Jag håller med Krille i sak, alltså, jag ser Samar som en klan som är menad att vara utdöd, för att visa på att Mundana inte är en helt statisk värld, och att även så "orubbliga" saker som alvstammar och dvärgklaner faktiskt kan försvinna. Jag tycker Samars öde skapar en känsla av ödesmättad mystik till Mundana, och personligen skulle jag nog inte vilja utforska dem närmare.
Men! Samtidigt tycker jag att man som rollspelsskribent ska uppskatta all glädje folk får av ens texter, all inspiration de får av dem, oavsett -hur- de väljer att inspireras. Känns det koolt för -er- spelgrupp att låta en spillra av Samar ha överlevt? Okej, fett, kör på det då!
och därför vill jag ändå försöka hjälpa lite. Jag har själv ingen solid inspiration till klan Samar, just för att jag aldrig tänkt använda dem i mina kampanjer, men ett koncept för dvärgar som jag alltid velat göra, och snuddade vid lite när jag gjorde
dvärgar till min spelgrupps D&D-setting, är litauisk kultur. Litauen har ett jättekoolt språk och en fascinerande mytologi och panteon som i min mening hade passat fantasydvärgar utmärkt, så varför inte wikipedia runt lite och se om ni blir inspirerade? Vontar-tron har trots allt uttryckligen fler gudar än Vontar i sig, en detalj från Religionsmodulen som jag tror många läsare kan ha glömt eller missat.
as for koncept...hmm...Zolod är
radaniter, Ghor är fajjters, Drezin är Kung Midas/magiker, Roghan är sura hantverkare som bor i Macchu Piccu. Finns det några "naturliga" nischer kvar åt Samar? De kanske kunde vara en lärd klan, med mycket paladiner och präster som tjänade Vontar och de andra dvärggudarna, och försökte sprida denna tro även bland mänskliga folkslag?
Ni kan även söka på det gamla Eonforumet, på typ "Samar + Hatten_JC", lååångt tillbaka i tiden. Denne användare hade en del idéer om klan Samars fallna fäste som jag vill minnas att han delade med sig av på forumet.