Nekromanti Utmaning: Gör de tre musketörerna!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nej, ni behöver inte göra de tre musketörerna från boken/filmen som rollpersoner. Däremot är de tre, som egentligen är fyra, ett bra exempel på att man kan ha flera huvudpersoner i en äventyrshistoria som har samma bakgrund (ras i D&D) och yrke (klass i D&D) som ändå är ganska olika.

Så: Gör ett äventyrsparty på tre eller fyra personer där alla har samma klass och helst samma ras, men där var och en har både egen personlighet och egna specialiseringar rent regeltekniskt. De behöver inte kunna fungera som ett balanserat äventyrarparty för alla slags äventyr, men ni får gärna ange vad de är bra på.

Jag återkommer med mitt eget bidrag när jag konsulterat regelböckerna!

Erik
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Re: Utmaning: Gör de tre musketörerna! [Lite lång]

Kul utmaning! Här kommer tre musketörer (Clerics). Jag slängde ihop dem i eTools, så de är från 3.0:e upplagan av D&D.

Jag försökte göra en krigsmaskin (Luitprand), en lite mer kunskapande Cleric (Carloman), samt en lite sneakigare (Otto). När dessa "gubbar" levlar kanske man skulle vilja att de multiclassar.

Luitprand skulle passa som Barbar eller fighter (inte paladin). När han går upp i level kan han kasta besvärjelsen Enlarge person och Bull's Strength, samt använda barbarens rage.... Sen är det bara att rusa in i striden!

Carloman kanske skulle ha "Knowledge" domänen istället för Law, jag vet inte. Hans styrka är knowledge och att få alla knowledge skills som class-skills är troligen bäst. Men nu gjorde jag honom en lagens förkämpe, så så fick det bli.

Otto skulle tjäna på att multiclassa till Rogue. Då skulle han senare kunna ta prestigeclass "Temple Raider of Olidammara", vilken enligt min mening är en av de lite skojigare av den sorten...

Personlighetsmässigt kan man kort säga att Luitprand är en hetsig närstridsälskande typ, som tror på den starkes rätt över den svage. Känslosam och lätt till skratt och gråt.

Carloman är en eftertänksam, stilla och tyst person. Han är dock lik en uggla - när han väl agerar gör han det med precision och stringens.

Otto är en glad prick helt enkelt. Han har lite svårt att hålla sig inom lagens gränser och testar gärna sin omgivnings tålamod med diverse practical jokes och dylikt. Han bllir dock allvarlig då det gäller odöda, vilka han hatar över allt annat.

Här kommer statsen:

Luitprand : Male Human Clr1; Medium Humanoid ; HD 1d8+3 (Cleric); hp 11; Init +1; Spd 20; AC 17; Atk +4 base melee, +1 base ranged; +4 (1d8+4, Morningstar); +1 (1d4, Sling); AL N; SV Fort +5, Ref +1, Will +5; STR 18, DEX 13, CON 16, INT 10, WIS 17, CHA 12.
Possessions:
Weapons: Morningstar; Sling; Bullets, sling (20).
Armor: Scale mail.
Shields: Shield, large, steel.
Goods: Holy symbol, wooden.
Skills:
Concentration+5 (2 ranks), Craft (Armorsmithing)+0 (2 ranks), Craft (Weaponsmithing)+0 (2 ranks), Heal+5 (2ranks), Knowledge (religion)+2 (2 ranks), Spellcraft+2 (2ranks).
Feats:
Cleave, Martial Weapon Proficiency: Longsword, Power Attack, Weapon Focus: Longsword.
Spells Prepared (Clr 3/2): 0 - Detect Poison, Guidance, Resistance; 1st - Divine Favor, Entropic Shield, Magic Weapon (d).

Domains: War, Strength.

