyrerna i världen. De som mer eller mindre var med när det började. Ingen skulle kalla någon annan Methuselah, de skulle tituleras Elder.

-------
Jag ser inte de här stegen som titlar, utan mer som typ hur vissa språk väljer att särskilja unga och vuxna. Fast det här är mer än att dua eller nia någon i tal.
-------

Titlar (Camarillan)
Det här är de riktiga titlarna, ämbetena. Jag tycker att de duger gott.

Den inre cirkeln
Justicar - En för varje Camarillaklan. Den högsta positionen inom Camarillan. Jag vet inte riktigt vad de här gör i praktiken faktiskt. De känns ganska överflödiga i en så decentraliserad organisation som Camarillan. Jag skulle kanske ha med dem som någon sorts underrättelsetjänst för att se till att furstarna gör vad de ska, men eftersom furstarna får göra vad som helst så länge traditionerna följs så känns det också lite meh...

Prins/Kalif/Furste/Kejsare
Styr enhälligt en hel stad/region. Furstens ord är lag. Inom Camarillan är det furstens skyldighet att upprätthålla traditionerna, men detta görs förstås bara när fursten själv vill det. När fursten bestämmer något så är det så. I praktiken vill förstås inte fursten stöta sig med folk, och fursten vill heller inte få ett uppror på halsen, så en stor del av politiken är förhandlingsbar trots det allsmäktiga ordet från fursten. I vissa fall har en furste ett så stort område under sig att hen utsett ställföreträdande maktinnehavare i mindre områden som svarar direkt inför fursten. Stadsövergripande politik är också vanligt och furstar bildar då ett slags fursteråd. Vanligtvis kommer den äldste av de samlade furstarna ha mest att säga till om, men inflytande är i realiteten viktigare.

Seneschal
En vanlig benämning på en furstes högra hand. Alla prinsar har inte en seneschal, men de som har det utser en person som har rätt att föra deras talan när fursten är borta.

Primogen/Rådet/Senaten
För att fursten inte ska behöva stöta sig med någon annan klan i onödan brukar det oftast finnas rådgivare åt fursten. Dessa är utsedda av fursten och oftast finns en rådgivare från varje klan representerad i rådet. Det är inte ovanligt att rådet och fursten är oense, och det är inte heller att rådet är oense om vilken politik som ska föras. I någon laglig mening kan fursten förstås helt ignorera rådet, men i praktiken behöver fursten rådets stöd.

Piska
Ställföreträdande primog/senator. Detta är en titel som ofta innehas av Ancillae.

Sheriff/Lagman/Skarprättare
Detta ämbete ser till att furstens lag upprätthålls. Det är också innehavaren av denna titel som utför straffen för de som brutit mot furstens lag.

-------------
Sedan finns Harpya också, som jag alltid sett som en informell titel på någon som har ögon och öron överallt. Någon de äldre kan vända sig till för att få upplysningar.

Boons - Vampyrernas valuta. Tjänster. Om jag har gjort en tjänst åt dig så är du skyldig mig en gentjänst. Om man kör på det här i mer ordnade former, dvs att vampyrsamhället har det här nedskrivet så är det Harpyan som har det i nån stor cool bok. Isåfall är Harpyan en offentlig titel och våld eller påtryckningar mot harpyan är belagd med totalt dödsstraff via neutronbombsreliker från andra världskriget, typ.

Mukwa

Swashbuckler
Efter lite snack i vrållådan inser jag att Inner Circle behövs och att det finns en central makt i Camarillan som spelar roll.

slanfan

Hero
Göte gorgon said:
Den inre cirkeln
Justicar - En för varje Camarillaklan. Den högsta positionen inom Camarillan. Jag vet inte riktigt vad de här gör i praktiken faktiskt. De känns ganska överflödiga i en så decentraliserad organisation som Camarillan. Jag skulle kanske ha med dem som någon sorts underrättelsetjänst för att se till att furstarna gör vad de ska, men eftersom furstarna får göra vad som helst så länge traditionerna följs så känns det också lite meh...
Påstående: Camarillan är endast decentraliserad ur vissa perspektiv.
Man kan även se den som "den inre cirkelns domän", I praktiken Europa och bitar av USA, rent geografiskt. I det perspektivet blir Justicar som en sheriff. Inte nödvändigtvis en brottsbekämpande bödel, men delegerad att upprätthålla ordningen. Alla Camarillans städer och även i viss mån andra oallierade klaners städer kan jämföras med individer. De har rätt att vistas i Den Inre Cirkelns (DIC) domän så länge de följer reglerna.
Det hela blir givetvis roligare när man betänker att DIC inte är speciellt starka åldersmässigt och att flera av dem fortfarande har en existerande sire. Det pekar ju mot att Camarillan i sig är en del av någons domän...

Oj vad långt från ämnet jag kom.

Tillbaka till ämnet: Camarillan har en Warlord! reflektioner?

Ymir

Liten kantbaron
Man kan även se den som "den inre cirkelns domän", I praktiken Europa och bitar av USA, rent geografiskt.
För att vara petig så verkar en stor del av arabvärlden också vara mer eller mindre Camarilla-styrd. Indien, sedan, är det stora mysteriet i WoD, stället som desperat behövde en egen kampanjbok men aldrig fick det.

slanfan

Hero
Ymir said:
Man kan även se den som "den inre cirkelns domän", I praktiken Europa och bitar av USA, rent geografiskt.
För att vara petig så verkar en stor del av arabvärlden också vara mer eller mindre Camarilla-styrd. Indien, sedan, är det stora mysteriet i WoD, stället som desperat behövde en egen kampanjbok men aldrig fick det.
Väl petat och bra poäng :gremsmile: