Nekromanti Utan magiska föremål

Pom

Swashbuckler
Ja, det här har tagits upp förut och har nu senast tangerats i hur-är-Conan-tråden, men jag tar upp det igen för fräscha perspektiv.

Hur balanserar man elegantast D&D när PC saknar magiska föremål?

Jag kör med att plocka bort var femte level när det gäller att jämföra de aktuella PC med fullutrustade PC och med CR för monster och annat. Alltså:

lvl 1-4 ingen skillnad
lvl 5 motsvarar en fullrustad lvl 4
lvl 6 mostavar lvl 5
7 motsvarar 6
8 -> 7
9 -> 8
10 -> 8
11-> 9
12 -> 10
13 -> 11
14 -> 12
15 -> 12
etc

Men jag har inte haft möjlighet att speltesta det i särskilt många konstellationer av klasser och miljöer, så därför ber jag om råd.

Nu är jag lite näsvis: jag vill just här och nu inte ha uppmaningar som går ut på att jag skall använda ett annat system än D&D3.5.

Hunk

Hero
Jag tror tyvärr att man då måste modifiera antingen regelsystemet genom att sänka monsters DR väsentligt samt låta AC öka med level. Annars är nog enda alternativet att plocka bort en hel massa högnivåmonster, vars DR i praktiken är omöjlig att tränga igenom utan magi (vilket i och för sig inte ter sig så dumt i en low magicvärld). Hur man gör det förra och samtidigt upprätthåller spelbalansen är jag dock inte rätt person att svara på. Väljer man väg två (plockar bort lite monster) så känns din modell vettig.

Pom

Swashbuckler
Jo, lite sparsamhet med immateriella och hög-DR-monster och annat är nog klokt. Som du säger är det rätt logiskt att göra i en lågmagisk värld. Det jag grunnar över är mer att upprätthålla balansen mot mer sårbara men ändå hög-CR-beräknade motståndare.

Jag är rätt förtjust i kombinationen lågmagi och höglevelgubbar. Då blir höga hp i ännu högre grad den enkla men effektiva hjältesimulering de är tänkta att vara. Man vet att man förlorar en del hp i en strid, även om man slåss mot lökar. Man har tillräckligt med hp för att klara flera sådana strider utan problem, kanske, men varje strid tär garanterad på ens resurser på ett sätt som inte automatiskt sker när man har bautaAC och massor av läkemagi.

OK, tack för din input!