Carloman : Male Human Clr1; Medium Humanoid ; HD 1d8 (Cleric); hp 8; Init +1; Spd 30; AC 13; Atk -1 base melee, +1 base ranged; -1 (1d6-1, Quarterstaff); +1 (1d8, Crossbow, light); AL LG; SV Fort +2, Ref +1, Will +5; STR 8, DEX 12, CON 11, INT 15, WIS 17, CHA 12.
Possessions:
Weapons: Quarterstaff; Crossbow, light; Bolts, crossbow (20).
Armor: Leather armor.
Goods: Inkpen; Ink (vial); 4xPaper (sheet); Backpack; Holy symbol, wooden; Scholar's outfit; Mule; Saddle, pack; Smokestick; Smokestick; Sunrod.
Skills:
Concentration+2, Gather Information+3, Knowledge (arcana)+6, Knowledge (religion)+6, Knowledge (The Planes)+3, Spellcraft+8.
Feats:
Scribe Scroll , Skill Focus: Spellcraft.
Spells Prepared (Clr 3/2): 0 - Detect Magic x2, Read Magic; 1st - Protection from Chaos (d), Random Action, Sanctuary.

Domains: Law, Magic

Otto : Male Human Clr1; Medium Humanoid ; HD 1d8+1 (Cleric); hp 9; Init +3; Spd 20; AC 17; Atk +0 base melee, +3 base ranged; +0 (1d6, Rapier); +3 (1d8, Crossbow, light); AL CN; SV Fort +3, Ref +3, Will +3; STR 11, DEX 17, CON 13, INT 14, WIS 13, CHA 13.
Possessions:
Weapons: Crossbow, light; Bolts, crossbow (20); Rapier.
Armor: Studded leather.
Shields: Buckler.
Goods: Backpack; Caltrops; Grappling hook; Rope, silk (50 ft.); Holy symbol, wooden; Traveler's outfit.
Skills:
Bluff+3, Concentration+3, Diplomacy+5, Disguise+3, Heal+2, Hide+2, Knowledge (arcana)+3, Knowledge (religion)+3, Move Silently+2, Spellcraft+3, Use Rope+5.
Feats:
Martial Weapon Proficiency: Rapier, Silent Spell.
Spells Prepared (Clr 3/2): 0 - Detect Poison, Read Magic, Resistance; 1st - Change Self (d), Invisibility to Undead, Summon Monster I.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hoola Bandoola Band!

Bards’ Tale!
(På engelska, och 3.0... mea culpa!)

Yosh
Muskulös biffkakebard!
Yosh är en stilig karl och vet om det. Han är mycket fåfäng över sin välformade biceps och går gärna med bar överkropp. Elaka tungor säger att Yosh valde bardyrket och inte gick in i armén enbart för att kunna få brudar. Man ska dock inte skämta om hans kapacitet när det går hett till!

Human Bard 1
Str 15, Dex 10, Con 13, Int 12, Wis 8, Cha 14
Hit Points 10, Fort +1, Ref +2, Will +1, BAB +0, AC 10, 13 armed
Class abilities: Weapon and armor proficiencies (all simple weapons, shortsword, light armor, medium armor, shields), Spells (2 0-level/ day; knows detect magic, light, mage hand, mending), Bardic music (inspire courage, countersong, fascinate), Bardic knowledge +2
Feats: Toughness, Weapon Focus (shortsword)
Skills: Balance 4, Handle Animal 4, Jump 6, Perform (dance, drums, flute, juggling) 6, Swim 6, Tumble 4
Equipment: shortsword (1d6, 19-20/x2), dagger (1d4, 19-20/x2), studded leather (AC +3, -1 penalty, 15% spell failure), buckler (AC +1, -1 penalty, 5% spell failure), backpack, bedroll, hooded lantern, oil (2 flasks), clay jug, tent, drum, flute, flint and steel, mule and cart, traveler’s outfit, entertainer’s outfit, belt pouch w. 8 gp and 7 sp.

