Nekromanti Utan bord?

Jarre

Swordsman
Oj, fick ett infall.

Det talas ju alltid om bordsrollspel, som den "vanliga" formen att hacka orch och leva rövare - men vad händer om man tar bort bordet? Alltså i dess fysiska form. Att sitta i en ring på stolar och soffor, och spela. Finns denna typ av spelande? Någon som har provat?

Då och då hör man att man bör plocka undan allt som förstör och är ivägen för rollspelandet, såsom spelledarskärmar och 600 g-störst-o-fetast-chipspåsar. Om man nu plockar bort själva bordet, uppnåt man då inte en ny nivå av närhet och möjlighet till bättre rollspelande?

Storuggla

Champion
Bordläggning

Jag har aldrig upplevt att bordet hindrat mig i min rollgestaltning. Likadant med chipspåsar och skärmar. Det brukar finnas en tv eller stereo i rummet, så att försöka gömma chipsen känns meningslöst. Vi spelar lika bra eller dåligt med eller utan skärmar och sådant, men bordet fyller en praktisk nytta: Man kan ha det om skrivunderlägg och förvaringsplats. :gremsmile:

Storuggla, boarding

Ackerfors

Alas, your rapids!
Som el Ugglo påpekade har bordet en praktiskt betydelse, både som skrivunderlägg och som något att slå tärningarna emot. Visst, man skulle lika gärna kunna plocka bort bordet men vinsten av det är så ytterligt liten. Att inte hålla på med en massa annat har snarare med självdisciplin (stavas det så?) att göra än det störande momentet i sig.

Insignia

Swashbuckler
Klart man kan spela utan bord. Slå tärningar på golvet kan man göra ^__^
Man kan sitta slumpmässigt utspridda i ett pyttelitet vardagsrum också, eftersom alla inte får plats vid det pyttelilla bordet. O ja.
Fast det är nog ingen stor skillnad från att sitta runt ett köksbord.

Feuflux

omjonasson.se
Man överbord!

Spontan tanke (och de brukar ju vara de bästa?)

Att sitta på stolar/soffor/pallar/ölbackar i en ring utan bord mitt i låter som något som passar toppen i ett tärningslöst scenario med kroppsspråksrika deltagare. Dvs, det blir en helt annan känsla om en spelare reser sig från sin plats och verkligen visar hur han elegant bugar sig inför drottningen. (Antar jag, 100% av mina spelsessioner har utspelat sig runt bord. :gremcrazy: )

Problem:
1) Om man behöver slå tärningar, måste man då sträcka sig ner och göra det på golvet? Jobbigt för oss hösäcksmänniskor. :gremwink:
2) Om man känner för att vila armbågarna nånstans? Eller fötterna?
3) Om de andra har fula byxor kommer man se det jättetydligt! :gremshocked:

Rising

Vila i frid
Hellre bordlös än rådlös.

"men vad händer om man tar bort bordet? Alltså i dess fysiska form. Att sitta i en ring på stolar och soffor, och spela. Finns denna typ av spelande?"

När jag gick i mellanstadiet så spelade vi friformsrollspel varje gång vi skulle gå någonstans. Typ, ute på stan och så. Det var hela tiden "okej, ni kommer in i ett rum med schackrutit golv och det står en stor cyklopstaty vid dörren i bortre änden. Vad gör ni?" (om man gick på någon av de svarta rutorna så vaknade cyklopen till liv...) osv.

Det var bordslöst rollspel. Man kan lira Grusplaying också om man bara är ute och går och inte gillar friform...

Men okej, att bara sitta i en soffa och lira? Jorå, partyrollspel är rätt skönt att lira på det sättet. Om man sitter på golvet runtom en vattenpipa som man sitter och puffar på så är det ju bordslöst rollspel också. (Det är ett utomordentligt sätt att lira partyrollspel på, btw. När någon håller på och jiddrar så kan man sitta och puffa istället för att bli sur för att han snackar så djäkla mycket) Så visst, bordet behövs inte. Det är bara skönt att slippa det, eftersom inga tärningar kan rulla ner på golvet om man redan slår dem där nere.

