Nekromanti Utgard

Lord Fluffo

Veteran
Goddagens! Jag vill passa på att annonsera lite för fanzinet Utgard. Utgard är ett DoD fanzine som släppte sitt första nummer nu i veckan. Det går att ladda ner i pdf. format på Utgards hemsida. Det var väll det jag ville säga =)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har ett förslag...

Först och främst, mycket trevligt med ett nytt fanzin. Det behövs. Nu har jag inte hunnit kolla på erat än, men det spelar mindre roll.

Men som rubriken säger så har jag ett förslag. Skicka in nyheten (för det är ju en nyhet) till www.rollspel.nu via framsidan. Då får ni lite mer publicitet. :gremsmile:

Lord Fluffo

Veteran
Re: Jag har ett förslag...

hmmm, jo det kanske jag bör göra. Vi har fått en nytesnotis på legend och en på rustningskammaren :) så viskningarna om Utgard sprider sig. Hur lägger man till en sådan nyhet då?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Jag har ett förslag...

"Hur lägger man till en sådan nyhet då?"

I högerspalten på framsidan har du nyheter och notiser. Längst ner i båda sektionerna finns alternativen "Lägg till nyhet" och "Lägg till notis". Du trycker på ett av alternativen, vilket du väljer beror på vad exakt du vill skriva. En nyhet är en lite längre, beskrivande text, medan en notis bara är en liten text där det inte står särskilt mycket mer än att något hänt. Sen väljer du skicka in och någon redaktör kollar upp och godkänner nyheten åt dig. Lycka till!

Rickard

Urverk speldesign
Angående hemsidan:
Ska den vara så liten för att fokusera på att man ska ladda ner ert fanzin, eller? Den är väldigt tunn.. Det borde kunna finnas mycket mer information på hemsidan, såsom vilka ni är (kan innefatta hur länge ni spelat, ålder, intressen) samt lite annat..

Nu finns detta i måldokumentet, men sätt det gärna som i en html-sida så man slipper ladda ner en fil för att sedan kolla på den i ett externt program.. Nog för att IExplorer öppnar pdf-filer i fönstret men det är ju mest "bluäärk!"..

Hmm.. Förresten.. Skriv gärna dit hur stora filerna är som man ska ladda ner om de är på 1 Mb eller mer.. Själv tycker jag det är rätt ofint att inte tala om sådant..

Det vore bra om ni hade länkarna lite mer utmärkta exempelvis kursiv stil, är understrukna, är i annan färg eller har ett tecken så att ordet som är länkat märks ut tydligare..

Det finns smidiga och fula lösningar för länkar.. En smidig lösning är när länken är en del av texten.. En ful lösning är när man tydligt pekar på att det är en länk..

Snygg lösning: "<A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/forum/temp/temp_riotminds_dod6.jpg>Ladda ned skrivbordsunderlägg</a>"
Ful lösning: "Ladda ned skrivbordsunderlägg 1 <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/forum/temp/temp_riotminds_dod6.jpg>här</a>!"

Det är rätt menlöst att ha en död länk, än mer en "tom" länk.. Den döda länken är till skrivbordsunderlägget.. Jag får ett felmeddelande när jag klickar på den..

En tom länk är något som ser ut som en länk men som inte funkar.. Du kanske inte har hört uttrycket förut, men det kan bero på att jag hittade på det precis nu.. De tomma länkarna är bilderna på nummer 2 och 3.. Jag kan förstå att ni vill sätta ut de för att visa att fler nummer är planerade men jag tycker det är en rätt ful och dålig lösning.. Skriv istället ut vad som kan komma i nästa nummer..

För fler (och tydligare) exempel på tomma länkar kan du hitta på adressen http://dod.slurk.cjb.net där Ereb Altor och Växter och droger ser ut som att de borde vara länkar men inte är det.. Fast det beror på att jag mest lagt upp sidan innan den är klar för att jag ville ha någonstans att kunna peka på de filer jag slängt ihop till DoD..

Vill ni utveckla hemsidan så kan jag hjälpa till.. Kanske ge några hemsidesexempel och sedan diskutera vad ni ska ha på hemsidan..

Angående fanzinet:
Jag läste inte så mycket.. Mest för att jag inte spelar DoD6.. Har ni någon sidmall när ni skapar tidningen? Jag ser exempelvis att raderna på sidorna inte är i samma höjd på vissa sidor.. Ta och fixa till det.. Om ni inte kan något om formgivning så kan jag föreslå att ni tar en titt på det jag har pluggat.. Den fil jag rekommenderar att ni läser är föreläsningsanteckningarna för typografi (04_typografi.pdf) och kompendiet för layout (Typografi_Layout.pdf).. Det är rätt många på forumet som vill ha kunskap om detta så det jag skriver nu riktar sig till alla.. Dimfrost och Mask har jag för mig vill lära sig lite om detta..

Kompendiet till typografi (typografi.pdf) kan vara intressant för de som vill ha lite kunskaper över teckensnitt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skrev rätt subjektiva åsikter

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till "Hmm.. Förresten..."-stycket</FONT>[color:"green"]

Lord Fluffo

Veteran
Oj! Det var ord och inga visor :) Ärligt talat så kan inte jag göra så mycket åt det då jag varken är webansvarig eller formgivare för tidningen. Jag är bara redaktör. Vad jag vet är att vi på Utgards redaktion snackat en del om det här och hemsidan ska snart ändras så småninom med andra länkar och sånt, för att bli lite bättre. Den här hemsidan är ganska snabbt ihop kastad för att folk ska kunna ladda ner nr.1 någonstans. ;-) Jag lovar hursomhelst att bifoga ditt meddelande till webmastern och formgivaren.(som råkar vara samma person)

Johan K

Gammal & dryg
Mycket trevligt !!
Satt & hade mycket trevligt när jag lsäte texterna !!
Ska blir skoj att fortsätta läsa det här fanzinet !

Foggmock

Myrmidon
Ballhetsfaktor!

Trudvangskänsla... äsch, inte fan vet jag.

Foggmock - ställer sig på Ymirs sida

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför "å"?

Finns det någon självklar anledning till varför ett fansin om påhittad rollspelsvärld ska ha "å" istället för "a"?

Det låter ju mer gammelfantasy om man säger Utgard, och det passar med den tradition som Riot satt med Trudvang.

Magnus Seter

(ja, Seter med "e", inte med "ä". Man kan stava så... :gremlaugh:)

Edit: för att förtydliga, "seter" är alltså det norska ordet för "säter". Same, same, but different) :gremlaugh:

Lord Fluffo

Veteran
Re: Vildhjarta? [NT]

Bra exempel Berserk! :-D

Det är faktiskt bara till DoD6 för den delen! Mest pågrund av att det inte finns ett självklart fanzin som behndlar endast DoD6.

Det är såklart gratis och kan laddas ner på hemsidan http://utgard.pyttemjuk.nu :cool:

Berserk

Warrior
Snygg design!

Jag hittade några småfel, som jag tänkte att ni säkert vill rätta.

- rad 3: "ämnar sprida materila", ändra till "material"
- rad 5: "och sättar samman", ändra till "sätter"
- rad 9: "användargruppenoch", mellanslag saknas
- rad 19: "hjälp oss henast", ändra till "genast"

I övrigt ett mycket trevligt initiativ från er sida! Jag ska sätta mig ner och läsa era texter när jag får tid. :gremsmile:

/Berserk