Ziggy
Flink bard med skum bakgrund!
Ziggy växte upp i slummen i en stor stad, och började sin karriär med att gå runt med håven åt en gatumusikant - åtminstone offentligt! Egentligen hjälpte han mannen att stjäla ur åskådarnas fickor. Nuförtiden är han åtminstone i teorin hederlig, och nöjer sig med bandets inkomster, men han kan inte motstå snabba pengar.

Human Bard 1
Str 8, Dex 15, Con 10, Int 13, Wis 12, Cha 14
Hit Points 6, Fort +0, Ref +4, Wil +3, BAB +0, AC 12, AC 15 armed
Class abilities: Weapon and armor proficiencies (all simple weapons, rapier, light armor, medium armor, shields), Spells (2 0-level/ day; knows dancing lights, mage hand, open/close, prestidigation), Bardic music (inspire courage, countersong, fascinate), Bardic knowledge +2
Feats: Stealth, Weapon Finesse (rapier)
Skills: Appraise 5, Bluff 6, Hide 8, Move Silently 8, Perform (buffoonery, horn, juggling, lute) 6, Pick Pocket 6
Equipment: rapier (1d6, 18-20/x2), light crossbow (1d8, 19-20/x2), dagger (1d4, 19-20/x2), leather armor (+2, 0 penalty, 10% spell failure), buckler (AC +1, -1 penalty, 5% spell failure), backpack, bedroll, whetstone, flint and steel, steel mirror, clay jug, horn, lute, signal whistle, 10 pieces of chalk, traveler’s outfit, entertainer’s outfit, belt pouch w. 18 gp and 5 sp.

Weddlesmoore
Klurig bard!
Weddlesmore kommer från ett barbariskt land där den mesta kunskapen bevaras muntligt av barder. Han önskar att han kunnat bli trollkarl istället, men sex generationer av hans familj hade varit barder åt landets stamkungar. Weddlesmore vinner en del scenpoäng på sitt hemlands exotiska sånger och dikter, men uppträder överdrivet civiliserat "off stage".

Human Bard 1
Str 10, Dex 12, Con 8, Int 15, Wis 13, Cha 14
Hit Points 5, Fort –1, Ref +3, Wil +3, BAB +0, AC 11, 13 armed
Class abilities: Weapon and armor proficiencies (all simple weapons, whip, light armor, medium armor, shields), Spells (2 0-level/ day; knows detect magic, light, prestidigation, read magic), Bardic music (inspire courage, countersong, fascinate), Bardic knowledge +3
Feats: Skill focus: Alchemy, Skill focus: Use Magic Device
Skills: Alchemy 8, Decipher Script 6, Diplomacy 6, Knowledge (arcana) 6, Knowledge (history) 6, Perform (drama, ballads, lute, storytelling) 6, Sense Motive 5, Use Magic Device 8
Equipment: whip (1d2, x2), light crossbow (1d8, 19-20/x2), dagger (1d4, 19-20/x2), leather armor (+2, 0 penalty, 10% spell failure), backpack, bedroll, flint and steel, lute, 3 candles, ink vial, inkpen, 4 sheets of parchment, sealing wax, signet ring, scholar’s outfit, entertainer’s outfit, belt pouch w. 13 gp and 9 sp.


Erik
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det är ett tag sen jag gjort några rollpersoner till D&D, så det tog mycket längre än jag tänkt. Det tog faktiskt så långe att jag inte orkade hitta på någon bakgrund eller personlighet till någon av dem. Eller några namn. Eller någon orsak till att de äventyrar tillsammans. Men det ska nog gå bra i alla fall. Jag presenterar: tre ganska olika paladiner. Eller något sånt. D&D 3.0, och jag fuskade nästan inte alls.