Däremot vill jag ha ett bord så fort jag har ett äventyr av något slag. Att sitta med papperslappar och en massa lösa anteckningar i knät är inget vidare.

/Rising
som märker att nedräkningen börjat närma sig slutdestinationen nu...

[color:\\"purple\\"]Apex Tres
Jag blev besviken på mig själv för att jag inte blev äcklad, men det hade börjat bli svårt att bry sig om någonting överhuvudtaget. Jag döpte om filmerna till "Britney Spears Birthday Video", "Backstreet Boys Interview" och "Teletubbies Funny Animation" och hoppades att alla som nu laddade hem filerna skulle bli rejält upprörda i mitt ställe.[/color]

Krille

Super Moderator
"Det talas ju alltid om bordsrollspel, som den "vanliga" formen att hacka orch och leva rövare - men vad händer om man tar bort bordet?"

Man får långt ner till ytan som man kan slå tärningar på.

Jag har iofs sett en klase folk spela Castle Falkenstein i kön till cafeterian på BSK, där spelledaren höll kortleken (det spelas med kort) i ena handen och äventyret i andra. Det gick ypperligt.

Liksom, ett bord är en förvaringsplats, vare sig mer eller mindre.

Baron

Veteran
Gott rollspel kan ibland kräva att man slår näven i bordet. Detta bör underlättas av den fysiska närvaron av ett bord. Sedan halvligger alla på golvet och i soffan ändå till slut. Att sitta upp och spela verkar svårt. Antingen är man uppe och hoppar och skriker eller så ligger man. Stolar är inte nödvändiga mer än för spelledaren som måste upprätthålla sin värdighet. Och har tio gånger så många slag att slå som alla andra...

Muggas

Hero
Jag tror nog att det i viss mån kan öka närvarokänslan och koncentrationen hos spelarna i o m att det som skiljer spelarna åt (bordet) försvinner. ett bord kan minska spelarnas engagemang (ju större bord, ju fler prylar på bordet, ju fler spelare, desto mindre engagerade och koncentrerade spelare). risken för slappa halvengagerade spelare minskar nog, tror jag... men sen är det mindre praktiskt att placera ut diverse tillbehör som äventyr o dyl... frågan är hur mycket "tillbehör" som prasslande chipspåsar och colaflaskor inverkar negativt på spelstämningen... hur det än är underlättar ett bord mycket om man ämnar inmundiga tilltugg och drycker under spelmötena...

Johan K

Gammal & dryg
Visst så skulle det nog gå !!

Tjaa, visst så skulle det gå ! Man får väll helt enkelt skaffa några saccosäckar & knöla sig in i dem.. Sen så är det ju bara att dra igång.

Det har gjorts

Dock inte alltid med bra resultat och aldrig vid helt seriösa spelmöten. Det går ifall SL sitter på t.ex. sängen i ett sovrum, och spelarna (ett fåtal, inte många alls) sitter på golvet. Om SL då har en bok eller nåt liknande han kan slå tärningar på och en skärm att ha framför, så går det fint. Dock är det lite svårt för spelare att få fram känslan när de halvligger på golvet.

/Black Dwarf, halvligger inte.

Nightowl

Champion
Om man nu plockar bort själva bordet, uppnåt man då inte en ny nivå av närhet och möjlighet till bättre rollspelande?
Kan man inte leva sig in i en karaktär för att det finns ett bord framför en, bör man nog övergå till att spela dataspel.

Men det går väl bra utan bord... att sitta på golvet är dock enbart obekvämt, men jag har rollspelat i tält och skogsbackar, i en buss och på ett tåg, i en säng och på ett fartygsdäck i två däcksstolar.

Jag tror snarast att man bör lära sig suggerera bort omgivningen, inte förändra den fysiskt.

Erik