Jag har själv alldeles nyligen börjat lyssna på utländska casts. Hittills har jag hunnit lyssna på de första avsnitten av
Narrative Control (från
wilpers tips) och
Master Plan.
NC fastnade jag för direkt. Introduktionen, avsnitt #0 är möjligen inte så mycket att hänga i julgranen, men så är det med de flesta introavsnitten där folk mest berättar vad de ska snacka om fortsättningsvis. NC handlar egentligen om allt mellan himmel och jord, det vill säga, allt intressant mellan himmel och jord kring spelbordet. De fösta avsnitten som jag hört har sannerligen rockat och bjudit på en massa fräna idéer och tips.
MP som inte längre är aktiv - tror den var aktiv senast 2010 eller något sådant - har runt ett femtiotal avsnitt. Det jag hört har varit bra och jag kommer att fortsätta lyssna. MP handlar om game design, dvs spelmakande. Under de första avsnitten så har det talats om speltestande och "writer's block", dvs skrivkramp/kreativitets-blackout, och lite andra saker. Det har varit mycket givande faktiskt. Första avsnittet var rätt avskräckande på grund av den sämsta ljudkvalitet jag varit med om, men det fixades snabbt och man uppgraderade sin utrustning osv.
Nå, jag hade tänkt att försöka gå igenom 1-2 casts i taget för att inte blanda för mycket. Det blir ändå totalt fyra stycken iom NNO och Märklighetstroget. Det finns redan nog att hinna med om man säger så.
Så, jag kommer gå sakta framåt, men jag tror mig härnäst vilja satsa på
Have Games, Will Travel (slutade också 2010) eftersom
wilper tipsade och NC ständigt name droppar den casten, samt
Actual People, Actual Play eftersom jag - innan någon ens tipsade - snubblade över den och lyssnade på ett avsnitt (när de lirar Lady Blackbird) som jag gillade som sjutton.