[Utmaning] Chronopia: sånger från mitt kvarter

Tant Ragnar

Gamle usling
Tant Ragnar presenterar

Chronopia - Sånger från mitt kvarter.

Vi vet alla hur Chronopia ser ut (tack vare utmaningen ”bilderna från mitt kvarter”), vad som händer (” välkommen till mitt kvarter”) och vilka som finns där (”kamraterna från mitt kvarter”).

Men hur *låter* Chronopia?

Utmaningen går ut på att sätta ihop en kortare eller längre spellista med ljud/musik som skulle passa i någon Chronopia-kontext. Det står dig fritt att tolka det som du vill - musik till en kommande kickstartertrailer, till ett dataspel, en film, bakgrundsmusik i en kampanj eller kanske diegetisk musik?

Musiken måste finnas och gå att lyssna någon stans på internet. Den kan vara skapad av dig eller någon annan människa (ingen AI den här gången!)

Du får lämna in hur många bidrag du vill, och det finns ingen undre/övre gräns för hur många låtar ett bidrag behöver ha.

Deadline för bidrag är 28 september, följt av en veckas omröstning. Det bidrag med flest reaktioner vinner!

Tant Ragnar

Gamle usling
Ett exempel på hur jag tänker mig:
  1. Kickstarterkampanjlåt - eye of the tiger
  2. Intro till balltuff kampanj - star wars ep 4 introslingan
  3. Bakgrundsmusik vid politiska intriger - bergakungens sal, grieg
  4. Bakgrundsmusik gatustrid - ledmotivet till mission impossible
  5. Bakgrundsmusik alvhus - never gonna let you down, rick Ashley

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus bidrag nummer 1

Prince of Persia - filmmusiken

Musik som kan spelas i bakgrunden på spelpasset, som ett soundtrack.

Jag har alltid tyckt att Chronopia "låter" arabiskt, persiskt på nått sätt. Sen finns ju en låt med som heter "Ostrich race" så då är väl detta ett givet bidrag!

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus bidrag nummer 2

One jump ahead - sång från Disney's Aladdin

Låt som kan spelas som stämningssättare innan ett spelpass, eller för att "förklara" en vision av Chronopia. Eller som en "transition" mellan scener om spelledaren lyckas få ihop det.

En helt annan stil, med svaga arabiska och persiska influenser, men desto mer musikal från USA. Kanske inte det jag först ser framför mig när jag tänker på Chronopia, men ändå ... färgrannt, fartfyllt, humoristiskt.

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus bidrag nummer 3

Plancescape: Torment - musiken från spelet

Det här är väl egentligen det perfekta soundtracket till "mitt" Chronopia. Storslaget, exotiskt, en blandning av influenser, maffigt ibland, lite hårt, kantigt, mer stad än skog. Kanske det perfekta soundtracket till det mest perfekta datarollspelet ... och till Chronipia. :)

Särskilt Smouldering Corpse Bar. Bäst.

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att puffa tråden kastar jag in ett hugskott.

Akira - filmmusiken

Detta är en rätt annan stämning, japansk cyberpunk, så om man har en stark relation till filmen Akira så funkar nog inte denna. Men den är annorlunda och frammanar känslan av att man verkligen är på en helt annan plats.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, work in progress då! Vi börjar med en låt som spelas under strider bland Chronopias smutsiga gator och gränder:

Tant Ragnar

Gamle usling
Alltså, den här utmaningen ledde mig in på otrampade stigar i Chronopia!

Ett exemple: vad sjunger dvärgar? troligen något rätt tonlöst som man kan jobba till, så de sjunger något som låter som låter som en "jody" eller "military cadence" (bekant från en uppsjö av amerikanska filmer om militären). Men å andra sidan finns det rätt lämpliga låtar om jobb, typ, amerikanska klassiker om att jobba på järnvägen eller i gruvor. Hm, men då börjar det komma lite mer melodi, och kanske ett instrument eller två. Åh, här har vi ett uppenbart kulturkrig inom dvärgsamhället! Det gamla gardet är all in på "form över funktion", och betraktar "takt och rytm" som något nyttigt och hjälpsamt för arbetet, medan "toner, ackord och instrument" är något föraktligt och kanske rent av syndigt!

Men vissa yngre dvärgar förkastar "form över funktion", och anser att utsmyckning på musik (eller för den delen, på tillverkade föremål) är något att eftersträva!

Som en biprodukt så blev det här en koppling till hamnkvarteren. Självklart sunger man sea shanties där (oavesett om det är lufthamnarna eller de vanliga), så dessa är ofta en "inkörsport" till mer avancerad musik för unga dvärgar!

Tant Ragnar

Gamle usling
Också: nu fattar jag varför spefåglarna rappar, hur de hängivnas religösa hymner bryter mot mer ortodox religös musik i Chronopia, samt hur ORGAN2/ASAP är en jäkla flex för alverna!

Tant Ragnar

Gamle usling
Dvärgmusik!

