Nu inför advent så fick jag ett önskemål från mina barn. De var intresserade av att spela en radio/tv-julkalender som rollspel. Det fanns vissa premisser vi satte upp i för väg:
För att få lite inspiration så tänkte jag hålla en liten utmaning där alla skriver ihop ett kort scenario enligt premisserna ovan. Det behöver inte vara superdetaljerat, men en övergripande beskrivning av handlingen och hur den bryts upp i 24 små avsnitt med cliffhangers (förutom sista avsnittet såklart).
Jag tänker att utmaningen får hålla på Januari ut. Jag kan till och med kasta in det extra pdf-exemplaret av Ökenros jag äger som pris till den som röstas fram som vinnaren av utmaningen.
- Det ska rollspelas ett "avsnitt" på 15-60 minuter varje dag mellan 1-24 december.
- Varje avsnitt ska sluta med en liten cliffhanger.
- Huvudpersonerna/rollpersonerna ska vara ungdomar (I mitt fall precis som mina barn: en grabb på 9 år och en tjej på 16).
- Scenariot ska ha vara riktat mot en publik som är i gruppen 9-15 år.
- Scenariot ska ha en viss koppling till Sverige och ha ett viss jultema.
- Det är helt ok att scenariot är rätt rälsat för att kunna hålla det rätt strikta avsnittsformatet.
För att få lite inspiration så tänkte jag hålla en liten utmaning där alla skriver ihop ett kort scenario enligt premisserna ovan. Det behöver inte vara superdetaljerat, men en övergripande beskrivning av handlingen och hur den bryts upp i 24 små avsnitt med cliffhangers (förutom sista avsnittet såklart).
Jag tänker att utmaningen får hålla på Januari ut. Jag kan till och med kasta in det extra pdf-exemplaret av Ökenros jag äger som pris till den som röstas fram som vinnaren av utmaningen.