Re: Sverok mesta bidragstagarna
Börnmo said:
Jag var med när en kompis sökte socialbidrag för ett tag sedan. Processen var väldigt enkel och smidigt, det enda hindret var snarare att deras handläggningstid var förhållandevis lång. Inget komplicerat eller tillkrånglat, mycket bra för att vara en myndighet och mycket smidigare än vad jag hade förväntat mig.
Nja, jag håller inte alls med. Jag och min sambo har hjälpt äldsta dotters pojkvän med byråkratin kring det, och hela handläggningen är så brutalt uselt puckad att man blir förbannad. Det är flera gångar som man spontant bara vrålat rakt ut "The stupid! It burns!".
Exempel:
* De vet att hans hyra ska vara inne på ett visst datum. Alla papper är ifyllda och inne i tid. Handläggaren tar då semester, och lämnar inte över ärendet till någon annan. Grabben klagar, men inget händer förrän min sambo ringer upp dem och läser lusen av dem på allvar, då blir han tilldelad en annan handläggare. Denna nya handläggare har dock inte tillgång till den första handläggarens dokumentation, så alla papper måste skickas in igen (inte bara de papper som gällde för hyran, utan alla papper om honom). Summa summarum, pengarna till hyran nästan en månad försenade, och grabben fick låna pengar till hyran av sin morsa.
* Som nämnt ovan, så fick han låna pengar. Det såg soc som en anledning att dra ned bidraget, eftersom han då hade löst hyresproblemet. Att ett lån (som han dessutom varit tvungen att ta för att de effat upp) ska betalas tillbaka fanns inte i deras begreppsvärld. Jag tror dock att även detta löstes efter att min sambo ringt och skällt ut chefen där (ser ni ett visst mönster i vilka lösningar som krävs?).
* Det är massor av papper de vill ha in. Det är 2012. Tror ni att de kan ta emot pappren elektroniskt? Ha, då trodde ni fel! Trots att det är bråttom, se fallet med hyran ovan, så ska de gå med opålitlig snigelpost tillverkad av döda träd. Skickar man rekommenderat för att garantera leveransbekräftelse så hämtar de inte ut det.
* Grabben är väldigt framåt och har fixat jobb, dock som vikarie. Det innebär att han kan få ett telefonsamtal och förväntas vara i stort sett var som helst i kommunen snarast möjligt. Ändå tyckte inte spånen på soc att ett busskort var rimligt att betala för.
* De avfärdar honom slentrianmässigt, oavsett vad det gäller. När sedan jag eller min sambo tar kontakt med dem, och lägger på den pondus som ålder och en förmåga att uttrycka sig på byråkratiska och koll på regelverket, då blir det en helt annan ton i skällan. Ska man verkligen behöva ha någon som kan spöa upp dem verbalt varannan vecka för att något ska hända? Borde inte alla behandlas lika?
* Handläggaren har kommit med direkt rasistiska uttalanden. Exempel (cisterat ur minnet): "Jo, det är mycket pappersarbete, men det är för att inte invandrarna ska utnyttja bidragen.". Tyvärr spelade vi inte in det samtalet, det skulle jag vilja skicka till media. Ett sådant uttalande borde vara en karriäravslutare för handläggaren.
Det är en jäkla tur att jag är road av att spela byråkrati som ett spel, och dessutom är flerfaldig mästare i bruket av ordet "enär".
Jag är jäkligt sugen på att göra en webportal för allt som har med soc och arbetsförmedling att göra, så att man kan samla allt sådant på en plats och de som behöver de tjänsterna får full kontroll över sitt ärende. Ungefär som mittbygge.se (som görs av ett systeföretag till mitt jobb, rekommenderas starkt om ni ska bygga) gör för bygglovhantering.