Dvärgar håller flit och funktion högst av alla dygder. Att kalla en dvärg för "en fåfäng latmask" är en grov förolämpning som kan få den mildaste värdshusvärd att sträcka sig efter närmsta vredesyxa.

Traditionell dvärgmusik har därför alltid ett syfte, som att hålla takten till en blåsbälg, eller för att få en jämn bearbetning av ett stycke glödgat stål. Det viktiga är takten - överdrivet mycket toner och harmonier anses som onödig utsmyckning. Här följer två exempel på hur det kan låta bland smedjorna i Stubbstan i takt med hammarslag:
Yngre och radikala dvärgar hävdar att utsmyckning och skönhet kan ha ett värde i sig, och är inte främmande att använda sig av instrument. En inflammerad debatt som delar de tradiotionella och radikala dvärgarna är frågan huruvida det någonsin kan vara tillåtet att tumma på hantverkskvalitén i syfte att öka produktionen. En inlaga i debatten från de yngre dvärgarna är det här stycket.
Alvisk musik!

En traditionell konstart bland de större alvhusen är att ägna ett par hundra år åt att framföra ett, och endast ett, stycke musik varje dag. Det handlar om att fullständigt uppgå i sökandet efter perfektion (och, hävdar vissa elaka tungor, markera mot folk med kortare livsspann). En av de största skandalerna inom alvisk musik gav också upphov till musik som i princip blivit synonymt med Chronopia. Bröderna Theodonius frångick under det 57:e året av uppförande det förväntade stycket musik och levererade istället en fri improvisation som ledde till våldsamma upplopp och en eldsvåda som kom att förstöra den klassiska teatern där de uppträdde.
Bröderna lyckade fly tillställningen helskinnade, och kom att grunda den musikgenre som för många är direkt synonymt med "Chronopia".

Spefåglar/rapphönor!

Spefåglar är en löst sammanhållen grupp gycklare som roar (de flesta) genom att reta gallfeber (på några få utvalda). I fattigare kvarter kan det vara svårt att få råd med instrument, och spefåglarna får hålla till godo med en karakteristisk prat-sång. I folkmun benämns dessa som "rapphönor".

Liv är inte värt mycket i Chronopias slumkvarter långt nere i staden djup. Få är, trots det, korkade nog att bära hand på en rapphöna. Ett angrepp på en rapphöna är ett anfall mot alla rapphönor. Straffet blir att rapphönorna skapar medryckande, elaka och träffsäkra pratsånger om förövaren, som sedan sprids som en löpeld mellan kvarteren. Om du lyckas få en uppeldad folkhop att skratta åt dina verser är det få råskinn som har något att sätta emot (börja från 2:48).

Gamiel

Myrmidon
Missade deadlinen men vill dela den här musiken som känns passande för vissa delar av Chronopia, troligen dimalverna (stadsalverna skulle ha något mer svulstigt eller mer passande deras hus tema):
"Resonant Chamber" - Animusic.com - YouTube

Den här känns passande för högländarna:
Ludwig Göransson - The Book of Boba Fett (From "The Book of Boba Fett"/Audio Only) (youtube.com)

Den här känns Cerias, det är ju klart att svärdsalverna går i strid sjungande
Django - Sukiyaki Western Django (2007) score selections, music by Koji Endo. Takashi Miike!!! - YouTube

Kombinera den här med barsorl och du ger en känsla av att bar underhållningen inte behöver följa iden om en trubadur m luta som du oftast ser i fantasy illustrationer - även om dessa förstås också finns
Shizuka Dance on the Table Fierce - YouTube

som det här exemplet
Saltabraz - Au renouvel du tens (youtube.com)

Du kan ju till och med ha att samma bara byter från den ena uppträdandet till det andra - likt hur Rick's i Casablanca har flera olika uppträdanden med olika musiker i olika stilar efter varandra.

Gamiel

Myrmidon
Något som mycket modern fantasy missar är att dvärgar har historiskt sett har varit musikaliska. De är det i Tolkien, Snövit och de sju dvärgarna, nordisk och egyptisk mytologi.

Med det sagt så vill jag föreslå det här instrument som passande för dvärgar i Chronopia, eftersom det är maskinellt avancerat vilket ju passar för Chronopias dvärgar är ju kända för sina ingenjörer samt avancerade konstruktioner och maskiner.

Wheelharp - Nicholas Pike (youtube.com)

Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
SNIPP där stänger vi dörren för bidrag.

Nu följer omröstning, lägg en valfri reaktion på de bidrag ni tycker bäst om, så annonsera en vinnare till helgen!

Tant Ragnar

Gamle usling
För att puffa tråden kastar jag in ett hugskott.

Akira - filmmusiken

Detta är en rätt annan stämning, japansk cyberpunk, så om man har en stark relation till filmen Akira så funkar nog inte denna. Men den är annorlunda och frammanar känslan av att man verkligen är på en helt annan plats.
Och vinnare är @Magnus Seter med detta bidrag!

Stort tack till alla som var med och postade och röstade!