Nekromanti Utbruten deltråd om bidragsfusk i allmänhet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tjavva said:
Det är inte till för att en liten klick kompisar ska kunna sitta i föräldrarnas källare och dricka champis och se på film.
Grejen är väl såhär, att det i dagsläget verkligen inte finns någon anledning att anta att det du beskriver är normen på något sätt. Jag skulle tvärtom anta att "champis och film"/"öl och pizza" representerar en rätt liten del av Sverokföreningarna.

Hur liten måste den delen vara för att det inte längre ska vara värt besväret med extra kontrollåtgärder? Är det motiverat med kontrollåtgärder om 10% av föreningarna felanvänder bidragen? 5%? 0.01%?

Någonstans behöver man nämligen dra gränsen. Man kan prata "principsak" hur mycket man vill, men faktum är att man aldrig når 100% utan att ha en kontrollapparat som styr 100% och som också kostar en hel del pengar i sig.

Proportionalitet, helt enkelt. Det är lite som jakten på s.k socialbidrags-"bidragsfuskare". Den jakten har kostat massor och har skapat allehanda problem - utan att bidragsfusket egentligen kunnat påstås ha varit ett särdeles stort problem ens till att börja med. Eller kan bevisas ha minskat i slutänden.

EDIT: Magnus här, jag har brutit ut den här deltråden eftersom jag tycker att bidragsfusket inte hör ihop med ursprungsfrågan. Hepp!

Übereil

Swashbuckler
Re: Sverok mesta bidragstagarna

krank said:
Proportionalitet, helt enkelt. Det är lite som jakten på s.k socialbidrags-"bidragsfuskare". Den jakten har kostat massor och har skapat allehanda problem - utan att bidragsfusket egentligen kunnat påstås ha varit ett särdeles stort problem ens till att börja med. Eller kan bevisas ha minskat i slutänden.
Ett ännu mer talande exempel var att socialbidragstagare i Florida (vill jag minnas att det var) var tvungna att drogtesta sig för att bevisa att de inte köpte illegal narkotika för pengarna. Kostade en rejäl slant och 99+ % visade sig vara oskyldiga.

Übereil

Cissi

Up to no good.

krank said:

Jag blir lika irriterad över det här och för mig handlar det om en otrolig respektlöshet hos folk och detta går ut över dem som verkligen behöver hjälpen. Vad är det som säger att bara för att det finns bidrag att söka så skulle alla ha rätt till det? Skyldigheter då?

Det finns otaliga exempel på personer som lyft socialbidrag där det sedan visar sig att personen i fråga inte bor i sverige men släktingarna här får dennes bidrag och dubblar på det sättet sitt eget bidrag. Eller att folk studerar i hemlighet och lägger CSN lånet på konto i annan bank så att det inte syns. Att folk bor med en sambo som arbetar heltid och som mycket väl kan försörja dem men inte talar om det för sin handläggare. Folk som jobbar svart och har feta löner men ändå lyfter bidrag och utåt sett är arbetslösa. Det här är faktiskt inte ovanligt.

Det har kommit riktlinjer från socialstyrelsen och kontrollen har stramats upp, tyvärr inte alltid till det bättre.
Jakten på fuskare, när det gäller socialbidrag (ursäkta sidospåret), har resulterat i att kontrollerna och alla steg som man ska genomgå för att ha rätt till socialbidrag blivit så oanterliga att många som både skulle ha rätt till det och som behöver det inte klarar av att söka eller fullfölja ansökan på grund av alla hinder och krav. Detta en direkt konsekvens av att folk fuskar. Men att fuska med socialbidrag eller ersättningar från FK är för mig en annorlunda sak gentemot att fuska med föreningsbidrag. Skattepengar, visst, men det är olika budgetar och jag tror inte att vi satt i system att lura staten på föreningsbidrag och det är så försvinnande små summor om man ställer det mot annat bidragsfusk.

Och självklart måste jakten på fuskare vara i propotion med vilken vinst det ger att sätta dit dem. Men det finns inget som säger att vi inte ska lägga ner pengar på att försöka reda ut fusket för konsekvenserna blir så stora.*

*För att tydliggöra, konsekvenserna när det gäller bidragsfusk kopplat socialtjänsten och Försäkringskassan.

krank

Tjavva said:
Detta en direkt konsekvens av att folk fuskar.
Nej, faktiskt inte. Det är en direkt konsekvens av en övernit vad gäller att sätta åt den försvinnande lilla andelen fuskare.

