Nekromanti Utbruten deltråd om islam och terror

Michael Coren är alltid vettig. Jag rekommenderar att ni lyssnar på honom. Tänk om svensk media vore lika saklig och rationell, istället för att försöka skyffla skulden på SD?

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Nznemi7mGxQ&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Nznemi7mGxQ&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Betänk också siffran som Coren nämner, 15.000 "jihadist attacks" sedan 9/11 mot 1 norsk, blond dödsknarkargalning.

Muslimska galningar 15.000 - nationalistgalningar 1

Rickard

Urverk speldesign
Re: Terrordåd i Norge

Grisodlar'n said:
Michael Coren är alltid vettig. Jag rekommenderar att ni lyssnar på honom. Tänk om svensk media vore lika saklig och rationell, istället för att försöka skyffla skulden på SD?

Betänk också siffran som Coren nämner, 15.000 "jihadist attacks" sedan 9/11 mot 1 norsk, blond dödsknarkargalning.

Har du fler länkar till anti-muslimska förespråkare som du känner att du vill dela med dig av?

/Han som kommer att tänka på denna person

Coren är inte emot muslimer utan emot de som utför terrordåd i sitt heliga krig (jihad). Har du tittat på klippet? Är du pro-Jihad, förresten?

Jag vill också göra klart att jag inte behöver tycka om Kent Ekeroth och hans grodor för att rösta på SD. Jag skulle inte ha något emot att han sparkades ut ur partiet. Hans första uppmärksammade twitter-inlägg ang. bombdådet har jag dock förståelse för, då han trodde att det var fråga om ett islamistiskt terrordåd. Det var faktiskt ett par islamistiska terrorgrupper som tog på sig dådet i början.

Problemet med Ekeroth är att han fortsätter att leverera grodor. Han är något av en "gift that keeps on giving" för svensk slaskpress. Ibland får jag intryck av att han vill förstöra för partiet med flit.

På begäran så bidrar jag med en länk till:

http://www.thereligionofpeace.com/index.html#Attacks

solvebring

Superhero

Coren är inte emot muslimer utan emot de som utför terrordåd i sitt heliga krig (jihad). Har du tittat på klippet? Är du pro-Jihad, förresten?
Att dra paralleller mellan terrordåd och fysiska krig och ordet Jihad är förövrigt en feltolkning och en riktig groda. Tyvärr är den dock vanligt förekommande.

Jihad syftar på ett heligt krig, ett gudomligt krig, som förs inombords - en strid mot dig själv i frestelsen. Det är en sorts självrannsakan kort sagt.

Allt annat är mer eller mindre felaktigt och den snedvridna bilden av begreppet kommer sig främst av talibaner och massmedia. Med andra ord så är den hanteringen av ordet en högst modifierad sak som du knappast lär finna i Koranen. Med andra ord är Jihad som benämning för fysiska krig och våldsdåd något som man möjligen, med stor reservation, kan nämna i samband med Al-Qaida, inte med Islam i sig - för det är att beskylla alla islamister för något de inte är skyldiga till.

... Islamist betyder inte terrorist.

... På tal om grodor menar jag.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Grisodlar'n said:

De där 15'000, undrar hur Coren har räknat dem? Jag undrar också vilka hans kriterier är? Räknar han till exempel dit attacker mot de amerikanska trupperna i Irak?

Som Afghanistan-veteran kan jag bidra med min erfarenhet: det var inte islamister bakom alla attacker mot oss västerlänningar. Många hade istället sitt ursprung i knarkmaffiorna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Grisodlar'n said:
Tänk om svensk media vore lika saklig och rationell
Jag tror inte vi har samma åsikter om vad orden "saklig" och "rationell" betyder...

Grisodlar'n said:

Källa på 15000?
Och hur ser det ut med nationalistiska/separatistiska galningar; senast jag kollade var det vanligare med separatistiskt våld än med islamistiskt iaf i europa. Även om IRA lugnat ner sig så finns det ju en del stolliga separatister...

krank

Grisodlar'n said:
Ibland får jag intryck av att han vill förstöra för partiet med flit.
Den funderingen har jag iofs om partitoppen också. Jimmie fortsätter ju också att leverera nonsens, som när han angav "för att jag tycker det" som källa till varför islamistiska terrordåd var "värre" än nationalistiska/separatistiska.

Inte för att jag inte är tacksam, men det är ju lite intressant.

Man Mountainman

Storsvagåret

Som Afghanistan-veteran kan jag bidra med min erfarenhet: det var inte islamister bakom alla attacker mot oss västerlänningar. Många hade istället sitt ursprung i knarkmaffiorna.
Och även "islamisterna" får väl ses mer som ett slags nationalistiska upprorsmän?