Working class paladin

Lawful good human male paladin, level 1

Strenght 16 (+3), dexterity 13 (+1), constitution 15 (+2), intelligence 9 (-1), wisdom 12 (+1), charisma 13 (+1)

Hit points 12, fort +5, ref +2, will +2, AC 15 (leather armour, large shield), long sword +4 (1d8+3, 19–20/x2)

Skills: craft: leatherworking 3 (4), profession: stablehand 5 (4)

Feats: dodge, power attack

Languages: common

Equipment: long sword, leather armor, large shield

---

Courtier/diplomat paladin

Lawful good human female paladin, level 1

Strenght 14 (+2), dexterity 8 (-1), constitution 10 (+0), intelligence 10 (+0), wisdom 14 (+2), charisma 16 (+3)

Hit points 10, fort +3, ref +2, will+7, AC 13 (chain shirt), rapier +3 (1d6+2, 18–20/x2)

Skills: diplomacy 9 (4), sense motive 4 (2), speak language (2)

Feats: iron will, skill focus (diplomacy)

Languages: common, elven, dwarven

Equipment: rapier, chain shirt, courtier's outfit

---

Theologist/paranormal investigator paladin

Lawful good human male paladin, level 1

Strenght 11 (+0), dexterity 5 (-3), constitution 9 (-1), intelligence 17 (+3), wisdom 16 (+3), charisma 13 (+1)

Hit points 9, fort +2, ref -2, will +4, AC 7, sword cane +2 (masterwork, 1d6, 19–20/x2)

Skills: alchemy 5 (2), gather information 3 (2), knowledge (arcana) 5 (2), knowledge: religion 9 (4), knowledge: history 5 (2), speak language (2)

Feats: exotic weapon proficiency: sword cane, skill focus: knowledge (religion)

Languages: common, elven, celestial, draconic, abyssal, infernal

Equipment: Masterwork sword cane (+1 to attack, 1d6 damage (piercing), critical x2), holy symbol (silver), magnifying glass, wizard's spellbook (blank)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eller någon orsak till att de äventyrar tillsammans.
De har väl samma gud, eller nåt sådant. Van Helsing är utsänd för att leta efter skumma prylar, bruden är hans liasion med vanligt folk, och stallgrabben är muskler. Han har kolartro, bruden tänker som en jesuit och Helsing är alltid en sekund från att violata sitt alignment.

Erik
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,862
Location
Värnhem, Malmö
Skumma djur och gubbar med näverstövlar

Eller åtminstone andra typer som hör hemma i skogen. Tre mänskliga rangers, gjorda i 3.5. Orkar inte utrusta dem.

Bridur
Bridur är en vandrare av naturen, ständigt på väg någon annanstans. Hans näringar varierar, men involverar allt från reparationer av gamla skor till äventyrande. Han ogillar att stanna allt för länge på ett och samma ställe, kanske för att han allt som oftast lockas att begå ohederliga handlingar för att få ihop pengar.
Chaotic neutral human ranger 1
STR 11 (0), DEX 12 (+1), CON 14 (+2), INT 14 (+2), WIS 12 (+1), CHA 11 (0)
Hit points 10, Fort +4, Ref +3, Will +1, BAB +1, AC 11
Class abilities: Favored enemy (goblinoids +2), Track, Wild empathy.
Feats: Athletic, Run.
Skills: Climb +6, Craft (cobbling) +6, Hide +5, Knowledge (geography) +6, Knowledge (nature) +6, Move silently +5, Survival +5, Swim +6

Korek
Korek är en monsterjägare som kämpar för den som betalar bäst, men kan även ta andra uppdrag om kassan tryter. Han är ohyfsad och grov men pålitlig i trängda situationer.
Neutral human ranger 1
STR 16 (+3), DEX 14 (+2), CON 12 (+1), INT 10 (0), WIS 12 (+1), CHA 8 (-1)
Hit points 9, Fort +3, Ref +4, Will +1, BAB +1, AC 12
Class abilities: Favored enemy (magical beasts +2), Track, Wild empathy.
Feats: Cleave, Power attack.
Skills: Hide +6, Knowledge (dungeoneering) +4, Listen +5, Ride +6, Survival +5, Use rope +6