Tjavva said:
Folk som jobbar svart och har feta löner men ändå lyfter bidrag och utåt sett är arbetslösa. Det här är faktiskt inte ovanligt.
Vad som heller inte är ovanligt är att folk hittar på att det här skulle vara vanligt. Jag har hittills inte sett några källor som visat att det skulle röra sig om några betydande summor totalt sett, eller för all del att någon betydande procent av de som mottar socialbidrag skulle fuska.

Misstänkliggörandet av de svaga i samhället är något högerpartierna gjort betydande politiska poänger av. De har dock totalt misslyckats med att visa att det faktiskt skulle vara ett så stort problem som de påstår.

Som sagt, proportionalitet.

Max Raven

T12-kultist

Tjavva said:
Det finns otaliga exempel på personer som lyft socialbidrag där det sedan visar sig att personen i fråga inte bor i sverige men släktingarna här får dennes bidrag och dubblar på det sättet sitt eget bidrag. Eller att folk studerar i hemlighet och lägger CSN lånet på konto i annan bank så att det inte syns. Att folk bor med en sambo som arbetar heltid och som mycket väl kan försörja dem men inte talar om det för sin handläggare. Folk som jobbar svart och har feta löner men ändå lyfter bidrag och utåt sett är arbetslösa. Det här är faktiskt inte ovanligt.
Jag menar att det är ovanligt, och till skillnad till dig har jag verkligheten på min sida: se här.

Tror det där med bidragsfusk är en myt som sprids och är svårdödad eftersom folk vägrar acceptera både logiken (se fångens dilemma t ex) och den statistiska verkligheten.

Som råttan i pizzan... :gremmad:

Bornmo

Warrior

Tjavva said:
Jakten på fuskare, när det gäller socialbidrag (ursäkta sidospåret), har resulterat i att kontrollerna och alla steg som man ska genomgå för att ha rätt till socialbidrag blivit så oanterliga att många som både skulle ha rätt till det och som behöver det inte klarar av att söka eller fullfölja ansökan på grund av alla hinder och krav.
Jag var med när en kompis sökte socialbidrag för ett tag sedan. Processen var väldigt enkel och smidigt, det enda hindret var snarare att deras handläggningstid var förhållandevis lång. Inget komplicerat eller tillkrånglat, mycket bra för att vara en myndighet och mycket smidigare än vad jag hade förväntat mig.

Sodivra

Champion

Max Raven said:
Jag menar att det är ovanligt, och till skillnad till dig har jag verkligheten på min sida: se här.

Tror det där med bidragsfusk är en myt som sprids och är svårdödad eftersom folk vägrar acceptera både logiken (se fångens dilemma t ex) och den statistiska verkligheten.

133 miljarder i skattefel varje år, ger lite perspektiv på summan bidragsfel. (317 miljoner*)

* Där man beräknar 1/3 vara avsiktligt fusk

Cissi

Up to no good.

Max Raven said:
Tjavva said:

Ursäkta att jag tar illa upp men vad vet du om min verklighet? Och ursäkta att en tidningsartiken inte stämmer in på min verklighet men det gör den inte. Svenskarna är inte ett bidragsfuskande folk, majoriteten fuskar inte men de som gör det fuskar desto mer och det får oerhörda konsekvenser.
Det är inte vardag att man snubblar över en bidragsfuskare men det händer, och det är inte ovanligt.

Btw, min verklgiehet är som handläggare på socialtjänsten och om du visste hur mycket jag lagt ner på att utreda misstänkt och bevisat bidragsfusk... Tid jag hade kunnat lägga ner på folk som verkligen behövde min hjälp, pengar som gått ut på felaktiga grunder. Jag har sett hur de nya rutinerna för att hindra felaktiga ansökningar att överhuvudtaget komma in drabbat personer som inte kan hantera byråkratin. Det är min råtta i pizzan och det är mycket, mycket verkligt för mig och alla mina kollegor.
Att dessa fuskare ALDRIG döms är en helt annan fråga. Vi polisanmäler alla, men det utgår inga straff och oftast läggs förundersökningarna ner.

