quetzalcoatl
Veteran
Har sedan ett tag tillbaka knepat med regler till mitt spel, Despues de la Muerte. Jag ska väl inte sticka under stol med att jag är rätt dålig på regler, men här är min nuvarande idé. Observera att spelet som sådant inte kräver något skadesystem etc, i och med att karaktärerna är döda (mer om det i senare inlägg).
Karaktären har fyra egenskaper; Kompetens (Spader), Social Förmåga* (Hjärter), Ekonomi* (Klöver), Tur (Ruter)
*wip-titel
Under genereringen får man 21 marker (poäng) att placera på de fyra egenskaperna.
Hursomhelst, över till huvudmomentet:
När man genomför en handling drar man fyra kort ur en vanlig kortlek. Med dessa ska man komma över handlingens svårighetsgrad. Man får byta X kort, där x är valören i lämplig egenskap. Par ger +2, tretal ger +3 och fyrtal + 4. Varje kort av egenskapens färg ger +1. När man byter slänger man först ett kort, innan man tar upp nästa.
Exempel: Karaktären Benigno Cruz försöker tala sig ur situationen när han blir påkommen med att ta pengar ur kassan. Hjärter är den lämpligaste egenskapen. Situationen är Besvärlig, svårighetsgrad 40. Benigno har 4 i Hjärter. Benignos spelare drar fyra kort. Han får Spader K, Ruter J, Spader 3 och Spader 6 (totalt 33). Han kastar trean och får Hjärter 7(totalt 38); därefter sexan för Ruter 4(totalt 36) och sist fyran för Klöver 8(totalt 40).
Hängde ni med?
Motsatta handlingar fungerarar likadant.
Detta system har en del komplikationer:
<ul type="square"> [*] Är A högt eller lågt? (lutar nog åt högt, men inte helt säker)
[*] Vad gör jokrar? (för de vore roliga att ha med)
[*] Vad ska jag kalla Hjärter och Klöver?
[*] Är 21 lagom med marker?
[*] Ska kåk och följd ge bonus?
[*] Hur ska man ändra svårighet vid motsatt handling? (chansen att få höga kort är mycket mindre)
[*] Är det här för klumpigt?
[/list](plus en hel del jag inte tänkt på, med största sannolikhet).
Tacksam för svar
/Axel Löfving
Karaktären har fyra egenskaper; Kompetens (Spader), Social Förmåga* (Hjärter), Ekonomi* (Klöver), Tur (Ruter)
*wip-titel
Under genereringen får man 21 marker (poäng) att placera på de fyra egenskaperna.
Hursomhelst, över till huvudmomentet:
När man genomför en handling drar man fyra kort ur en vanlig kortlek. Med dessa ska man komma över handlingens svårighetsgrad. Man får byta X kort, där x är valören i lämplig egenskap. Par ger +2, tretal ger +3 och fyrtal + 4. Varje kort av egenskapens färg ger +1. När man byter slänger man först ett kort, innan man tar upp nästa.
Exempel: Karaktären Benigno Cruz försöker tala sig ur situationen när han blir påkommen med att ta pengar ur kassan. Hjärter är den lämpligaste egenskapen. Situationen är Besvärlig, svårighetsgrad 40. Benigno har 4 i Hjärter. Benignos spelare drar fyra kort. Han får Spader K, Ruter J, Spader 3 och Spader 6 (totalt 33). Han kastar trean och får Hjärter 7(totalt 38); därefter sexan för Ruter 4(totalt 36) och sist fyran för Klöver 8(totalt 40).
Hängde ni med?
Motsatta handlingar fungerarar likadant.
Detta system har en del komplikationer:
<ul type="square"> [*] Är A högt eller lågt? (lutar nog åt högt, men inte helt säker)
[*] Vad gör jokrar? (för de vore roliga att ha med)
[*] Vad ska jag kalla Hjärter och Klöver?
[*] Är 21 lagom med marker?
[*] Ska kåk och följd ge bonus?
[*] Hur ska man ändra svårighet vid motsatt handling? (chansen att få höga kort är mycket mindre)
[*] Är det här för klumpigt?
[/list](plus en hel del jag inte tänkt på, med största sannolikhet).
Tacksam för svar
/Axel Löfving