Nekromanti Utmaning: gör en modul

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Eftersom det är ett ganska stort sug efter moduler så tänkte jag lägga ut en liten utmaning åt alla oss fans:

Gör en modul/tilläggsbok till Eon som uppfyller dessa kriterier:
- I pdf-format
- MINST 3 sidor lång, exklusive innehållsförteckning, framsida och eventuellt förord.
- HÖGST 10 sidor lång, exklusive innehållsförteckning, framsida och eventuellt förord.
- Hyffsat kompatibel med nuvarande utgivet material (alternativt en helt ny version av något)
- Den behöver inte vara layoutad alls, i princip. Så länge den är läsbar så är den bra.

Förslag på sådant som åtminstone jag skulle gilla:
en ny magimodul, en modul om något nytt land, ett äventyr, en modul om monster, en modul om någon stad eller by som är intressant, en modul om någon adelssläkt, en modul om ett baroni eller grevskap, en modul om någon speciell legend, en modul med nya fältslagsregler, en modul om handelsmän, en modul om ett specifikt arméförband eller en riddarorden... m.m.

Någon som är på? Ska vi sätta en dödslinje (som vi i sann neogames-anda får överskrida, naturligtvis :gremwink: )?

Poseur

Swashbuckler
Well orkar knappast skriva en ny modul just nu, har alldeles för mycket grejer att göra just nu, Eon-stuff bland annat.

Men det skadar ju aldrig att länka till Poseurs Mûhad

/Poseurs självreklam

k7e9

Hero
En intressant idé.
Ska klura på den och kanske återkomma med något alster.

Sedan när vi alla lämnat in våra respektive alster så sätter vi ihop det hela till en "stor" modul, fixar ett försättsblad och skickar in till Neogames och säger "tryck det här och sälj!" Kan vara en väldigt god idé, förutsatt att materialet håller kvalité och passar in i världen.

Ett exempel på modul som jag gärna skulle vilja se (men inte vill skriva själv) är en Magiteoretisk modul som diskuterar någon del av magin ur ett in-game perspektiv. Genom tiderna har mycket magiteori diskuterats här och mycket av det skulle kunna resultera i en in-game-fluff-magi-bok.

Virvelmoln

Veteran
Låter roligt. Någon som vet vilket textsnitt och sådär som neogames brukar använda så att man kan få det och se mer Eonaktigt ut?

Se om man knåpar ihop något

Blasphemy

Swashbuckler
Demografica Mundana

Påtal om inget...
Det finns ju många klagomål på Mundanas befolkningsmängder... om någon skulle vilja göra en modul så skulle ju det inte vara en dum sak... en ny demografisk titt på Mundana...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Demografica Mundana

Du vet väl att jag är beredd att göra det at a moments notice? Så länge det kommer med i Eon IV eller på annat vis görs officiellt.

Poseur

Swashbuckler

Du vet väl att jag är beredd att göra det at a moments notice? Så länge det kommer med i Eon IV eller på annat vis görs officiellt.
Du är verkligen inte ensam om det. Jag gör den gärna tillsammans med dig om du inte vill göra den själv eller någon invänder.

Under samma förutsättning då, att den blir officiell på ett eller annat sätt.

/Poseur

T-RED

Warrior

Inte för att vara sån men blir inte typ allt du skriver på forumet mer eller mindre officiellt. Du är liksom en av de få källor till nytt Eon material som finns.

Poseur

Swashbuckler

Bara för att det ligger på forumet betyder det inte att det är officiellt :gremwink:

Nytt Eon-material vore dock fint :gremwhistle:

/Poseur :gremsmirk:

Marukusu

Hero

Befolkningen i många av Mundanas länder bör absolut göras om. Asharien borde även om man tar den ödsliga Ashaslätten i beräkning och om man använder the Domesday Book som måttstock ha minst 2.400.000 invånare, i alla fall enligt den här kalkylatorn. Enligt samma kalkylator borde Soldarn ha ungefär samma befolkning (över två miljoner) medan det i själva verket endast bor 62.000 invånare i hela landet. För att inte tala om Drunok, som alltid brukar komma upp i såna här sammanhang. Även tirakerna som föder i kullar och dessutom förökar sig hela tiden borde rimligtvis vara många, många fler.

Jag saknar stora, sprudlande metropoler i Eon som Venedig, Milano och Genua. Ödemark har sin charm men som tidigare påpekats så finns det inget utrymme för riktigt episka krig som det ser ut nu.

Poseur

Swashbuckler

Hade varit riktigt trevligt faktiskt :gremwhistle:
Vet dock inte hur mycket man ska lita på demographics made easy.

Kanske kommer upp något på bloggen...

/Poseur :gremwhistle:

Björn Wärmedal

Björning Wheel

Marukusu said:
Befolkningen i många av Mundanas länder bör absolut göras om. Asharien borde även om man tar den ödsliga Ashaslätten i beräkning och om man använder the Domesday Book som måttstock ha minst 2.400.000 invånare, i alla fall enligt den här kalkylatorn. Enligt samma kalkylator borde Soldarn ha ungefär samma befolkning (över två miljoner) medan det i själva verket endast bor 62.000 invånare i hela landet. För att inte tala om Drunok, som alltid brukar komma upp i såna här sammanhang. Även tirakerna som föder i kullar och dessutom förökar sig hela tiden borde rimligtvis vara många, många fler.
Även om den där kalkylatorn kanske inte visar så rimliga resultat (gör den det?) så kan man lugnt mer än tiodubbla befolkningen i Soldarn (exempelvis) utan att det blir ens i närheten av Mycket folk där.

Poseur

Swashbuckler

I lekmanstermer så är den hyfsat okej att använda sig utav, men är ungefär lika precis som ett taktiskt kärnvapen. Det är inte bara att klippa och klistra för att saker ska bli bra. Men bättre.

/Poseur älskar att likna saker med kärnvapen

Nero_UBBT

Warrior
Jag gillar idén, men skulle inte det bli större gensvar med en mer tydlig vision; typ städer i Mundana eller vad som helst. Om 10 personer skriver 3 sidor var om helt olika saker kommer modulen bli väldigt spretig. Jag tror att en sådan modul inte skulle intressera utan snabbt glömmas. Varför inte enas om ett tema istället?

Marukusu

Hero

poniz said:
Även om den där kalkylatorn kanske inte visar så rimliga resultat (gör den det?) så kan man lugnt mer än tiodubbla befolkningen i Soldarn (exempelvis) utan att det blir ens i närheten av Mycket folk där.
Som Poseur sade så måste den moddas för att vara realistisk. Framförallt så baserar sig kalkylatorn på the Domesday Book som är en inventering av hela England åt Wilhelm Erövraren år 1086. England var vid denna tidpunkt märkt av normandernas utrensningar och plundringar och mycket fattigt och kan inte riktigt jämföras med de flesta länderna i Mundana som är hyfsat välmående och generellt någonstans på kring senmedeltid-tidig renässans rent teknologiskt.

Funderar på att göra en Pdf av den nya samoriska läran som diskuterades fram för inte så längesen så stay tuned.

Poseur

Swashbuckler

Funderar på att göra en Pdf av den nya samoriska läran som diskuterades fram för inte så längesen så stay tuned.
Det vore riktigt nice, räkna med min nedladdning även om jag inte lär spela med Samoriska läran som du gjort den...
Även om jag kan komma att ändra den små steg i taget.

/Poseur with the babysteps