Jag tycker det är lite vanskligt att bunta ihop "attacker" mot en ockupationsarmé med stödstrukturer i en krigszon med "attacker" mot samhället i länder med inre stabilitet.

Rickard

Urverk speldesign

Grisodlar'n said:
Jag vet inte om det är för att jag har jobbat som en telefonförsäljare (jag känner igen skitsnack) eller om jag tog till mig vad som sades om kritiskt granskande i samhällslektionerna i skolan, men det är en hel del saker som Coren sade som är väldigt anti-muslimskt: ditt citat bland annat. Anti-muslimism är någonting som har uppkommit under senare år tack vare medias stämpling, porträttering och fokus på Islam på grund av de dåd som vissa muslimska förövare har åstadkommit. Vi fick antisemitism från nazi-tiden - nu har vi anti-muslimism (om det nu ens funkar som ord). Anders Behring Breiviks horribla dåd fick oss att få upp ögonen för det. Det fick åtminstone mig att få upp ögonen för det, även om jag har känt den stämningen växa i min omgivning i Sverige.

Jag tycker för övrigt att du kan samla en hel del dina inlägg i en "Best of Grisodlaren"-tråd. Jag hade ingen aning om att du röstade på SD men jag är inte så förvånad, bara av att läsa ett enda inlägg av dig. Jag besöker normalt inte OT-forumet.

/Han som endast är pro när det kommer till kritiskt granskande

Man Mountainman

Storsvagåret

Han said:
nu har vi anti-muslimism (om det nu ens funkar som ord).
"Antiislamism", brukar man säga. Eller "islamofobi".

Han said:
Jag tycker för övrigt att du kan samla en hel del dina inlägg i en "Best of Grisodlaren"-tråd. Jag hade ingen aning om att du röstade på SD men jag är inte så förvånad, bara av att läsa ett enda inlägg av dig. Jag besöker normalt inte OT-forumet.
Försök argumentera mot sak och inte mot person, va, så kanske den här tråden kan räddas än.

Mekanurg

Dnalor said:
Och även "islamisterna" får väl ses mer som ett slags nationalistiska upprorsmän?

Jag tycker det är lite vanskligt att bunta ihop "attacker" mot en ockupationsarmé med stödstrukturer i en krigszon med "attacker" mot samhället i länder med inre stabilitet.
Så ser inte jag på saken. Islamister och pashtu-nationalister är två olika rörelser, även om de tillgriper liknande metoder.

Det var samma sak i Irak: islamister och nationalister var två olika rörelser. Islamisterna gjorde sig till slut så impopulärar genom sin hänsynslöshet att nationalisterna fördrev dem. Nationalisterna skulle ju bo kvar i Irak "efter kampens slut", vilket gjorde att de inte ville vara lika destruktiva.

Vad sägs om den här versen då ur Koranen?

Surat An-Nisa 4:95
Not equal are those believers remaining [at home] - other than the disabled - and the mujahideen, [who strive and fight] in the cause of Allah with their wealth and their lives. Allah has preferred the mujahideen through their wealth and their lives over those who remain [behind], by degrees. And to both Allah has promised the best [reward]. But Allah has preferred the mujahideen over those who remain [behind] with a great reward -

Annan översättning:
"Not equal are those believers who sit (at home) and receive no hurt, and those who strive and fight in the cause of Allah with their goods and their persons. Allah hath granted a grade higher to those who strive and fight with their goods and persons than to those who sit (at home). Unto all (in Faith) Hath Allah promised good: But those who strive and fight Hath He distinguished above those who sit (at home) by a special reward,-"

Det verkar som handikappade inte kan delta i den där spirituella, inre kampen som du beskrivit.

Här finns några tankar kring det som vissa kallar lesser och greater jihad (Jihad Asghar jämfört med Jihad Akbar):

http://www.thereligionofpeace.com/Articles/Greater-Lesser-Jihad.htm

http://forums.islamicawakening.com/f44/hadith-authentication-greater-and-lesser-jihad-14200/

krank

EDIT: Nä, förresten: Jag tror inte att det bidrar med nånting att svara i den här tråden. Framför allt inte på brandfacklor av SD / antimuslimsk art. Jag vill inte bidra till att den här tråden förvandlas till en tråd om islam; det är nämligen riktigt, riktigt fett OT.

Man Mountainman

Storsvagåret

Så ser inte jag på saken. Islamister och pashtu-nationalister är två olika rörelser, även om de tillgriper liknande metoder.

Det var samma sak i Irak: islamister och nationalister var två olika rörelser. Islamisterna gjorde sig till slut så impopulärar genom sin hänsynslöshet att nationalisterna fördrev dem. Nationalisterna skulle ju bo kvar i Irak "efter kampens slut", vilket gjorde att de inte ville vara lika destruktiva.
Så islamisterna i Irak var uteslutande idealistiska utlänningar?

