Problemet är ju att det skapar en incitamentstruktur där spelaren uppmuntras att inte göra roliga saker. För oavsett om det återställs efter en scen eller liknande så tar poängen slut - det är liksom deras funktion. Och det är sällan man vet i början av en scen hur mycket det kommer att behövas. Därför uppmuntras man att spara dem - och vips är poängen slut...Niklas73 said:OK men varför hatar du sådana system? Och är det bättre om poängen återställs efter scenens slut/stridens slut.
Det är för att det inte är meningen att du ska göra roliga saker. Du ska göra val som är meningsfulla. Sedan är det klart att det inte passar alla. Jag befinner mig exempelvis på den motsatta sida och gillar i allmänhet inte spel utan den typen av ekonomi.Eksem said:För att man börjar spara på poäng, eller får slut på dem. I båda fallen så får man inte göra det som är roligt, vilket jag betraktar som helt galet. Jag förstår faktiskt inte varför man skall ha poäng för sådant alls.
Jag tänker inte säga emot dig, men varför känner du att du måste spara poängen? Om du använder poängen är inte allt frid och fröjd då? Du gör ju ett val som säger att det här tycker du är viktigt.Eksem said:Om jag är på dejt med Stormen och har picnic bland molnen vill jag inte låta bli att imponera på henne för att <något annat> kan dyka upp senare, som kräver poäng då.
Ah, ok, du menar att poängen krävs för att göra något alls, och när de är slut så kan du inte göra något längre. Ja, det låter ju trist. Men om poängen är mer som en turbo, tycker du att det är lika trist? Säg att du kan kicka in en tub med nitro när det behövs som mest? Det innebär inte att du inte kan göra något annat, men du måste välja när du ska peaka. När du ska satsa allt.Eksem said:För att då kan jag inte göra något annat jag tycker är viktigt senare, om läget skulle dyka upp (och om det inte dyker upp något annat viktigt senare, påminn mig igen om varför jag spelar alls?).
Jag vill milt men tydligt poängtera att om/när användare reagerar på något eller önskar påpeka ett fel eller problem så hänvisas de till att Anmäla inlägget/inläggen ifråga:Niklas73 said:Jag lyfter den här disksussionen till en egen tråd (moderator får gärna bryta ut)
... Om inte annat för att underlätta för moderatorer att notera problemet.Forumsregler said:Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.
Men, nu beskriver du ju Solar System!Eksem said:Att få belöningspoäng för att göra "roliga" saker och investera dem i förmågor som gör att du kan göra fler "roliga" saker har jag inga som helst problem med, tvärtom.
Word.Eksem said:Att få belöningspoäng för att göra "roliga" saker och investera dem i förmågor som gör att du kan göra fler "roliga" saker har jag inga som helst problem med, tvärtom.