luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,842
Utgångspunkten för skadesystemet är KP som ökar med level, typ DnD. KP delas dock upp i nivåer som bl.a. påverkar färdighetsslag. Låt säga att vi har en RP med 24 KP. Nivåerna skulle då kunna bli:
Nivå....KP......Färdighet
6.........24......+/-0 (oskadd)
5.........20......-1
4.........16......-2
3.........12......-3
2..........8.......-4
1..........4.......-5
0..........0....... - (medvetslös)
Som jag ser det är fördelen med systemet just läkningen där man t.ex. kan bestämma att första hjälpen läker en nivå och en natts vila ger tre nivåer. Läkningen ställs då i relation till total KP (i exemplet 1/6 per nivå) samtidigt som man slipper rulla tärningar för att bestämma hur många KP som återställs. Synpunkter på det?
Nivå....KP......Färdighet
6.........24......+/-0 (oskadd)
5.........20......-1
4.........16......-2
3.........12......-3
2..........8.......-4
1..........4.......-5
0..........0....... - (medvetslös)
Som jag ser det är fördelen med systemet just läkningen där man t.ex. kan bestämma att första hjälpen läker en nivå och en natts vila ger tre nivåer. Läkningen ställs då i relation till total KP (i exemplet 1/6 per nivå) samtidigt som man slipper rulla tärningar för att bestämma hur många KP som återställs. Synpunkter på det?