Råttan lever!

krank

Börnmo said:
Jag var med när en kompis sökte socialbidrag för ett tag sedan. Processen var väldigt enkel och smidigt, det enda hindret var snarare att deras handläggningstid var förhållandevis lång. Inget komplicerat eller tillkrånglat, mycket bra för att vara en myndighet och mycket smidigare än vad jag hade förväntat mig.
Beror ganska mycket på var man bor och så. Och huruvida man verkar vara "på väg" nånstans. Och ofta på hur villig man är att hoppa genom deras cirkusringar vad gäller "motprestationer". Och på hur länge man redan gått på soc. Kring 2:a-3:e månaden brukar det börja bli lite kärvare...

När jag gick på socbidrag i Hudiksvall hade jag inga större problem - eftersom jag kunde hänvisa till pågående studier jag hade uppehåll i för att hämta andan, och dessutom kunde visa upp en lista med 30+ jobb jag sökt varje månad.

Jag hade dock kamrater som inte riktigt lyckats hitta glöden ännu och som hade betydligt större problem. Och numera är det rätt ruggigt jobbigt i längden, då man tvingas slavarbeta (fas3) samtidigt som man söker de där jobben...

Men ja, ofta smidigt, om man bor på rätt ställe etc. Jag behövde typ visa upp hyreskontrakt, räkningar etc men det var inte några större bekymmer.

krank

Tjavva said:
Svenskarna är inte ett bidragsfuskande folk, majoriteten fuskar inte men de som gör det fuskar desto mer och det får oerhörda konsekvenser.
Men det är ju inte det fåtal som fuskar som skapar konsekvenserna. Det är de som skapar de regler ni går efter, de som bestämmer att fuskare ska jagas hårt.

Det är inte fuskarna som stjäl tid från er, utan era uppdragsgivare.

Max Raven

T12-kultist

Tjavva said:
Ursäkta att jag tar illa upp men vad vet du om min verklighet? Och ursäkta att en tidningsartiken inte stämmer in på min verklighet men det gör den inte. Svenskarna är inte ett bidragsfuskande folk, majoriteten fuskar inte men de som gör det fuskar desto mer och det får oerhörda konsekvenser.
Det är inte vardag att man snubblar över en bidragsfuskare men det händer, och det är inte ovanligt.

Btw, min verklgiehet är som handläggare på socialtjänsten och om du visste hur mycket jag lagt ner på att utreda misstänkt och bevisat bidragsfusk.../quote]
Om du är handläggare på socialtjänsten så kommer du självklart att stöta på det här (ur din synvinkel) väldigt mycket, särskilt om du har som en del av din tjänst att jaga fuskar. Det är ungefär som om en polis på våldsroteln skulle säga att det finns en jävla massa våldsamma människor i samhället.

Sedan lite petigt: Om det inte är vardag (alltså vanligt) att man snubblar över en bidragsfuskare så känns det som att det ramlar in under definitionen att det är ovanligt?

Problemet med att man utgår från sin egen verklighet är att det är ganska... dumt... att låta personliga erfarenheter gå före vad som visas i verkligheten. Även om nästan alla göteborgare jag känner är djupt troende kristna, så är det väl inte då bra att jag då, från min egen upplevda verklighet, säger att alla göteborgare är kristna? Jag kan självklart säga att jag känner en väldigt många kristna göteborgare, men det betyder noll och intet (jag bodde på kristet studiehem, så det har sin förklaring).

Troberg

Sinister eater

Börnmo said:
Nja, jag håller inte alls med. Jag och min sambo har hjälpt äldsta dotters pojkvän med byråkratin kring det, och hela handläggningen är så brutalt uselt puckad att man blir förbannad. Det är flera gångar som man spontant bara vrålat rakt ut "The stupid! It burns!".

Exempel:

* De vet att hans hyra ska vara inne på ett visst datum. Alla papper är ifyllda och inne i tid. Handläggaren tar då semester, och lämnar inte över ärendet till någon annan. Grabben klagar, men inget händer förrän min sambo ringer upp dem och läser lusen av dem på allvar, då blir han tilldelad en annan handläggare. Denna nya handläggare har dock inte tillgång till den första handläggarens dokumentation, så alla papper måste skickas in igen (inte bara de papper som gällde för hyran, utan alla papper om honom). Summa summarum, pengarna till hyran nästan en månad försenade, och grabben fick låna pengar till hyran av sin morsa.

