[Utmaning] Chronopia: sånger från mitt kvarter

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,364
Tant Ragnar presenterar

Chronopia - Sånger från mitt kvarter.

Vi vet alla hur Chronopia ser ut (tack vare utmaningen ”bilderna från mitt kvarter”), vad som händer (” välkommen till mitt kvarter”) och vilka som finns där (”kamraterna från mitt kvarter”).

Men hur *låter* Chronopia?

Utmaningen går ut på att sätta ihop en kortare eller längre spellista med ljud/musik som skulle passa i någon Chronopia-kontext. Det står dig fritt att tolka det som du vill - musik till en kommande kickstartertrailer, till ett dataspel, en film, bakgrundsmusik i en kampanj eller kanske diegetisk musik?

Musiken måste finnas och gå att lyssna någon stans på internet. Den kan vara skapad av dig eller någon annan människa (ingen AI den här gången!)

Du får lämna in hur många bidrag du vill, och det finns ingen undre/övre gräns för hur många låtar ett bidrag behöver ha.

Deadline för bidrag är 28 september, följt av en veckas omröstning. Det bidrag med flest reaktioner vinner!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,364
Ett exempel på hur jag tänker mig:
  1. Kickstarterkampanjlåt - eye of the tiger
  2. Intro till balltuff kampanj - star wars ep 4 introslingan
  3. Bakgrundsmusik vid politiska intriger - bergakungens sal, grieg
  4. Bakgrundsmusik gatustrid - ledmotivet till mission impossible
  5. Bakgrundsmusik alvhus - never gonna let you down, rick Ashley
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Magnus bidrag nummer 1

Prince of Persia - filmmusiken

Musik som kan spelas i bakgrunden på spelpasset, som ett soundtrack.


Jag har alltid tyckt att Chronopia "låter" arabiskt, persiskt på nått sätt. Sen finns ju en låt med som heter "Ostrich race" så då är väl detta ett givet bidrag!
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Magnus bidrag nummer 2

One jump ahead - sång från Disney's Aladdin

Låt som kan spelas som stämningssättare innan ett spelpass, eller för att "förklara" en vision av Chronopia. Eller som en "transition" mellan scener om spelledaren lyckas få ihop det.


En helt annan stil, med svaga arabiska och persiska influenser, men desto mer musikal från USA. Kanske inte det jag först ser framför mig när jag tänker på Chronopia, men ändå ... färgrannt, fartfyllt, humoristiskt.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Magnus bidrag nummer 3

Plancescape: Torment - musiken från spelet

Musik som kan spelas i bakgrunden på spelpasset, som ett soundtrack.


Det här är väl egentligen det perfekta soundtracket till "mitt" Chronopia. Storslaget, exotiskt, en blandning av influenser, maffigt ibland, lite hårt, kantigt, mer stad än skog. Kanske det perfekta soundtracket till det mest perfekta datarollspelet ... och till Chronipia. :)

Särskilt Smouldering Corpse Bar. Bäst.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
För att puffa tråden kastar jag in ett hugskott.

Akira - filmmusiken

Musik som kan spelas i bakgrunden på spelpasset, som ett soundtrack.


Detta är en rätt annan stämning, japansk cyberpunk, så om man har en stark relation till filmen Akira så funkar nog inte denna. Men den är annorlunda och frammanar känslan av att man verkligen är på en helt annan plats.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Okej, work in progress då! Vi börjar med en låt som spelas under strider bland Chronopias smutsiga gator och gränder:

 
Top