Nekromanti Utfyllnadsillustrationer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad tycker ni om sådana?

Det jag tänker på är alltså små illustrationer som inte egentligen tillför speciellt mycket information och som inte gestaltar ett skeende utan mestadels finns med för att lätta upp texten och ge lite visuellt eftertryck till den. Säg t.ex. att man har en text om säkerhetssystem och slänger in en bild på en säkerhetskamera. Eller en text om hur man rullar tärning och slänger in en bild på... en tärning. Eller att man lägger in en bild på en person som spänner sina biceps bredvid beskrivningen av grundegenskapen Styrka.

Jag är lite kluven. Å ena sidan är det extremt tråkigt med rollspelsböcker som bara består av text och jag tycker att såna bilder luftar upp läsningen lite. Å andra sidan kan det kännas onödigt att ha bilder som inte visar skeenden eller aktivt fyller en funktion som inspirationsmaterial.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Förutom att lätta upp textmassan underlättar sådana illustrationer navigeringen – man lär sig snabbt att avsnittet om säkerhetssystem fanns på det där uppslaget som hade en illustration av en säkerhetskamera.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Alla illustrationer kommunicerar någonting om spelet och dess värld. Som bicepspännarmänniskan kommer visa hur människor kan se ut i spelvärlden, kameran likaså, tärningen visar tydligt vilka sorts tärningar systemet använder. Rent dekorativa element som t.ex. bårder och mönster visar hur grafiska mönster ser ut i världen, allt detta har en funktion. Sen håller jag helt med Dante om att det underlättar navigeringen. Man ska inte glömma bort att en rollspelsbok är ett referensverk, och ska därför inte formges som t.ex. skönlitteratur. Bilder behövs.

Arfert

Facit
De funkar bra för att underlättar navigationen av boken. Och rätt använda så stöder de spelvärlden också. Informationsbärare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bra, era tankar speglar ungefär mina egna. Så då behöver jag inte känna mig dum eller dålig när jag beställer en hög sådana till mina kommande rollspel =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag sällar mig också till kören av instämmande. Jag tycker sånna bilder är trevliga, underlättar "navigationen" och kan vara lika inspirerande som de mer avancerade bilderna.

Min egen preferens är att alla bilder är så att säga "in game", men det är egentligen inte så viktigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker att det är mysigt med sådana bilder, så länge de inte är för små och menlösa och så länge de föreställer något intressantare än vapen.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är väl den ende som tycker att de är menlösa, då. Dock förstår jag deras funktion som referenspunkter vid navigering. OM boken är ett referensverk så kan de fylla en funktion. Jag föredrar spel man kan läsa igenom en gång och sedan aldrig titta i igen, förutom på punktlistan i slutet av boken. En sådan bok behöver inga illustrationer. Men jag fattar också att de rollspel de flesta gillar inte är sådana, och då kan illustrationer underlätta navigeringen.

Lukas

Mannen i Gult
Dazumal;n95133 said:
Joo, sex! :p
Jag har i flera år efterfrågat att alla svenska rollspels utgivare borde ha med naken bilder på sig själva i sina rollspel,
det tror jag skulle öka försäljningen enormt.