Valir
Valir är strängt trogen en naturgudom och ägnar sig därför helhjärtat åt att försvara naturen mot allt som hotar dess harmoni. Han lever ensam ute i skogen och ogillar de flesta andra människor. Dock har han nyligen tvingats ge sig ut i världen, på uppdrag från sin gud.
Chaotic good human ranger 1
STR 10 (0), DEX 14 (+2), CON 11 (0), INT 13 (+1), WIS 14 (+2), CHA 12 (+1)
Hit points 8, Fort +2, Ref +4, Will +2, BAB +1, AC 12
Class abilities: Favored enemy (orcs +2), Track, Wild empathy.
Feats: Iron will, Self-sufficient.
Skills: Concentration +4, Handle animal +5, Heal +8, Knowledge (nature) +5, Profession (herbalist) +6, Spot +6, Survival +8
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jönssonligan!

Den klassiska, förstås... (Här saknade jag verkligen coola feats som inte har med strid att göra. jag importerade några från d20 Modern, annars är det 3.0 som gäller)

”Sickan”
"Sickan" (ett öknamn han hatar) är en ytterst noggrann inbrottstjuv, som föredrar svåra mål; det tillfredsställer hans ego, större än en fotbollsplan, och ingen väntar sig väl några försök i sådana fall? Likt resten av sitt band anser han att våld är ganska onödigt.

Gnome Rogue 1
Str 8, Dex 14, Con 12, Int 15, Wis 13, Cha 10
Hit Points 7, Fort +1, Ref +4, Wil +1, BAB +1, AC 13, 15 armed
Racial abilities: Small size, low-light vision, +2 on saves vs. illusions, +1 to attack kobolds and goblinoids, +4 dodge bonus against giants, +2 racial bonus on Listen, +2 racial bonus on Alchemy, gnome spells (dancing lights, prestidigation, ghost sound) each 1/day.
Class Abilities: Weapon and armor proficiencies (light crossbow, dagger, dart, light mace, sap, shortbow, shortsword, light armors), Sneak attack +1d6, traps skills.
Feats: Cautious (ger bonus på Demolitions och Disable Device; eftersom Disable Device inkluderar Open Locks, låter jag den ge bonus på Disable Device och Open Locks)
Skills: Climb 3, Craft (mechanics) 6, Disable Device 8, Disguise 2, Escape Artist 4, Hide 10, Listen 7, Move Silently 6, Open Lock 8, Search 6, Spot 5, Use Magic Device 4.
Equipment: Leather armor (AC +2, 0 penalty, 10% spell failure), dagger (1d4, 19-20/x2), masterwork thieves tools, sunrod, 10 tindertwigs, hooded lantern, oil (1 flask), ink, inkpen, 10 sheets of parchment, artisan’s tools (mechanic).

Harry
Harry står under toffeln på sin fru, som inte riktigt gillar hans sätt att tjäna pengar, varför han alltid måste muta henne, charma henne eller veckla in sig i de mest komplicerade lögner för att kunna komma lös. Han är en ganska nedalkad kriminell alkemist; han är inte direkt att lita på när sprängeld eller sprit är inblandat.

Gnome Rogue 1
Str 10, Dex 13, Con 17, Int 14, Wis 8, Cha 10
Hit Points 9, Fort +3, Ref +3, Will –1, BAB +1, AC 12, 14 armed
Racial abilities: Small size, low-light vision, +2 on saves vs. illusions, +1 to attack kobolds and goblinoids, +4 dodge bonus against giants, +2 racial bonus on Listen, +2 racial bonus on Alchemy, gnome spells (dancing lights, prestidigation, ghost sound) each 1/day.
Class Abilities: Weapon and armor proficiencies (light crossbow, dagger, dart, light mace, sap, shortbow, shortsword, light armors), Sneak attack +1d6, traps skills.
Feats: Builder (Craft (Alchemy) och Craft (Brewing))
Skills: Bluff 2, Climb 4, Craft (Alchemy) 8, Craft (brewing) 6, Disable Device 4, Disguise 2, Hide 9, Listen 5, Move Silently 5, Open Lock 5, Search 4, Spot 3, Use Magic Device 4
Equipment: Leather armor (AC +2, 0 penalty, 10% spell failure), sap (1d6 subdual), thieves’ tools, acid (1 flask), alchemist’s fire (1 flask), smokestick (1), tanglefoot bag (1), thunderstone (1), 10 tindertwigs, wineskin (full).