* Som nämnt ovan, så fick han låna pengar. Det såg soc som en anledning att dra ned bidraget, eftersom han då hade löst hyresproblemet. Att ett lån (som han dessutom varit tvungen att ta för att de effat upp) ska betalas tillbaka fanns inte i deras begreppsvärld. Jag tror dock att även detta löstes efter att min sambo ringt och skällt ut chefen där (ser ni ett visst mönster i vilka lösningar som krävs?).

* Det är massor av papper de vill ha in. Det är 2012. Tror ni att de kan ta emot pappren elektroniskt? Ha, då trodde ni fel! Trots att det är bråttom, se fallet med hyran ovan, så ska de gå med opålitlig snigelpost tillverkad av döda träd. Skickar man rekommenderat för att garantera leveransbekräftelse så hämtar de inte ut det.

* Grabben är väldigt framåt och har fixat jobb, dock som vikarie. Det innebär att han kan få ett telefonsamtal och förväntas vara i stort sett var som helst i kommunen snarast möjligt. Ändå tyckte inte spånen på soc att ett busskort var rimligt att betala för.

* De avfärdar honom slentrianmässigt, oavsett vad det gäller. När sedan jag eller min sambo tar kontakt med dem, och lägger på den pondus som ålder och en förmåga att uttrycka sig på byråkratiska och koll på regelverket, då blir det en helt annan ton i skällan. Ska man verkligen behöva ha någon som kan spöa upp dem verbalt varannan vecka för att något ska hända? Borde inte alla behandlas lika?

* Handläggaren har kommit med direkt rasistiska uttalanden. Exempel (cisterat ur minnet): "Jo, det är mycket pappersarbete, men det är för att inte invandrarna ska utnyttja bidragen.". Tyvärr spelade vi inte in det samtalet, det skulle jag vilja skicka till media. Ett sådant uttalande borde vara en karriäravslutare för handläggaren.

Det är en jäkla tur att jag är road av att spela byråkrati som ett spel, och dessutom är flerfaldig mästare i bruket av ordet "enär".

Jag är jäkligt sugen på att göra en webportal för allt som har med soc och arbetsförmedling att göra, så att man kan samla allt sådant på en plats och de som behöver de tjänsterna får full kontroll över sitt ärende. Ungefär som mittbygge.se (som görs av ett systeföretag till mitt jobb, rekommenderas starkt om ni ska bygga) gör för bygglovhantering.

krank

Troberg said:
Jag är jäkligt sugen på att göra en webportal för allt som har med soc och arbetsförmedling att göra, så att man kan samla allt sådant på en plats och de som behöver de tjänsterna får full kontroll över sitt ärende.
+1

Det behövs fler såna siter, som sprider kunskapen kring hur olika saker funkar. Säg till om du vill ha någon form av hjälp eller stöd från mitt håll, mao =)

Troberg

Sinister eater

krank said:
Troberg said:
Jag är jäkligt sugen på att göra en webportal för allt som har med soc och arbetsförmedling att göra, så att man kan samla allt sådant på en plats och de som behöver de tjänsterna får full kontroll över sitt ärende.
+1

Det behövs fler såna siter, som sprider kunskapen kring hur olika saker funkar. Säg till om du vill ha någon form av hjälp eller stöd från mitt håll, mao =)
Tack för erbjudandet, men jag har en packa andra projekt som jag hellre gör just nu.

Du är inte bra på att programmera filsystem?

krank

Troberg said:
Du är inte bra på att programmera filsystem?
Nu börjar det här bli otroligt OT, men nope, långt över den nivå jag ligger på, plus att jag har händerna fulla med andra projekt =)

Cissi

Up to no good.

krank said:
Börnmo said:
Beror ganska mycket på var man bor och så. Och huruvida man verkar vara "på väg" nånstans. Och ofta på hur villig man är att hoppa genom deras cirkusringar vad gäller "motprestationer". Och på hur länge man redan gått på soc. Kring 2:a-3:e månaden brukar det börja bli lite kärvare...

När jag gick på socbidrag i Hudiksvall hade jag inga större problem - eftersom jag kunde hänvisa till pågående studier jag hade uppehåll i för att hämta andan, och dessutom kunde visa upp en lista med 30+ jobb jag sökt varje månad.

Jag hade dock kamrater som inte riktigt lyckats hitta glöden ännu och som hade betydligt större problem. Och numera är det rätt ruggigt jobbigt i längden, då man tvingas slavarbeta (fas3) samtidigt som man söker de där jobben...