Gäller detsamma då verkligen i Afghanistan? Består inte talibanerna mest av pasthun?

krank said:
Källa på 15000?
Och hur ser det ut med nationalistiska/separatistiska galningar; senast jag kollade var det vanligare med separatistiskt våld än med islamistiskt iaf i europa. Även om IRA lugnat ner sig så finns det ju en del stolliga separatister...
Europa är inte världen. Kolla länken som fanns i mitt tidigare inlägg. Där har du attack på attack uppräknat. De anger även kriterierna för valet.

Jag tänker för övrigt inte debattera någonting överhuvudtaget. Jag vet ju hur ni i godhetens kör reser er upp som en man för att kväsa folk som anser att islam är en våldsideologi.

Mekanurg

Grisodlar'n said:
Wikipedia har följande att säga om den här TV-kanalen:

Sun News' daily schedule is modeled after Quebecor's French language news channel, Le Canal Nouvelles, featuring news reportage during the daytime hours and personality-driven analysis and commentary programmes in the evening hours.

The network's general on-air attitude, its founding executives have claimed, is lively, "unapologetically patriotic," and "less politically correct" in comparison to the well-established English-language national news networks in Canada, CTV News Channel and CBC News Network, which Quebecor management have claimed are "uninspiring" and leading Canadian TV viewers to turn to U.S. networks for news.

Sun News also aims to take a populist, conservative-leaning approach that mirrors the namesake Sun chain of Quebecor-owned tabloid newspapers; that, and its employment of conservative commentators and operatives in key on-air and off-air positions, have led media reports, pundits, and critics to bill the network as "Fox News North".

Sun News management has openly bristled at the comparisons to Fox News, saying that they only intend Sun News to mimic the Sun chain's “irreverent” and “provocative” approach, and that though some conservative voices would be prominent, a "range of [political] opinion" would be offered.

Mekanurg

Dnalor said:
Så islamisterna i Irak var uteslutande idealistiska utlänningar?

Gäller detsamma då verkligen i Afghanistan? Består inte talibanerna mest av pasthun?
Självlart är gränsdragningen inte så knivskarp.

Vad jag försöker framhäva är att det fanns/finns strömningar med olika långsiktiga mål.

I Afghanistan finns det flera anti-västerländska grupperingar. Islamister och talibaner är inte nödvändigtvis samma sak i det här sammanhanget. Al-Qaida och talbanerna har/hade olika mål. Till exempel är talibanerna inte öppet Israel-fientliga; Israel och judar har ingen större plats i deras politiska retorik.

solvebring

Superhero

Jag tolkar det ungefär så här, lite sammanfattat. "Den som är redo att offra sig och och aktivt kämpa för att bli en bättre människa enligt den muslimska tron ska belönas av Allah".

Här finns förresten en del förklaringar och rättelser av strofer som påvisar att Islam inte förespråkar våld och att det hela sedan är en tolkningsfråga - precis som alla andra trosläror.

Som sagt, den gemene muslimen tolkar inte Koranen på samma sätt som en fundamentalist, och en fundamentalist tolkar säkerligen inte Koranen likadant som en terrorutövande fundamentalist.

Allting är relativt. Och så beror det ju så klart till vilka källor man sätter sin lit och vad man vill tro på.

Mekanurg said:
Grisodlar'n said:
Wikipedia har följande att säga om den här TV-kanalen:

Sun News' daily schedule is modeled after Quebecor's French language news channel, Le Canal Nouvelles, featuring news reportage during the daytime hours (6AM to 5PM ET) and personality-driven analysis and commentary programmes in the evening hours (5PM ET onwards).[7] The network's general on-air attitude, its founding executives have claimed, is lively, "unapologetically patriotic," and "less politically correct" in comparison to the well-established English-language national news networks in Canada, CTV News Channel and CBC News Network, which Quebecor management have claimed are "uninspiring" and leading Canadian TV viewers to turn to U.S. networks for news.

Sun News also aims to take a populist, conservative-leaning approach that mirrors the namesake Sun chain of Quebecor-owned tabloid newspapers; that, and its employment of conservative commentators and operatives in key on-air and off-air positions, have led media reports, pundits, and critics to bill the network as "Fox News North".

Sun News management has openly bristled at the comparisons to Fox News, saying that they only intend Sun News to mimic the Sun chain's “irreverent” and “provocative” approach, and that though some conservative voices would be prominent, a "range of [political] opinion" would be offered.
Jag gillar Coren oavsett vad någon har skrivit på wikipedia. Det kanske är bäst att titta på hans program för att forma din egen åsikt?