Vanheden
Vanheden är egentligen en bedragare och ficktjuv som startade sin karriär med enklare gatubrott; han använder fortfarande sina talanger när det behövs, men föredrar gängets mer lukrativa mål. Han är en stor pratmakare; han är mest skicklig på att prata omkull damer, helst äldre sådana. Ras spelar därvid ingen roll. Vanheden pratar med en tämligen ogenomtränglig gnomisk dialekt, svårförståelig för utomstånde.

Gnome Rogue 1
Str 10, Dex 14, Con 10, Int 13, Wis 10, Cha 15
Hit Points 6, Fort +0, Ref +4, Will +0, BAB +1, AC 13, 15 armed
Racial abilities: Small size, low-light vision, +2 on saves vs. illusions, +1 to attack kobolds and goblinoids, +4 dodge bonus against giants, +2 racial bonus on Listen, +2 racial bonus on Alchemy, gnome spells (dancing lights, prestidigation, ghost sound) each 1/day.
Class Abilities: Weapon and armor proficiencies (hand crossbow, dagger, dart, light mace, sap, shortbow, shortsword, light armors), Sneak attack +1d6, traps skills.
Feats: Deceptive
Skills: Appraise 5, Bluff 8, Climb 2, Diplomacy 6, Disable Device 3, Disguise 8, Hide 10, Move Silently 6, Open Lock 4, Pick Pocket 6, Sense Motive 2.
Equipment: Leather armor (AC +2, 0 penalty, 10% spell failure), dagger (1d4, 19-20/x2), sap (1d6 subdual), masterwork disguise kit, thieves’ tools, flint and steel.


Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Jönssonligan!

Av förekommen anledning: Gnomer! Heist! Perfekt! :gremlaugh:
Men seriöst, min nästa gnom ska banne mig vara starkt inspirerad av DynamitHarrygnomen. Det behövs alltid en galen dynamitard.


Storuggla, flexibel algebra
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jönssonligan!

Coola bönor! Lite kommentarer bara...
Här saknade jag verkligen coola feats som inte har med strid att göra. jag importerade några från d20 Modern, annars är det 3.0 som gäller
3.5 har lite fler feats som kan vara intressanta.
Cautious (ger bonus på Demolitions och Disable Device; eftersom Disable Device inkluderar Open Locks, låter jag den ge bonus på Disable Device och Open Locks)
I 3.5 finns ett feat vid namn "Nimble Fingers" som ger +2 på just dessa två.
Builder (Craft (Alchemy) och Craft (Brewing))
Jag skulle nog nöjt mig med Skill Focus (Craft: Alchemy). Notera att Skill Focus ger +3 i 3.5e.

Feats: Deceptive
Vet inte off-hand vad den ger bonus på, men 3.5 har Negotiator som ger +2 på Diplomacy/Sense Motive samt Persuasive som ger +2 på Bluff/Intimidate.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jönssonligan!

Det behövs alltid en galen dynamitard.
Frågan är dock om han inte gör sig bättre som Sorcerer eller Wizard istället.

Dessutom kan han då ha en padda som familiaris. En gnom med padda som familiaris kan starta med Con 20.

Jag har alltid velat vara en gnom med en padda som familiaris och Con 20... :gremfrown:

...men min egen utmaning tillät inte det.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Underbart!

Tre kriminella gnomer, du är ett geni Nightowl. :gremsmile:
Snacka om att jag kommer på coola äventyrsuppslag med din trio av småkriminella.
 
Top