Nekromanti Utöka hierarkin i Vampire the Masquerade

Ymir

Liten kantbaron
En relaterad fråga: what about klanernas interna hierarkier? Tremere har ju en väldigt avancerad inre hierarki, men borde inte de andra klanerna också ha -någon- typ av organisation? Vad jag minns finns det väldigt lite av den varan i klanböckerna, utom just vad gäller Tremere.

Kärlekscraft

Swordsman
Just Tremere får väl sägas ha den mest utvecklande och mest avancerande hierarkin. Malkaverna är lite mer liberala - med vissa återkommande 'rådslag', där representanter väljs efter personliga egenskaper. :gremlaugh:

En annan organisatorisk klan är Ventrue med sin 'styrelse'(the board), som varje stad har. Finns mera här, http://www.mindseyesociety.org/wp-content/uploads/2013/05/VentrueClanGuide.pdf

- Dignitas = klan-status, kan förloras och vinnas.
- Praetor - någon form av klanledare, bortsett från den egna primogen
Om hen på egen hand läser igenom dokumentet, kan man urskilja att klanen nästan är lika avancerad som Tremere.

Annars så är väl det samma kaster som gäller för inom klanen såväl som Camarillan i sig, dvs att de lägre måste tungkyssa Elders fotsulor.

Klan LaSombra har något liknande, såväl som klan Giovanni, Follwers of Set - eftersom dessa två sistnämnda klaner är självständiga och betraktas som egna sekter(större organisationer). Brujah är väl ganska jämställda förrutom sina intellektuella Elders som är visa och kunniga.
Klan Tzimisice är lite annorlunda eftersom det finns tendenser att sires & childes kan ha närmare relationer med varandra(dvs inte splittras när man blir myndig), finns vissa titlar som voivode & "stans-väktare-för-hela-vår-klan=sök-inte-bråk!", men dessa titlar är relativt få och högt uppe.

Det nämndes tidigare angående om vissa nya, egenskapade titlar & ämbeten: problemets kärna var att dessa ämbeten stör prinsarnas styre då dessa ämbetsmän rapporterar till Justicarerna, och således inte bör dödas(öppet). Man kan nog finjustera detta på något sätt + glöm inte bort The Inner Circle, som är ovanför både justicarerna, prinsarna & primogenerna. Den ultimata styrelsekroppen som beslutar om Camarillans riktning, traditioner, policies och annat. Möts regelbundet i framförallt Venedig. Och denna inre krets medlemmar består bland annat av mäktiga prinsar, primogener och elders. Och i förhållande till justicarerna, som i det här fallet blir till ett rent verkställande organ som the inner circle styr över - fastän inner circles medlemmar (i hemlighet) är lägre ned på näringskedjan. Likt bilderberger, frimurarna & illuminati. :gremwhistle:

Mukwa

Swashbuckler
Ja, klanstrukturen finns förstås också. Problemet är att det oftast handlar om att utse en primogrepresentant och sedan befästa klanens status gentemot andra klaner. Vad driver en vampyr? Hunger. Så den viktigaste resursen torde vara jaktmarker. Rätten att feeda. och så finnd kulturella värderingar som är värda att bråka om.

Vampyrklanernas hierarkier skiljer sig kraftigt. Tremere, Assamite, Giovanni, Setite, Lasombra och Ventrue har strikta hierarkier som håller ihop klanen. Malkaverna håller ihop klanen, men har inga hierarkier. Brujah har en förhållandevis platt organisation utan styre, men hierarkin finns där och de anordnar frekvent möten så det är trots splittringar en sammanhållen klan. Toreador och Gangrel har ingen klanstruktur whatsoever. Inte Tzimisce heller trots fancy titlar och grejer, tzimisces är kompletta loners eller är ett med sabbatens struktur. Nosferatu är en sammanhållen klan som nog egentligen har en ännu mer sammanhållen klan än Assamite och Tremefe, men eftersom de infiltrerar både Camarillan, sabbaten och anarkerna så känns den splittrad. Baali har den snyggaste klanstrukturen.

cogitare

Swashbuckler
Jag får känslan av att det finns något av en begreppsförvirring här. Då jag håller med om att det inte finns något som hindrar att det finns skitgamla vampyrer av hög generation (13+ eller nåt) så...

Orden Antediluvian och Methusaleh är mer en benämning på vampyrer av låg generation (3 och 4-6 respektive och ungefär).

Orden Elder, Ancilla och Fledgeling är mindre benämningar baserat på generation utan snarare politisk position inom camarillan (och i fallet Fledgling hur nyligen man blivit 'embraced').

Så kopplingen gen 4-5 == Methusaleh är ganska normal EMM och likaså gen 3 == Ante. Men håller helt med om att Elder, Ancilla och Fledgling inte håller samma kopplingar.

Cog.

Mukwa

Swashbuckler
kärlekscraft said:
jo, men de högre generationerna är ju låsta på ett attribut-/disciplinvärde på värdet <5>. Samt att de har lägre nivåer utav blod & inte kan använda sig av lika många poäng per runda. Dessutom fungerar vissa discipliner bara på vampyrer av högre generationer(människor oavsett), + att vissa nivå '6' discipliner är tämligen bra(som ex. att man kan halvera allt lethal skada om man har fortitude 6), vilket skulle vid en mer öppen eller dold konfrontation ställa oddsen till den vampyr med lägre generations favör. Förvisso kan man ha med, mer liberala regler som att man får lära sig andra discipliner förrutom sina klandisicpliner samt de fysiska(potence + fortitude + celerity), men de kan endast ha max 5 i dessa.
Renare blod har sina fördelar, helt klart. Men om du planerar att ha en politisk kampanj med intrigerande och snack så blir inte det grindiga, urusla storyteller-systemet särskilt viktigt. Hur många nivåer i Potence du har kommer aldrig spela roll. Knappt Dominate kommer spela roll i sådana kampanjer, för där de flesta scener kommer utspelas är på Elysium, och om spelarna börjar använda discipliner där inne kommer det inte vara en politisk kampanj längre :gremsmile: Vad som däremot spelar roll är status genom renare blod - dvs om du har en respektingivande ättelinje. Vem var din sire, din sires sire osv. Att kunna introducera sig genom att säga "Jag är Jan Pieterzoon, childe till Hardestadt" väger liksom tyngre än "Jag är Smiling Jack och jag har varit pirat i Karribien, nu är jag en kringlullande anark. Oh btw, Fuck you". Dessutom öppnar det upp för spel där bluffar kring ens härstamning kan spåras upp *exempelhint* och avslöjas.

Den bästa vampirekampanjen är den mångfacetterade imo. Där både Potence och debattskicklighet är viktiga. Just för att generation är en så viktig statusindikator har jag helt tagit bort att man får andra bonusar från generation. Endast ålder och erfarenhet är av vikt för att avgöra hur bra någon är (sedan har jag tagit bort disciplinnivåerna, färdigheterna och attributen också iofs). Så betoningen på generation blir det sociala och inte det mekaniska.