Nekromanti Utmaning: "Allt ni gör kan jag göra bättre!"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Allt ni gör kan jag göra bättre
efter Magnus Ugglas fantastiska coveralbum från 1987 (it's on spotify - look it up!)

Premissen är enkel: jag vet att en hel del av oss har rollspel vi skulle ha gillat om systemet vore annorlunda. Simon vill ha ett annat Dark heresy. Genesis har nämnt att Mutant kunde varit nå't om det handlat om klasskamp eller rasism. Själv tycker jag att Järnringen sköt bredvid målet när de byggde Coriolis' nuvarande regelsystem. Många uttalade sig om Göterdämmerung.

Kort sagt, vi är alla hemmapulare.

Nå, min tanke är då att göra en (mindre) tävling av det här.

Vinsten skulle bestå i... jag vet inte, äran? Och att bli tjatad på om att göra ett komplett system.

Regler:
Välj ett utgivet rollspel, vilket som helst. Helst mainstream. Hitta på ett nytt regelsystem. Beskriv det tänkta regelsystemet i så mycket detalj du kan. Det behöver inte bli klart, du behöver inte lista alla färdigheter du vill ha med eller skriva ut alla tabeller, men redogör för systemets kärna och tanke, vad som gör systemet till vad det är.

Det är inte tillåter att bara säga "jag vill, öh, spela Conan med D&D4e" - systemet måste vara ditt. Man får säga "något liknande X", men det måste kvalificeras.

Slutdatum om två veckor. Den 19:e, alltså.

(Hade egentligen tänkt försöka pressa fram kompletta system, men det vore fan dödsdömt)

EDIT:

ALLTSÅ: jag ser helst att man skriver en sammanfattning av sitt system HÄR I TRÅDEN.

krank

Harold said:
Version Noll till Mutant. Men det kanske är fusk att ta nåt som redan är nästan klart?
Nästan. Sammanfatta det centrala i systemet och hur det funkar i ett par textstycken, så funkar det =)

krank

Organ said:
Varför då?

/Anders
För att jag, helt subjektivt, som skapare av utmaningen, helst vill ha en chans att känna till spelen ifråga.

Alltså, det måste inte vara DoD:Trudvang eller D&D4e man börjar med, men helst inte små indiespel som sålts i typ sex exemplar och som ingen nånsin hört talas om utom Genesis, som köpte fem. Det finns ingen klar gränslinje här, egentligen. Nåt speciellt spel du ville ha med?

Storuggla

Champion
"men helst inte små indiespel som sålts i typ sex exemplar och som ingen nånsin hört talas om utom Genesis, som köpte fem."

Tag en kaka. Vi kör inte med skrattpoäng här nämligen, men väl med kakor.

Storuggla, :gremlaugh:

krank

Skit, jag borde ha skrivit att jag helst ser att man beskriver regelsystemet i den här tråden, och då helst med bara 2-3 paragrafer eller så.

Men nu är det väl försent att komma med dylika tillägg...

*slår sig i huvudet*

krank

OK, det är två dagar kvar.

Och alla hittills är mest görtråkiga länkar till annat man skrivit innan. Jag borde ha preciserat att jag ville ha grejer som inte var skrivna redan, eller i vart fall inte uppvisade. Ville jag läsa grejer på nanoapan skulle jag liksom gå dit och läsa dem, inte utlysa en tävling för att folk skulle länka dit.

Genesis

Ni dés ni maître
Du funderade aldrig på att anledningen till det är att alla redan har gjort det du utmanar dem att göra?

Det var i alla fall poängen med mitt inlägg i tråden. Jag ställde inte på allvar upp i tävlingen.

Okej, det kanske var en kukig sak att göra. Därför skrev jag inte det här inlägget tidigare.

krank

Genesis said:
Du funderade aldrig på att anledningen till det är att alla redan har gjort det du utmanar dem att göra?
Absolut. Den här utmaningen är ett fiasko, och jag tänker inte låtsas som att det är (enbart) andras fel, det var egentligen jag som tänkte snett när jag skapade den.

Genesis

Ni dés ni maître
Utmaningar är inte så hett längre, tyvärr. Den senaste utmaning jag skapade fick exakt noll svar överhuvudtaget. Alla har redan egna projekt på gång.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
OK, det är två dagar kvar.

Och alla hittills är mest görtråkiga länkar till annat man skrivit innan. Jag borde ha preciserat att jag ville ha grejer som inte var skrivna redan, eller i vart fall inte uppvisade. Ville jag läsa grejer på nanoapan skulle jag liksom gå dit och läsa dem, inte utlysa en tävling för att folk skulle länka dit.
Alltså, det var inte menat som ett seriöst bidrag. Jag kunde bara inte låta bli att antyda att jag har gjort sånt förr, bara. :gremsmile:

krank

Dimfrost said:
Alltså, det var inte menat som ett seriöst bidrag.
Fattade jag också. Jag är mest tjurig just över bristen på seriösa bidrag =)

Men skitsamma, vissa grejer man gör floppar, sånt är livet. Nu ska jag gå vidare mot nya mål och projekt...

CapnZapp

Myrmidon
Eftersom tråden redan är "misslyckad" kan jag tillåta mig att bända på reglerna (jag med):

Jag har startat två kampanjer i Fighting Fantasys värld. Då jag var tvungen att inse att jag skulle få typ noll spelare om jag insisterade på att även använda Fighting Fantasys spelsystem (som f.ö. är väldigt modernt, friformigt och enkelt) var jag tvungen ta något annat.

Det blev Warhammer Fantasy Role-Play som grund, därför att dödligheten låg på en lagom nivå (då fanns inga Conanspel, iallafall inga som inte var baserade på D&D med sina hundratals hit points) men magisystemet var ju otänkbart.

Nu talar jag alltså om tiden före 2nd edition. Vi hade spelat lite Warhammer Quest dock, och jag lät mig inspireras av dels detta och dels Fighting Fantasys eget Sorcery-magisystem (vad gäller vilka spells som skulle finnas och deras effekter).

Du hade fortfarande en egen hög med magipoäng, men varje runda kunde du "suga upp" en extra poäng från "världen". Effekterna var nedtonade för att vara balanserade för att kunna användas nästan kontinuerligt.

Med andra ord; precis samma grunddrag som senare presenterades i WFRP v2, och ännu senare i D&D4. :gremsmile:

Du kunde antingen köra på runda efter runda med lågmälda spells, eller kunde du ta i rejält, men då köra dina magipoäng i botten.