Men ja, ofta smidigt, om man bor på rätt ställe etc. Jag behövde typ visa upp hyreskontrakt, räkningar etc men det var inte några större bekymmer.
De grupper som jag funderade över, och som har svårt att manörvrera den här djungeln, är grupper som redan har en svag position i samhället. Invandrare som inte kan språket där det är stört omöjligt att skicka ut ett papper med information på deras språk så de förstår vad som förväntas av dem. Psykiskt sjuka eller folk som mår dåligt i största allmänhet och som inte klarar av att trolla fram alla papper i tid.
I alla fall på min arbetsplats har nya rutiner kommit till för att förhindra att försörjningsstöd gått ut felaktigt och detta har ganska uppenbart försvårat ytterligare för grupper som redan hade problem med eländet.

Cissi

Up to no good.

krank said:
Tjavva said:
Svenskarna är inte ett bidragsfuskande folk, majoriteten fuskar inte men de som gör det fuskar desto mer och det får oerhörda konsekvenser.
Men det är ju inte det fåtal som fuskar som skapar konsekvenserna. Det är de som skapar de regler ni går efter, de som bestämmer att fuskare ska jagas hårt.

Det är inte fuskarna som stjäl tid från er, utan era uppdragsgivare.

Ja, du har rätt i att det ju är arbetsgivaren, eller egentligen politikerna på riksnivå, som infört krav på nya rutiner. Vi som jobbar hade nog hellre sett att vi fått lägga ner vår tid på annat.
Det känns som att vi skolas in i ett förhållningssätt där vi ska misstro människor som söker hjälp och ifrågasätta deras motiv. Det är tröstlöst.

Jag gillar ändå inte att folk (en liten majoritet men uppenbarligen ett tillräckligt problem för att politikerna ska vilja göra nått åt det) sätter i system att plocka av samhället pengar som de inte har rätt till.

Recca

Femme Fatale

Tjavva said:
Jag gillar ändå inte att folk (en liten majoritet men uppenbarligen ett tillräckligt problem för att politikerna ska vilja göra nått åt det) sätter i system att plocka av samhället pengar som de inte har rätt till.
En liten "majoritet"?

Cissi

Up to no good.

Max Raven said:
Om du är handläggare på socialtjänsten så kommer du självklart att stöta på det här (ur din synvinkel) väldigt mycket, särskilt om du har som en del av din tjänst att jaga fuskar. Det är ungefär som om en polis på våldsroteln skulle säga att det finns en jävla massa våldsamma människor i samhället.

Sedan lite petigt: Om det inte är vardag (alltså vanligt) att man snubblar över en bidragsfuskare så känns det som att det ramlar in under definitionen att det är ovanligt?

Problemet med att man utgår från sin egen verklighet är att det är ganska... dumt... att låta personliga erfarenheter gå före vad som visas i verkligheten. Även om nästan alla göteborgare jag känner är djupt troende kristna, så är det väl inte då bra att jag då, från min egen upplevda verklighet, säger att alla göteborgare är kristna? Jag kan självklart säga att jag känner en väldigt många kristna göteborgare, men det betyder noll och intet (jag bodde på kristet studiehem, så det har sin förklaring).

Jo, förvisso så handlar det såklart om kontext. Men en polis på våldsroteln jobbar ju per sin yrkesdefinition med våldsbrott, på samma sätt som en polis på knark jobbar med missbrukare och langare och på ett kristet studenthem är det nog ganska stor risk att man stöter på en eller ett par kristna.
Men jag jobbar inte på enheten för bidragsfusk (mig veteligen så existerar inte någon så enhet dig man kan söka sig om man vill fuska med försörjningsstödet) och då tänker jag att jag inte skulle stöta på dem heller. Jag valde inte att jobba med människor för att jaga fuskare och tack och lov så slipper jag det idag då jag lämnar tiden som försörjningsstödshandläggare bakom mig och gått vidare.
Nu jobbar jag med vuxna missbrukare. Gissa vilka jag träffar i mitt jobb nu. Just det, vuxna missbrukare. Tror du att jag tror att alla över arton i den här stan missbrukar för det? Jupp, för så måste det vara, för jag träffar ju bara missbrukare i min vardag, varje dag.

Cissi

Up to no good.

krank said:
Troberg said:
+1

Det här är en lysande idé. Socialtjänsten är så fruktansvärt efter sin egen tid och så omodern att det är pinsamt. Vad som helst som gör saker mer lätthanterliga är en vinst.